annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Geen antwoord geld gestolen

Hey.

Ik heb een bestelling van 300 euro gedaan.

En de verkoper vertelde me dus dat het out of stock was.

Ik had kleding gekocht en heb 1 item ontvangen. de rest was dus out of stock.. Dat was 31 mei

Mij vertellen dat ze het posten wanneer het er weer is.

15 juni vertelde ze dat het in deze dagen gepost zou worden

nog steeds niks ontvangen ..en nu reageren ze niet meer op me emailtjes.

Al naar paypal een mail gestuurd maar hun vertelde me dus heel vrolijk dat ik het niet terug kon krijgen omdat de 45 dagen al om waren.... terwijl de verkoper zei dat ze het gingen posten en dat ik moest wachten...

Wat in godsnaam moet ik nu doen? 300 euro weg ?

Bericht 33 van 33
laatste antwoord
32 ANTWOORDEN 32

@dutchalice: verkoper kan mailcorrespondentie van transactie overleggen, de transactie is via eBay verlopen en 'toevallig' is hetzelfde bedrag ook nog via PayPal betaald/geïncasseerd. Dan ben je de Hans Klok onder de leugenaars als je daar nog een geloofwaardig verhaal van een onterechte incasso van weet te maken. Je moet aantonen dat je accountgegevens zijn gestolen of dat je personalia incl. wachtwoorden door derden zijn verkregen via phishing. Maar ja met een cross check van PayPal van je zo door de mand....

Bericht 11 van 33
laatste antwoord

Update: volgens mij had ik vanmiddag een post geprikt met daarin iets teveel detailgegevens van mijn oplichter. Dan maar indirect verwijzen naar een openbare website]:): http://www.ripoffreport.com/internet-fraud/serge-martin/serge-martin-thewineexpert-on-52201.htm

Door mij te grazen te nemen heeft hij net de verkeerde persoon getroffen: ik zal alles in het werk stellen om zijn dubieuze praktijken aan de kaak te stellen en hem strafrechtelijk aan te laten pakken door justitie in Amerika en Canada. Hiervoor heb ik al een proces verbaal laten opmaken via www.ic3.gov. De 'name and shame' campagne is met de publicatie van zijn praktijken op www.ripoffreport.com inmiddels ook van start gegaan. 

Hij is een typische postbusoplichter: woonachtig in grensgebied Canada-Amerika (waarschijnlijk Canadees staatsburger gezien z'n Franse naam) en gebruik makend van een postbusadres bij een zgn. 'mail drop' (een postbusverhuurlocatie) in Amerika om z'n activiteiten te ontplooien. Het telefoonnummer wat hij bij eBay heeft laten registreren is het voormalige telefoonnummer van zo'n verhuurlocatie....?:| Ik heb dit aan eBay doorgegeven maar ze doen er niks mee. Hun belang ligt alleen in juiste combinatie naam met bankrekeningnummer; als kopers/verkopers met foute/onjuiste personalia problemen krijgen is dat hun probleem, niet die van eBay (is mijn bescheiden conclusie uit de houding van eBay). Bij PayPal is dat wat anders en dat is juist het kwalijke: al zijn (echte) personalia zijn daar bekend maar privacy prevaleert kennelijk boven het plegen van een strafbaar feit.... 

Wat betreft het bezoek aan de lokale sterke arm der wet: zij nemem geen aangifte voor internetoplichting aan. Dit loopt kennelijk zo de spuigaten uit dat je - bij binnelandse transacties - aangifte moet doen via www.mijnpolitie.nl. Daarna mag je hopen dat de politie jou zaak uitpikt om aan te pakken, de rest belandt volgens de baliedame in het 'grijze dossier' (lees: er wordt geen actie op ondernomen). Voor buitenlandse transacties verwijzen ze sowieso door naar het land waar de transactie heeft plaatsgevonden. Dat kan ik me ook wel voorstellen: zij kunnen vanuit NL weinig actie ondernemen. Helaas pindakaas voor mijn geval.

