annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Invoerrechten en -plichten

Beste eBay-leden,

Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.

Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.

Vriendelijke groeten,
Joris
Bericht 804 van 804
laatste antwoord
803 ANTWOORDEN 803

1. Inklaringskosten vindt u op de sites van de betreffende vervoerder.

2. De koper betaalt deze kosten, U dus.

3. Afhankelijk van vervoerder, Postnl aan de deur, Fedex aan vervoerder, DHL op factuur, enz.

4. Deze kosten staan niet in de veiling, vaak blijken de verzendkosten achteraf ook hoger dan vermeld.

5. Die opslag vindt u nergens, die is 2 tot 2,5%

6. U betaalt 19% btw over aankoop+verzendkosten.

7. Ja, als alles goed gaat wel.

Geschatte kosten over $1560 zijn 27+215+18 = 260 euro totaal ongeveer 1366 euro.

Bericht 121 van 804
laatste antwoord

Op dit moment overweeg ik de aanschaf van een laptop via eBay van een aanbieder uit de VS. Het scheelt zo gigantisch veel met de prijzen in NL dat het met aardig wat kosten toch nog erg rendabel zal zijn, vandaar dat ik het overweeg. De verkoopprijzen van het model dat ik wil aanschaffen zijn in de VS ongeveer 50% goedkoper (!) in vergelijking met de prijzen in Nederland.

Nou heb ik me al redelijk weten in te lezen in de stof over de verschillende bijkomende kosten en heb ik ook al een paar rekenvoorbeelden gezien. Toch blijven er nog een paar vragen openstaan voor mij.

1. Het postbedrijf kan kosten rekenen voor de inklaring én de administratie/afhandeling. Waar kan ik die kosten vinden?

2. Komen die kosten van de versturende partij in de VS of van de partij in NL?

3. Wanneer betaal ik die kosten? Aan de deur of achteraf per factuur?

4. Zitten dergelijke kosten van de bovenstaande puntjes al in de verzendkosten vermeld bij het artikel? Ik vermeld namelijk de locatie op ebay.nl en de verzendkosten die dan verschijnen zijn al substantieel hoog (>$100).

5. PayPal rekent nog een leuk extraatje voor de koers Dollar<-->Euro. Waar vind ik die?

6. Voor een laptop betaal ik geen douanerechten, maar alleen 19% BTW over alle bovenstaande kosten, (dus inclusief bijkomende kosten). Correct?

7. Heb ik dan alles gehad?

Veel voorbeelden gaan over goederen van een beperkte waarde (tot €200) of alleen absolute bedragen zonder een onderbouwing/berekening waar ik mijn eigen bedragen bij kan invullen.

Wat me dus met name nog niet helder is, is wat de kosten zijn die de koeriersbedrijven mij nog gaan rekenen voor alle afhandeling buiten de reguliere verzendkosten.

Quote van douane.nl:

"Het post- of koeriersbedrijf kan u een rekening sturen voor:

- inklaringskosten (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)

- afhandelingskosten (de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)"

Praktische details: kosten laptop = $1450, $110 verzendkosten. (in NL ongeveer €2900). met wereldwijde garantie en internationale voeding etc. erbij.

Bericht 122 van 804
laatste antwoord

OOK WIJ HEBBEN DE ZELFDE VRAGEN

EIGENLIJK IS HET SIMPEL ALLE SCHENGEN LANDEN BETALEN GEEN INVOER RECHTEN EN DE  BTW WORDT BETAALD IN HET LAND VAN DE AANBIEDER.

GUUS

Bericht 123 van 804
laatste antwoord

Om te beginnen hebt u al ongeveer 9 euro teveel voor uw dollars betaald door de opslag van 2,5% die PayPal rekent.

Invoerrechten 0%

BTW 19% 47,50

Inklaringskosten 15,00

Dat betekent nog ongeveer 62,50 euro.

Maar soms is het nul.

Bericht 124 van 804
laatste antwoord

Ik heb ook even een vraag.

Vanmorgen heb ik via ebay een e-reader vanuit de VS gekocht. Was er al wekenlang naar op zoek en nergens meer te krijgen. Toen ik hem op ebay zag staan heb ik geen moment getwijfeld en hem meteen gekocht. Ik was helemaal vergeten dat hier kosten aan verbonden zijn, maar goed.

Kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer kwijt ben aan extra kosten?

e-reader 306,01 USD

verzending 48,99 USD      (totaal 355 USD)

Paypal wisselkoers 256,88

Bericht 125 van 804
laatste antwoord

Antwoorden:

1) Deurwaarder op de stoep.

2) Ja.

3) Nee, maar u hebt kennelijk wel teveel voor uw item betaald.

Bericht 126 van 804
laatste antwoord

Ik heb een vraagje,

De duane heeft de waarde van mijn pakketje totaal verkeerd ingeschat. Het ging om een imac uit Amerika met omgerekend incl verzendingskosten een waarde van €1180,-, nu heb ik de factuur thuisgekregen en staat er dat de waarde: $550,- is, de bijbehoorende invoerrechten €84,55.

1) Wat zijn de gevolgen als ik het bedrag niet overmaak?

2) Ik moet €10,- betalen voor het voorschieten van accijnzen en invoerrechten, moet ik deze betalen? Ik had immers die €84,55 gewoon aan de deur kunnen betalen.

3) Zijn er gevolgen voor mij als de belastingdienst er achter komt dat ik te weining hoefde te betalen?

Bericht 127 van 804
laatste antwoord

http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-02.html#P66_5449

Officieel betaal je alleen BTW, maar ik schat de kans dat de douane zo'n kleine zending ongemoeid doorlaat op 95% of hoger.

Bericht 128 van 804
laatste antwoord

Moet je altijd invoerrechten etc. betalen als je iets uit de VS besteld, of is dat alleen wanneer het pakketje door de douane onderzocht wordt? Dat er dus een kans is dat je helemaal niets hoeft bij te betalen?

Ik ben namelijk van plan om twee dvd sets uit de VS te kopen die beide ongeveer 25 Euro kosten. Nou valt dat net boven het limiet van 22 Euro.

Ik heb op de site van de douane (douane.nl) gezien dat de invoerrechten 3,5% zijn en de omzetbelastig 19%. In mijn geval kunnen de extra kosten dan toch maar ongeveer 5 Euro per dvd set zijn?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bericht 129 van 804
laatste antwoord

Nee.

Invoerrechten (douanerecht) betaal je over de prijs PLUS de verzendkosten.

Omzetbelasting betaal je over de prijs PLUS de verzendkostsen PLUS de invoerrechten.

Ik weet niet hoe je aan die 12% komt, maar volgens mij is het goed mogelijk dat videokaarten onder het 0% tarief vallen. Dat zou betekenen dat je alleen 19% BTW betaalt over het hele bedrag dat jij de verkoper hebt betaald.

Bel de belastingtelefoon (gratis nummer) voor betrouwbare informatie: http://www.douane.nl/contact/

Bericht 130 van 804
laatste antwoord