annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

discussie met koper

Goedenavond,

Ik wil jullie graag het volgende voorleggen:

Heb een gebruikte notebook op Ebay aangeboden en verkocht. In de beschrijving heb ik netjes aangegeven dat er 1 van de 3 usb poorten defect is, en dat de oorspronkelijke harddisk eens vervangen is door een veel grotere van 250 GB omdat deze defect was.

Na ontvangst van Paypal betaling door winnaar heb ik de notebook per aangetekende post verstuurd. Na ontvangst door koper ontvang ik een Ebay bericht van koper dat object niet voldoet aan beschrijving omdat er 1 van de usb poorten defect zou zijn, met de beschuldiging dat ik de boel aan het oplichten ben en dat ik het defect gemeld heb op een verborgen plaats om de prijs zo hoog mogelijk op te drijven.

Ben op de beschuldigingen niet ingegaan, maar heb koper uitgelegd dat het misschien beter was geweest als hij even Nederlands sprekend persoon de beschrijving had laten lezen of mij een vertaling had gevraagd. Koper communiceert namelijk alleen in het Engels, en de objectbeschrijving is in het Nederlands.

Na een korte afweging heb ik koper aangeboden het object te retourneren in dezelfde staat zoals hij het heeft ontvangen, waarna ik hem direct het door hem betaalde bedrag zal terugbetalen. Daar ging koper tot mijn grote verbazing niet mee akkoord, waarop ik hem om een voorstel heb gevraagd hoe dit dan op te lossen.

koper wil graag dat ik een gedeelte van het geld terug betaal, waarmee hij de defecte usb poort zal proberen te repareren. Daarbij nog wat woorden van dat het retourneren geen voorstel van me kan zijn, maar een verplichting van mij. Koper eist van mij dat ik de verzendkosten voor het retourneren ga betalen, waar ik toch wel wat moeite mee heb omdat ik echt te goeder trouw heb gehandeld.

Heb koper gewezen op de Nederlandse wet rond kopen op afstand, die zegt dat een consument zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen iets mag retourneren en dat ik dan verplicht ben terug te betalen, heb toegezegd ook zo te zullen handelen als verkoper. Die zelfde wet zegt ook dat de verzendkosten voor retourneren in dit geval voor rekening zijn van koper.

Koper zegt dat wet kopen op afstand hier niet van toepassing is, en dat de Ebay regels van toepassing zijn die volgens hem zeggen dat er tot 45 dagen geretourneerd mag worden. Koper zegt dat hij nu expres 44 dagen gaat wachten met retourneren.

Heb nu bij Ebay een "probleem met koper" gemeld, en de hele mailwisseling bijgevoegd. Heb richting Ebay aangegeven dat ik het liefste zie dat object z.s.m. door koper wordt geretourneerd zodat dit netjes kan worden afgehandeld.

Maar wat denken jullie hier van?

Bericht 1 van 3
laatste antwoord
2 ANTWOORDEN 2

Re: discussie met koper

eBay leest geen gemelde problemen, u kunt een standaard niets zeggend antwoord verwachten.

Als de koper een geschil start voor niet ontvangst moet u een ontvangstbewijs kunnen tonen, kunt u dat niet of het bewijs voldoet volgens PayPal niet, dan bent u uw geld kwijt.

Als de koper een geschil start voor niet als omschreven zal deze het item op zijn eigen kosten aan u moeten terugsturen. Als vervolgens de behandelingstermijn is afgelopen en de koper een verzendbewijs invult krijgt die zijn geld terug.

In beide gevallen zal PayPal direct uw rekening debiteren, ongeacht of er geld op staat. Een eventueel tekort dient u aan te vullen.

U hoeft dus niet de verzendkosten voor het terugsturen te vergoeden. Maar de kans dat u uw geld kwijt bent is aanwezig, evenals de kans dat u uw item niet terug ontvangt.

Regel niets buiten de PayPal procedure om, er kan dan namelijk alsnog van die procedure gebruikt gemaakt worden binnen de termijn van 45 dagen.

Als de koper PayPal via een creditcard heeft gebruikt kan die ongeacht de PayPal procedure veelal tot een jaar na afloop alsnog een chargeback doen waarna PayPal de rekening naar u doorschuift.

Overigens hebt u door zelf een geschil te starten de juiste aanpak gekozen. Een eventuele gedeeltelijke creditering moet altijd binnen de PayPal procedure geschieden.

Voor PayPal heeft een koper altijd gelijk ongeacht of die gelijk heeft en de verkoper is degene die de rekening betaalt.

Bericht 2 van 3
laatste antwoord

Re: discussie met koper

goedenmorgen KB

Zelfs in het holst van nacht ben jij hier

om vragenstellers van antwoord te voorzien.

woorden schieten tekort om mijn waardering

hiervoor te uiten.

Ja en over deze casus houd ik mijn mond maar

ik regel het altijd zelf wel met verkopers, en die ene

keer dat het goed misgegaan is, is al weer heel lang

geleden.

groetjes Niek

Bericht 3 van 3
laatste antwoord