Wat betreft mijn bezoek aan de bank (en nu iedereen goed opletten want wat ik nu presenteer zijn feiten en geen vermeende rechtvaardigheidsgevoelens, gepresenteerd als feiten ;-)): een overboeking tussen jou en een andere partij waartoe je ZELF opdracht hebt gegeven kan NIET gestorneerd worden door de bank (ook als er wettelijk gezien geen levering heeft plaatsgevonden)!! Een uitzondering hierop is o.a. als je een overboeking naar het verkeerde bankrekeningnummer hebt gedaan. Dan neemt je bank contact op met de bank van de 'begunstigde' om deze te laten verzoeken het bedrag terug over te schrijven. Banken onderling mogen dus uit privacybescherming geen persoonsgegevens uitwisselen!

De bank is een civiele partij die condities schept om financiële transacties tussen partijen te laten plaatsvinden. Dat gaat via strenge regels, bepaald door de AFM. Als je een keuken koopt via een overboeking(waartoe je zelf opdracht toe hebt gegeven of de leverancier een eenmaklige machtiging hebt gegeven) en de leverancier komt niet of gedeeltelijk over de brug, dan ga je ook niet naar de bank om je aankoopbedrag terug te vorderen maar klop je rechtstreeks aan bij de leverancier opf anders via een civiel procedure, zo is de redenatie. Banken willen niet maar kunnen zich ook niet als derde partij mengen in een transactie(geschil) die tot stand is gekomen tussen twee partijen. Uitzonderingen zijn bekend en dat zijn de afschrijvingen waarvan je kunt aantonen dat je daartoe geen opdracht hebt gegeven (de betwiste transactie of de onterechte incasso), zoals een afgegeven machtiging om bijv. 12x per jaar een bepaald bedrag van je rekening af te schrijven en het gebeurt - zonder jouw toestemming of in strijd met de aangegane overeenkomst - 13x of 14x. Dan mag je die 1 (of 2) keer teveel afschrijving laten storneren.

Met creditcard is het anders, die is verzekerd. Daar bel je met de cc-maatschappij en moet je schriftelijk (formulier) een claim indienen wegens een onterechte incasso. Daarbij kun je niet geleverde goederen of fraude als argument aanvoeren. De cc-maatschappij haalt het geld terug bij PayPal en die 1) blokkeren dan je account tot het verschuldigde bedrag alsnog gestort wordt (ze mogen het niet alsnòg van je rekening halen want daarvoor hebben ze geen toestemming gekregen, of 2) claimen het geld alsnog bij de verkoper. Het betaal- en handelgedrag zal bepalend zijn welke van de twee gaat plaatsvinden maar is voor koper niet meer zo interessant.

Want m'n bank wel heeft kunnen doen is de situatie laten registreren (met de beperkte personalia die ik had van de fraudeur) bij hun landelijke afdeling Fraudebestrijding (die overigens internationaal opereert). Indien er meerdere klachten over dezelfde persoon binnenkomen wordt vanuit Rabo Corporate actie ondernomen. Eerlijk gezegd verwacht ik daar zelf niet zoveel van.

Kortom: ik moet het van de lokale autoriteiten hebben of die de zaak gaan aanpakken. @auxfinesherbes: daarbij maak ik ook dankbaar gebruik van je link want ik vermoed dat het inderdaad om een (franstalige) Canadees gaat (gezien z'n naam en z'n gebrekkige beheersing van de engelse taal via de mail bij aankoop)

Bericht 12 van 33
laatste antwoord

"de enige juridische basis die ontbreekt is niet de onterechte incassering (ik heb zelf de betaalopdracht gegeven)"

Je eerlijkheid siert je. Ik denk dat de meeste mensen minder scrupules zouden hebben.

(Ik heb het probleem zelf nog nooit ondervonden, maar twijfel of ik de verleiding om gewoon te liegen zou kunnen weerstaan.)

Bericht 13 van 33
laatste antwoord

Een paar opmerkingen.

PayPal prefereert bovendien een bankafschrijving boven een creditcard omdat er dan ook veel minder makkelijk een chargeback kan plaatsvinden.

PayPal zet inderdaad elke keer de afschrijvingmethode op bank in plaats van creditcard.

Controleer ook of de afrekening in de transactie valuta geschiedt en niet via de voorgestelde PayPal omrekening, dat scheelt weer 3%.

