- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 05-09-2011 17:47
Op dit moment overweeg ik de aanschaf van een laptop via eBay van een aanbieder uit de VS. Het scheelt zo gigantisch veel met de prijzen in NL dat het met aardig wat kosten toch nog erg rendabel zal zijn, vandaar dat ik het overweeg. De verkoopprijzen van het model dat ik wil aanschaffen zijn in de VS ongeveer 50% goedkoper (!) in vergelijking met de prijzen in Nederland.
Nou heb ik me al redelijk weten in te lezen in de stof over de verschillende bijkomende kosten en heb ik ook al een paar rekenvoorbeelden gezien. Toch blijven er nog een paar vragen openstaan voor mij.
1. Het postbedrijf kan kosten rekenen voor de inklaring én de administratie/afhandeling. Waar kan ik die kosten vinden?
2. Komen die kosten van de versturende partij in de VS of van de partij in NL?
3. Wanneer betaal ik die kosten? Aan de deur of achteraf per factuur?
4. Zitten dergelijke kosten van de bovenstaande puntjes al in de verzendkosten vermeld bij het artikel? Ik vermeld namelijk de locatie op ebay.nl en de verzendkosten die dan verschijnen zijn al substantieel hoog (>$100).
5. PayPal rekent nog een leuk extraatje voor de koers Dollar<-->Euro. Waar vind ik die?
6. Voor een laptop betaal ik geen douanerechten, maar alleen 19% BTW over alle bovenstaande kosten, (dus inclusief bijkomende kosten). Correct?
7. Heb ik dan alles gehad?
Veel voorbeelden gaan over goederen van een beperkte waarde (tot €200) of alleen absolute bedragen zonder een onderbouwing/berekening waar ik mijn eigen bedragen bij kan invullen.
Wat me dus met name nog niet helder is, is wat de kosten zijn die de koeriersbedrijven mij nog gaan rekenen voor alle afhandeling buiten de reguliere verzendkosten.
Quote van douane.nl:
"Het post- of koeriersbedrijf kan u een rekening sturen voor:
- inklaringskosten (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
- afhandelingskosten (de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)"
Praktische details: kosten laptop = $1450, $110 verzendkosten. (in NL ongeveer €2900). met wereldwijde garantie en internationale voeding etc. erbij.