annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Invoerrechten en -plichten

Beste eBay-leden,

Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.

Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.

Vriendelijke groeten,
Joris
Bericht 804 van 804
laatste antwoord
803 ANTWOORDEN 803

Betreft: Invoerrechten en -plichten

Ik heb begin vorige week een oude spelcomputer (voor de verzameling) besteld. Bij USPS staat dat deze al sinds de 26e in Nederland is, maar bij PostNL weten ze van niks. Hoe kom ik erachter wanneer dit pakket arriveert?

Daarnaast wil ik graag weten hoeveel extra kosten ze hier nog over kunnen heffen?
Het item zelf kostte me $190 (€145), dan gelden die regels voor boven de €150 toch niet?
De verzendkosten liggen echter wel op $60, dus dan zou ik er weer boven zitten.

Ik dacht dat de totale kosten zouden liggen op 0,21*145 + 13,00, of vergis ik me hierin?

Bericht 31 van 804
laatste antwoord

U moet het totale bedrag inclusief verzendkosten maar die zijn veelal graties vanuit China, beperken tot 25 euro, ongeveer 11 stuks.

Overigens zullen echte beanies voor $2,99 vallen in de categorie: echte merk namaak.

De douane neemt die vaak in beslag maar het gaat ook vaak goed.

Bericht 32 van 804
laatste antwoord

Erg bedant voor de snelle reactie.

nog een vraag. Als ik er een bestel heb ik geen extra kosten, maar wel met 100 stuks. Wat is dan de maximum aantal die ik kan bestellen zonder extra kosten te betalen? Is dat maar 1 stuk?

Bericht 33 van 804
laatste antwoord

Invoerrechten zijn alleen voor bepaalde categorieen/landen en inderdaad vanaf 150 euro  maar wel over de aankoop plus verzendkosten plus btw.

Want die btw betaald u over elke zending vanaf 25 euro waarde (incl verzendkosten).

Dus over 60+40$ = 16€ btw plus 13€ inklaring maakt ongeveer 29 euro, betalen aan de deur.

Over 2,99$ niets maar over 100*2,99 ongeveer 60 euro plus de eventuele invoerrechten (dat is een lange lijst met tarieven en landen).

Overigens vergeet postnl/douane de inklaring weleens, dan hebt u geluk.

En soms doen ze het fout, dan hebt u extra pech.

Heel soms nemen ze in beslag wegens verboden, dan hebt u dubbele extra pech.

Maar meestal gaat het goed.

Bericht 34 van 804
laatste antwoord

Ik heb beanie mutsen gevobden uit China voor 2,99 dolar per stuk. Nu lijkt het me wat om meerdere van deze beanies te bestellen alleen heb ik dit nog nooit gedaan en weet ik niet hoe het in elkaar zit. Zou ik extra kosten krijgen bovenop die 2,99 per stuk?

Alvast bedankt

Bericht 35 van 804
laatste antwoord

Ik zie nu ook even de bomen door het bos niet meer. 

Ik was van plan schoenen te bestellen vanuit de VS die niet meer in Europa verkrijgbaar zijn ($60), en ze zullen dan gestuurd worden via USPS ($40)

Hoeveel extra kosten hier dan nog extra bij (belasting, douanerechten, inklaringskosten etc)? Want ik las dan op die site van de douane dat je geen douanerechten betaalt als je aanschafwaarde onder de €150 is, maar toch hoor je weer van mensen dat als hun pakketje 120 euro waard was en door de verzending het totale bedrag boven 150 gaat ze wel heel veel moesten betalen. 

Bericht 36 van 804
laatste antwoord

..en dan ook nog gepast betalen want ze kunnen nooit iets terug betalen.

Bericht 37 van 804
laatste antwoord

Duidelijk een geval van verkeerd aangeslagen.U had inderdaad na betaling gewoon een bezwaar kunnen indienen met de PayPal betaling en eBay gegevens als duidelijke bewijs. U had dan het teveel betaalde na ongeveer twee maanden teruggekregen.

Het is tegenwoordig zeldzaam als de aanslag correct is. Ik zelf laat het er veelal maar bij zitten want gemiddeld komt het goed uit. Lang niet alles wordt altijd belast. Als er een goedkope verzending zoals standaard priority mail vanuit de VS wordt gebruikt blijft de douane behandeling veelal achterwege. Soms wordt er teveel belast, de aangifte op of in het pakket is ook lang niet altijd duidelijk. De standaard 13 euro kosten van PostNL zijn vervelend bij invoer die net boven de minimum grens ligt. Die kosten krijgt u bij ten onrechte aangeslagen rechten ook nooit terug.

Bericht 38 van 804
laatste antwoord

$65 geboden voor tweedehands Minolta-functiekaartjes waar werkelijk niemand iets mee kan behalve een Minolta-verzamelaar, dolgelukkig dat ik de winnaar was!

Verzendkosten USPSmail $43, + $65 = totaal $107, omgerekend €80, betaald met PayPal

Vier weken later eindelijk de postbode aan de deur, of ik even €143 wil betalen.....

Bezwaar maken kan maar dan moet je wel eerst die invoerrechten betalen, zo gek was ik gelukkig niet. Gebeurt dagelijks, PostNL 'kan er ook niks aan doen', de Douane weet alleen te melden dat ik het pakket kan weigeren waarna het vernietigd wordt. Dus wordt het pakket vernietigd, zo werkt dat bij mij.

Bericht 39 van 804
laatste antwoord

Misschien al diversen malen behandeld. 

Maar ik heb iets gekocht in de USA voor $30,- (= +/-25 euro)

Krijg ik POSTNL aan de deur, moest ik 28,65 euro (!!) aan adminstratie kosten en btw betalen.

BTW kan ik me voorstellen maar bijna 20 euro aan adminstratie kosten vind ik gewoon diefstal !!

Groet , Hans 

Bericht 40 van 804
laatste antwoord