Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.
Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.
Ik heb net gebeld met 0900 0570. Zij hebben vandaag 23 juni niks in hun systeem staan van mijn pakket.
Ik heb met het tracknr. (dat ik heb gehad van de verkoper) kunnen zien dat mijn product op 16 juni is geland in NL. De telefoniste heeft mij verteld dat het product 2 dagen nadat het geland is in NL in het systeem had moeten staan. We zijn nu 7 dagen verder. Betekend dit dat mijn pakket kwijt is?
die 30% weet ik niet, dat is afhankelijk van het artikel,
er zijn ook artikelen met 0% boeken bv en artikelen met 6,9%, dus waar je 30% vandaan hebt.
die 22 en 150 euro is alleen de aankoopwaarde, zit je daarboven dan wordt de btw enz. berekend over het totale bedrag inclusief verzendkosten.
#607 tnt rekent 12,50 inklaringskosten, er is een ander verzendbedrijf dat 17 euro rekent..en nee die kun je niet terugkrijgen, zijn een soort administratiekosten voor de verwerking.
Hallo Allemaal, misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat mij nog niet helemaal duidelik is m.b.t. het kopen buiten de E.U in mijn geval Amerika is dit.
Zodra je met de aankoop van een artikel BOVEN de 22 euro komt betaal je over het totaal (aanschafprijs + verzendkosten) 19% BTW en zo,n 12,50 verwerkingskosten.
En zodra je boven de 150 euro komt, komen daar douanekosten overheen, ik begrijp vaak zo,n 30%.
Nu is mijn vraag ten eerste: wordt die grens van 22 euro en 150 euro nu alleen bepaald door de aanschafprijs van het artikel of door de combinatie van aanschafprijs EN verzendkosten ?
Dit omdat de uiteindelijke BTW WEL over de totale combinatie aanschaf en verzendkosten berekend wordt
En boven de 150 euro wordt dan die 30% ALLEEN over de aanschafwaarde van het artikel berekend ? dus NIET over het totaal ?
Ik heb laatst een pakketje besteld uit Korea met een waarde van 50euro. Hier heeft de douane 10,- BTW bij invoer op berekend. Daar bovenop heeft TNT ook nog eens 17,- aan inklaringskosten op berekend wat ik echt belachelijk vind :S daarnaast heeft het pakketje ook nog een bijna 2 weken daar gestaan voordat ze het opstuurde...
mijn vraag is of er iets te doen valt om het bedrag de inklaringskosten terug te krijgen?
Dus het ligt nu ergens in een magezijn te wachten tot ze het opnemen in het systeem en gaan controleren. Duidelijk! Dan wacht ik rustig af en ga ik van de week nog wel even bellen 🙂
Bedankt voor de (snelle)behulpzame reakties, ben ik weer eventjes gerust gesteld..