annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Invoerrechten en -plichten

Beste eBay-leden,

Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.

Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.

Vriendelijke groeten,
Joris
Bericht 804 van 804
laatste antwoord
803 ANTWOORDEN 803

@49 waar heb jij het nou weer pver?
Je berekent 19% over 179 euro?
goederen waren $80 en $70 voor transport.

Daarna zeg je dat ik duurder uit zal zijn als ze de werkelijke lagere waarde hanteren? you're not makiing any sense..
Bericht 751 van 804
laatste antwoord

Mm.. Schoenen $80, transport $70
btw. wordt berekent over waarde van goederen + porto.
=101.50:100 x 19% btw= 19.28euro

Dan komt er nogeens 17% bovenop aan douane rechten heb ik dat goed?
En die wordt berkend wederom goederen incl. de portokosten (jazeg)?
=101.50:100 x 17% btw= 17.25euro

Dan is het totaal 36,55 euro
+10 kassa voor UPS = 46,55 en niet 54.

Of is dit fout?
Bericht 752 van 804
laatste antwoord

Je hebt gelijk, maar in dit geval (bij een mooi rond bedrag van 10 euro) kun je wel vermoeden dat het niet alleen een "percentsgewijs berekend loon." (definitie van "provisie" volgens Van Dale Online) is, maar gewoon een standaard vergoeding voor UPS.
Bericht 753 van 804
laatste antwoord

Ik durf je haast niet te corrigeren Peter maar voorschotprovisie is iets anders.
Stel ik doe aangifte ten invoer voor een klant en op die aangifte ten invoer moet IR worden betaald.
Wij schieten op dat moment een bepaalde uitgave voor aan onze klant en daarover wordt voorschotprovisie berekend, mede omdat wij een borg moeten stellen bij de douane

Photobucket
Bericht 754 van 804
laatste antwoord

Voorschotprovisie is het bedrag aan administratiekosten dat UPS in rekening brengt voor de inklaring. Op invoerrecht (eigenlijk Douanerecht) en BTW (19%) heeft UPS geen enkele invloed, dat wordt door de douane bepaald.

Douanerecht op schoenen is 17%, dus 10,16 zou overeenkomen met een waarde van 59,75 euro (artikel plus porto). Het is echter waarschijnlijker dat ze (in jouw voordeel) een percentage van maar 6% hebben gehanteerd over een totale waarde van zo'n 169 euro.

De BTW is dan 19% over 179 euro (169 euro plus het douanerecht) = 34,01.

Het gehanteerde waarde van de zending is een schatting als er geen rekening bijgevoegd was of bedrag was aangegeven op het exportformulier. Als je het daar niet mee eens bent moet je bij de douane reclameren.

Maar je zult uiteindelijk duurder uit zijn als ze het correcte percentage douanerecht gaan rekenen over de lagere feitelijke waarde (150 dollar, ruim 100 euro).

http://members.ebay.nl/aboutme/geldspeelteenrol
Bericht 755 van 804
laatste antwoord

#47 Dan ga ik ook benzine invoeren! Een gallon aldaar kost vast (omgerekend) geen 1,40 euro per liter! Dan begin ik mijn eigen pomp alhier. Arno
Arno
Bericht 756 van 804
laatste antwoord

Je begrijpt wel meer niet lijkt het: Als ze het zo zouden doen als jij wilt, hadden we hier de helft minder winkels en de helft lagere nettolonen omdat er dan heel veel meer mensen zonder werk zouden zitten in Nederland.

het Nederlandse vingertje

het Nederlandse vingertje

Bericht 757 van 804
laatste antwoord

(sorry voor de typefouten.)
Bericht 758 van 804
laatste antwoord

Trouwens. Ik vind het maar een matig excuus van de overheid en de europese unie,
als ze zeggen dat ze ulke extra belasting maatregelen
nemen ter bescherming van de winkeliers alhier.
Omdat in Amerika kleding bv. veel goedkoper is and anders mensen massaal in Amerika inkopen. Het geld
dat de overheid hiermee verdient verdwijnt toch zeker niet terug in de zakken van de winkeliers, of begrijp ik iets niet? Het gaat zvast en zeker op aan Balkenendes loon, en Beatrix dr plezier-yacht
Bericht 759 van 804
laatste antwoord

nouja, "gespecificeerd". De rekening van onze allerst UPS was wel gespecificeerd maar tot op hoogte van,
dit zijn de kosten:

voorscotprovisie: 10,-
invoerrecht: 10,16
btw: 34,01

Niet hoe ze het precies hebben berekend dus.
Ik ben bang dat ze invoerrechten 2x hebben berekend?
En zon "voorschotprovisie" vind ik persoonlijk ook nergens op slaan.
Heb ze vandaag wel opgebeld en ze zeiden dat ik wel een specificatie toegestuurd krijg. Wanneer en of het meer duidelijkheid zal scheppen is nog maar de vraag.. Maar op dit moment heb ik het wel gehad met UPS. In verleden altijd zonder navraag betaald, maar nu twijvel ik dus. En ik kan het ook fout hebben natuurlijk.
Bericht 760 van 804
laatste antwoord