Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.
Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.
Komen die matrozen allemaal tegelijk of juist na elkaar
Gift kan je beter niet laten vermelden, dat trekt maar aan.
Bovendien is men in Amerika minder genegen de wet te overtreden dan hier.
Vaak wordt een dergelijk verzoek gezien als een belediging.
Invoerrechten moeten nu eenmaal betaald worden net zoals de overige belasting.
Leuk is inderdaad anders.
"gift" of geen "gift", als je zelf iets koopt dat meer dan 22 euro waarde heeft dan hang je. Als je een heus echt cadeau krijgt en de waarde is meer 45 euro dan hang je ook. Dus ECHT, SPONTAAN, SINTERKLAAS cadeau van oma uit amerika aan kleinkind in holland = pappa dik 50 euro betalen. Ik voel me genomen als door 12 griekse matrozen. "Leuker kunnen we het niet maken". Nee, DUURDER wel.
Ok veel begrijp ik er hier allemaal niet van, Maar ik heb net 2 T shirts gekocht uit Amerika.
Waarde is €32. Als ik het goed begrepen heb word de waarde aangegeven op het pakketje?
Kan de verkoper dan niet gewoon bv €21 invullen zodat je niets moet betalen?
En stel dat het niet gaat hoeveel zal ik ong extra moeten betalen?
Mijn pakketje uit de USA ligt nog bij de douane, maar ik kijg een brief van TNT: ik moet de waarde van de goederen in het pakketje aangeven (kleding). Maar ik zie op de kopie van de douaneverklaring dat verkoopster heeft aangegeven dat het een 'gift' is met een waarde van O. Wat moet ik nu doen?
dank je voor je reactie PIW.. ik heb alle informatie hierover gevonden en het lijkt eerst wat ingewikkeld maar kom er wel uit. dat bedrag is nu inderdaad nog 22 euro. per 1 december wordt het 150 euro. dat scheelt nogal wat. ik blijf nu nog wel even binnen de EU winkelen;-)
In principe ben je al boven de 22 euro "de klos". En nee, een makkelijk rekensommetje is er niet. Het percentage douanerecht en BTW is mede afhankelijk van het soort "iets" dat je koopt.