@metrijst: het gaat om pakket van 28 kg. Luchtpost kost dan een vermogen vanuit Canada (rond de 400 dollar)

@auxfinesherbes: ik heb hier met verschillende (financieel-juridische) experts over gesproken en die denken daar toch echt anders over. Het gaat PayPal alleen om misbruik van je account tegen te gaan, niet om opdrachten die je zelf hebt gegeven te betwisten. Dat je dat de eerste 45 dagen bij PayPal kunt aankaarten is hun handelsmerk. Door alle gegevens die je bij opening van een account moet aanleveren en de verschilledne checkmechanismen is (bijna) uitgesloten dat iemand anders dan jezelf opdracht hebt gegeven voor de transactie. Het is een gunst van de bank om een stornering van een bedrag waartoe je zelf opdracht to overbeoeking hebt gegeven te behandelen, geen plicht.

@hetmoetnietgekkerworden: tot voor de laatste PayPal-betaling had ik altijd C-card als eerste betaaloptie aangevinkt. Op één of andere manier is dat gewijzigd in m'n betaalrekening als eerste betaaloptie. Ik heb daar tijdens de transactie niet expliciet op gelet en kwam erachter toen ik m'n rekeningoverzicht bekeek. Maar met de ratings die verkoper heeft (+95%) en de T&T-code zag het er heel betrouwbaar uit. Uit ervaring weet ik dat post per schip zo'n 6 tot 8 weken duurt. En het is tot nu toe - op één keer na in een ver verleden - altijd goed gegaan. Ik heb de verkoper inderdaad de voordeel van de twijfel gegeven. Een harde les ja. Maar kopersbescherming is schijnzekerheid: een betwiste transactie wordt door PayPal niet altijd in het voordeel van de koper beslecht. Als verkoper de T&T-code had overlegd was PayPal ook gezwicht, immers alleen verkoper heeft beschikking over verzendslip en hij alleen mag opdracht geven tot onderzoek naar 'vermist' pakket. PayPal beoordeelt alleen bewijzen die koper en verkoper aanleveren en doet geen extern onderzoek.

@iedereen: de enige juridische basis die ontbreekt is niet de onterechte incassering (ik heb zelf de betaalopdracht gegeven) maar een goederenrechterlijk basis, namelijk dat er geen overdracht heeft plaatsgevonden. Om een overdracht te laten plaatsvinden moet er sprake zijn van een levering. En die levering heeft niet plaatsgevonden, waarmee er dus geen overdracht is en de overeenkomst ontbonden moet worden.

Ik ga het vanmiddag eens bij m'n bank aankaarten, ondersteund met diverse bewijsstukken incl. aangifte van internetfraude bij de politie. Laatste klinkt misschien overdreven maar komt net iets serieuzer over en zij hebben het waarschijnlijk nodig richting PayPal om de stornering te motiveren. Banken worden namelijk overspoeld door slachtoffers van internetfraude en verzoeken om stornering. Hoe meer bewijs van oplichting, des te eenvoudiger het voor hun wordt.

Ik post het resultaat hier!