Een verkoper met een rating van 95% is een slechte verkoper. Door de inflatie van de sterren is alles onder 99% af te raden.

Bij verkopen boven 200 euro moet de verkoper niet alleen een trackingcode maar ook een handtekening voor ontvangst laten zien. Verkopers hebben die vaak niet.

Let in voorkomende gevallen er wel op of PayPal zijn werk goed doet want ook dat laten ze wel eens na. Er komt meestal geen mens aan te pas en computers begrijpen niets vanzelf.

Zelf ben ik als verkoper ooit voor 250 euro het PayPal schip ingegaan omdat ze een claim toewezen aan een inmiddels al op eBay geschorste koper.

Succes met je acties en dank voor de gegeven feedback.

-- Bewerkt door hetmoetnietgekkerwor.. op 29 Jul 2011 16:48 CEST
Bericht 14 van 33
laatste antwoord

@wijngek

Je gedegen aanpak is zeer te waarderen; dit kan interessante informatie opleveren waar we allemaal wat aan hebben. Inzake aangifte internetfraude: ik neem aan bij de politie in Canada?

http://www.rcmp-grc.gc.ca/scams-fraudes/index-eng.htm

In het verleden heb ik hier een Nederlandse koper geholpen die voor een paar honderd euro het schip in was gegaan door een Australische oplichter. Ze was er al een half jaar mee bezig. Ik heb haar toen een link gestuurd van de Australische politie inzake internetfraude. Een dag later is de lokale politie bij de oplichter langs geweest. De terugbetaling was toen ineens hééél snel rond. De lange arm van de wet noemt men dat.

Verder wil ik nog opmerken dat Paypal op een zeer achterbakse manier geld van je bankrekening int: standaard wordt het geld van je rekening getrokken. Tenzij je op een link klikt met een veel kleiner lettertype om een alternatieve betaalbron te kiezen namelijk je creditcard. Je moet dit elke keer doen, ook al wil je altijd met creditcard betalen zoals ik.

De reden hiervoor is dat Paypal zo meer geld verdient. Ze hoeven niets af te dragen aan VISA of Mastercard als ze het geld direct van je rekening kunnen halen. Paypal geeft je expres geen duidelijke keuze zodat ze aan elke transactie meer kunnen verdienen. Jouw situatie illustreert uitstekend dat Paypal volstrekt maling heeft aan het feit dat jij nu geen mogelijkheid hebt om het geld via je creditcardmaatschappij terug te halen. Zo biedt VISA standaard bescherming tegen dit soort oplichterspraktijken en had je je geld al terug gehad!

Bericht 15 van 33
laatste antwoord

@metrijst: ik moet misschien iets vollediger zijn. Canadian Post wilde - bij hoge uitzondering naar aanleiding van m'n verhaal - alleen uitzoeken waar het pakket naar toe was gegaan. Via EMS.com moet je dan kennelijk per land het T&T-nummer intoetsen en zo kwamen ze erachter dat het pakket op 11 juli in Griekenland was geaccepteerd... Als het pakket voorbij de douane van het land van bestemmings is kunnen zij namelijk in hun eigen systeem ook niks meer zien. Wist ik ook niet. Datzelfde geldt voor PostNL: zij kunnen een pakket niet waarnemen als het niet voorbij de douane is en het nog geen NL-T&T-nummer heeft.

Het heeft er alle schijn van dat verkoper 2x keer bewust hetzelfde T&T-nummer heeft vrijgegeven: één keer aan mij en één keer aan een Griekse ontvanger. Totdat het pakket in land van bestemming is kunnen/mogen beide postorganisaties (verzending en ontvanger) geen informatie prijsgeven.

Bericht 16 van 33
laatste antwoord

In een eerdere posting gaf u aan dat het pakket onderweg was naar Griekenland! heeft u al contact opgenomen met TNT u zegt de beschikking te hebben over een tracking nummer, als het naar het verkeerde land is gestuurd (en er wel uw correcte adres op stond) dan zou het terug moeten komen.

Ik weet niet of dat een optie is maar misschien toch waard het te onderzoeken.

