op 04-12-2012 16:03
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem waar ik niets van begrijp. Op 13 oktober verkoop ik een object, de koper claimed een klein probleem en we komen tot een oplossing: ik betaal 1/3 terug.
Nu krijg ik vorige week een bericht dat er nog iets niet goed is. Ik vraag om het onderdeel op te sturen zodat ik het gratis kan vervangen en bij ontvangst ontdek ik dat het niet op normale wijze kapot is gegaan. Ik geef dus geen garantie.
Vervolgens koopt de gebruiker gisteren een ander object van mij, mijn gevoel zegt dat hij dit doet om mij te pesten.
Ik annuleer de transactie en voeg hem toe op de blokkeerlijst(waar ik het bestaan niet van wist).
Vervolgens markeert hij het object als betaald en geeft mij negatieve feedback. Ik moet de ebay kosten zeer waarschijnlijk ook nog betalen.
Ik heb geen idee hoe ik dit kan voorkomen of terugdraaien. Van ebay krijg ik de reactie dat ze geen invloed hebben op het feedback systeem of dat ik het had moeten markeren als onbetaald...maar als de koper wel zou hebben betaald, dan zou ik moeten zenden...en dan had ik zeker achteraf een claim gekregen.
Iemand ervaring met dit soort praktijken en hoe je dit kan voorkomen?
op 04-12-2012 20:13
hahaha, ze zijn wel eens slimmer geweest....
op 04-12-2012 20:44
het is toch ook wel typisch he! wij kunnen die dingen makkelijk opzoeken en eBay beroept zicht op het feit dat ze aan gegeven feedback niets kunnen doen, ik denk dat het een kwestie is van niet willen doen!!! weer een bewijs dat het huidig feedbacksysteem afgeschaft moet worden.
op 04-12-2012 20:50
neem nu b.v eens het sterren systeem je kan beoordeeld worden over verzendkosten! de meeste verkopers houden zich netjes aan de werkelijke kosten, toch krijgen ze vaak maar 4 of minder sterren, alsof verkopers bepalen wat het kost om een pakje van A naar B te versturen.
iedereen weet dat een pakket tot 10kg binnen NL 6,75 kost hoe kan het dan dat je niet gewoon 5 sterren krijgt als beoordeling? zijn kopers dan zo dom of is het dat ze denken dat 4 sterren al heel mooi is? kopers beseffen niet dat verkopers een sanctie opgelegd krijgen als ze een "slechte" sterrenscore hebben en als je maar 4 sterren krijgt is dat in de ogen van oppergod eBay slecht!
sorry maar dat moest ik even kwijt, men komt te weinig op voor verkopers!!!
op 04-12-2012 21:01
ze kiezen de kant van de koper, die levert het geld en moetblijven komen...de rest is bijzaak. All about the money...je zou mi wel eerlijk ondersteuning mogen verwachten in ruil voor al de betaalde ebay transactiekosten.
Ik ga het afwachten, ik heb er alle vertrouwen in dat ze het netjes gaan oplossen.
op 04-12-2012 21:03
ik zou zeggen eerst zien en dan geloven!
op 04-12-2012 23:19
als de koper niet betaald heeft voor het object waar hij een negatief voor gegeven heeft moet je het volgende doen.
Ga naar jouw 'mijn ebay", tabblad verkopen (of verkocht)
Zoek het object op en klik oip 'nummer transactie bestand.
Deze staat nog voor de titel van je object.
Als je daar op heb geklikt kom je op een blazijde met verkochte aanbieding/ gegegevens koper.
Je ziet dan het adres van de koper, scroll je iets naar beneden de transactie details (naam object die je verkocht hebt en de porto kosten). NOg iets lager krijg je verkoopstatus en opmerkingen.
Hier kan je aanvinken dat je een betaling voor een object hebt gekregen. Als er met pay-pal is betaald staat dat automatisch aangefinkt, anders kan je het zelf doen. Als er ene vinkje staat in het hokje bij betaling ontvangen op, haal je dat vinkje weg en de evt datum er achter ook.
Nu staat het object niet meer als betaald geregistreerd en kan je een geschil openen wegens niet betalen.
Daarvoor ga je weer terug naar de vorige bladzij en klik je niet op het transactie nummer maar op de titel van het object. Op de bladzijde die nu opent staat links boven aan een rijtje dingen die je kan doen (nog boven de foto van je object). De onderste is een probleem oplossen. Klik op die en op de volgende bladzijde het bovenste rondje (object verkocht maar nog geen betaling onvangen).
Als je dat hebt gedaan en ok hebt geklikt ben je even klaar. Nu moet je 4 dagen wachten, na 4 dagen kan je opo dezelfde bladzij aangeven dat je nog steeds geen betaling hebt ontvangen en het geschil wilt sluiten WEGENS NIET BETALEN (niet zomaar sluiten, want dan denkt ebay weer dat er wel betaald is). De koper krijgt dan een aantekening wegens niet betalen, zijn feedback wordt -automatisch- verwijdert en u krijgt uw verkoopcommisie terug.
succes...
op 04-12-2012 23:22
Ik heb er vooral vertrouwen in dat de koper altijd gelijk heeft. Ook als die dat niet heeft en voorts, voor de zekerheid, dat de verkoper altijd ongelijk heeft. Dit is zoals het op eBay geregeld is. Argumenten of aanspraken doen er werkelijk niets toe, ook bewijzen spelen geen rol. Het zijn slechts de regels die gelden en die zorgen ervoor dat de koper gelijk heeft en de verkoper betaalt.
op 05-12-2012 11:20
Ebay heeft mij in het gelijk gesteld en de feedback verwijderd. Het recht zegeviert 😄
Iedereen veel dank en enschede40 , het was me zeker niet gelukt zonder jouw tips!
Fijne dag nog.
op 05-12-2012 11:41
fijn om te horen dat er toch nog gerechtigheid is en dat ebay in deze correct heeft gehandeld!
gefeliciteerd!
op 05-12-2012 17:15
Dit is ook wat.... De situatie;
iemand uit Ierland koopt een ketting. Het adres bij paypal en ebay word niet herkend door zowel google maps als postnl. Meerdere malen gevraagd het juiste adres te geven. Na twee weken het bedrag teruggestort en een annulerings-verzoek gemaakt. Ook hier reageert de koper niet op. Nu weer twee weken later krijg ik negatieve feedback. De ketting zou nep zijn. Dus, de koper heeft uiteindelijk niet betaald en ik heb niets verstuurd. Koper heeft dus niets ontvangen maar kan wel een feedback geven over het item die hij of zij nooit heeft gehad. Waarom kunnen kopers überhaupt feedback geven als deze niet betaald hebben of als deze het geld terug hebben gehad zonder dat dit aan de verkoper is te verwijten...?! Daar gaat je feedback, gekelderd van 100% naar 98%, volgens het beleid bijzonder slecht dus....