op 04-12-2012 16:03
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem waar ik niets van begrijp. Op 13 oktober verkoop ik een object, de koper claimed een klein probleem en we komen tot een oplossing: ik betaal 1/3 terug.
Nu krijg ik vorige week een bericht dat er nog iets niet goed is. Ik vraag om het onderdeel op te sturen zodat ik het gratis kan vervangen en bij ontvangst ontdek ik dat het niet op normale wijze kapot is gegaan. Ik geef dus geen garantie.
Vervolgens koopt de gebruiker gisteren een ander object van mij, mijn gevoel zegt dat hij dit doet om mij te pesten.
Ik annuleer de transactie en voeg hem toe op de blokkeerlijst(waar ik het bestaan niet van wist).
Vervolgens markeert hij het object als betaald en geeft mij negatieve feedback. Ik moet de ebay kosten zeer waarschijnlijk ook nog betalen.
Ik heb geen idee hoe ik dit kan voorkomen of terugdraaien. Van ebay krijg ik de reactie dat ze geen invloed hebben op het feedback systeem of dat ik het had moeten markeren als onbetaald...maar als de koper wel zou hebben betaald, dan zou ik moeten zenden...en dan had ik zeker achteraf een claim gekregen.
Iemand ervaring met dit soort praktijken en hoe je dit kan voorkomen?
op 04-12-2012 16:13
Als u de transactie annuleert dan kan er geen feedback meer gegeven worden. Markeer het item als niet-betaald Rapporteer de niet-betaler als niet-betaler.
Start dus een claim voor niet betalen. Als u daarin gelijk krijgt wordt de feedback teruggedraaid.
Van de eBay klantendienst verwacht ik een beter antwoord.
op 04-12-2012 17:39
Hoi, bedankt voor je reactie.
Ik heb dus geannuleert maar dan ontstaat een case en daar reageert de koper niet op. wel heeft de koper negatieve feedback kunnen achterlaten en het object onterecht gemarkeerd als betaald.
erg vreemd allemaal. ebay geeft aan dat feedback iets is tussen mij en de koper en dat ik object maar moet markeren als onbetaald (wat niet eens meer kan) maar hij schend toch de regels?
op 04-12-2012 18:25
u kunt gewoon de markering ongedaan maken en een geschil openen wegens een onbetaald object! ja kan alleen een markering niet ongedaan maken als er betaald is met PP.
werkt dat allemaal niet dan is dat erg jammer en wrang maar ja zo zie je maar weer hoe corrupt dit systeem is.
op 04-12-2012 19:02
Je bent als verkoper eigenlijk verplicht de koper altijd gelijk te geven. Zo zie je maar weer wat er aan reputatie schade kan ontstaan. Een koper zou pas feedback mogen geven als deze betaald heeft. Dit is idd erg krom. Enige optie is idd een geschil voor niet betalen openen. Maakt niet uit of de koper hierop reageert, na 4 dagen kan je zelf het geschil sluiten en is het automatisch in jou voordeel beslist en krijg je creditering terug. Volgens mij zal dan ook de feedback worden verwijderd maar dat weet ik niet zeker. Er zijn gevalletjes dat het nog krommer kan. Zo is mij eens overkomen dat een koper onterecht het aankoopbedrag terug wilde via een paypal claim. Ondanks dat ik op een presenteerblaadje aantoonde dat de claim niet terecht was, werd toch in het voordeel van de koper beslist want die heeft immers altijd gelijk.....
op 04-12-2012 19:21
Ik snap niet dat ik als verkoper helemaal niets kan...de case sluiten, omzetten, de onterechte betaald markering kan ik onmogelijk wissen, waarschijnlijk door de case die voor onbekende duur open blijft staan. De koper kon de 'betaald' markering wel toepassen terwijl de case openstond. Zou me inmiddels niet meer verbazen dat ik naast de ebay kosten voor de transactie ook nog het hele bedrag dat ik nooit heb ontvangen mag gaan betalen.
Ik kan zelfs niet op de feedback reageren...zucht.
op 04-12-2012 19:54
terugbetalen zal niet hoeven want er is niet betaald via PP er is überhaupt niet betaalt, dat u niet kunt reageren op de feedback toont al aan dat er nooit een afgeronde transactie is geweest, als ik u was nam ik nogmaals contact op met eBay en zou ik eisen dat de feedback wordt verwijderd omdat er geen afgeronde transactie is geweest, u kunt dit aantonen doordat er nooit is betaald via PP maar er is ook nooit een bedrag bijgeschreven op uw rekening, u staat volledig in uw recht in deze maar er is een groot verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen
op 04-12-2012 19:56
Ik heb de transactie (item) eens bekeken maar het is dus een Buitenlandse aanbieding van u geweest die betaald moest worden via PP aangezien u niet heeft ontvangen via PP kunt u dit dus aanvoeren als bewijs.
op 04-12-2012 20:01
Hi!
Hartelijk dank dat u mij van uitstekend advies voorziet, ik ga een poging doen en laat uiteraard even weten wat customer support hier op te zeggen heeft.
op 04-12-2012 20:01
ja daar was ik nog een keer, ik heb de feedback eens even goed gelezen, maar die koper heeft zichzelf een slechte dienst bewezen, hij "koopt" iets op 3 december, geeft feedback op 4 december en zegt in zijn commentaar dat het maar drie weken heeft gewerkt!!!!!
als dat nog niet duidelijk is voor eBay dan weet ik het niet meer, ik zou er mijn voordeel mee doen en alles in een mail zetten.
succes ermee en laat even weten hoe het afloopt!