Bericht 17 van 33
laatste antwoord

@metrijst: het gaat om pakket van 28 kg. Luchtpost kost dan een vermogen vanuit Canada (rond de 400 dollar)

@auxfinesherbes: ik heb hier met verschillende (financieel-juridische) experts over gesproken en die denken daar toch echt anders over. Het gaat PayPal alleen om misbruik van je account tegen te gaan, niet om opdrachten die je zelf hebt gegeven te betwisten. Dat je dat de eerste 45 dagen bij PayPal kunt aankaarten is hun handelsmerk. Door alle gegevens die je bij opening van een account moet aanleveren en de verschilledne checkmechanismen is (bijna) uitgesloten dat iemand anders dan jezelf opdracht hebt gegeven voor de transactie. Het is een gunst van de bank om een stornering van een bedrag waartoe je zelf opdracht to overbeoeking hebt gegeven te behandelen, geen plicht.

@hetmoetnietgekkerworden: tot voor de laatste PayPal-betaling had ik altijd C-card als eerste betaaloptie aangevinkt. Op één of andere manier is dat gewijzigd in m'n betaalrekening als eerste betaaloptie. Ik heb daar tijdens de transactie niet expliciet op gelet en kwam erachter toen ik m'n rekeningoverzicht bekeek. Maar met de ratings die verkoper heeft (+95%) en de T&T-code zag het er heel betrouwbaar uit. Uit ervaring weet ik dat post per schip zo'n 6 tot 8 weken duurt. En het is tot nu toe - op één keer na in een ver verleden - altijd goed gegaan. Ik heb de verkoper inderdaad de voordeel van de twijfel gegeven. Een harde les ja. Maar kopersbescherming is schijnzekerheid: een betwiste transactie wordt door PayPal niet altijd in het voordeel van de koper beslecht. Als verkoper de T&T-code had overlegd was PayPal ook gezwicht, immers alleen verkoper heeft beschikking over verzendslip en hij alleen mag opdracht geven tot onderzoek naar 'vermist' pakket. PayPal beoordeelt alleen bewijzen die koper en verkoper aanleveren en doet geen extern onderzoek.

@iedereen: de enige juridische basis die ontbreekt is niet de onterechte incassering (ik heb zelf de betaalopdracht gegeven) maar een goederenrechterlijk basis, namelijk dat er geen overdracht heeft plaatsgevonden. Om een overdracht te laten plaatsvinden moet er sprake zijn van een levering. En die levering heeft niet plaatsgevonden, waarmee er dus geen overdracht is en de overeenkomst ontbonden moet worden.

Ik ga het vanmiddag eens bij m'n bank aankaarten, ondersteund met diverse bewijsstukken incl. aangifte van internetfraude bij de politie. Laatste klinkt misschien overdreven maar komt net iets serieuzer over en zij hebben het waarschijnlijk nodig richting PayPal om de stornering te motiveren. Banken worden namelijk overspoeld door slachtoffers van internetfraude en verzoeken om stornering. Hoe meer bewijs van oplichting, des te eenvoudiger het voor hun wordt.

Ik post het resultaat hier!

Bericht 18 van 33
laatste antwoord

Als koper loop je in principe geen risico met PayPal, mits gecombineerd met een creditcard. Het is dan knap als je toch zoveel geld kwijt raakt.

Verkopers zijn bijna altijd de klos als er geclaimd wordt.

Wat ging hier fout?

Teveel vertrouwen.

Vertrouwen is goed maar claimen na 40 dagen is beter, veel beter.

En na 45 dagen zonder creditcard is er bij PayPal gewoon niets meer aan te doen. Dat zou na 10 jaar op eBay toch ook bekend zijn.

Aangezien de stemming verdeeld is zou ik in uw geval er toch maar bij de bank op aandringen de zaak terug te draaien. Leg het ze anders even uit over het ontbreken van een juridische basis en dat u ook nog klant bij ze bent.

Bericht 19 van 33
laatste antwoord

Je Rabobank is verplicht de gehele betaling aan Paypal aan je terug te storten. De reden hiervoor is dat de incassovorm die Paypal gebruikt geen enkele juridische basis heeft. Paypa gebruikt de zogenaamde internetincasso. de terugboektermijn voor dit soort incasso's is 13 maanden.

Bericht 20 van 33
laatste antwoord