Update: volgens mij had ik vanmiddag een post geprikt met daarin iets teveel detailgegevens van mijn oplichter. Dan maar indirect verwijzen naar een openbare website]:): http://www.ripoffreport.com/internet-fraud/serge-martin/serge-martin-thewineexpert-on-52201.htm

Door mij te grazen te nemen heeft hij net de verkeerde persoon getroffen: ik zal alles in het werk stellen om zijn dubieuze praktijken aan de kaak te stellen en hem strafrechtelijk aan te laten pakken door justitie in Amerika en Canada. Hiervoor heb ik al een proces verbaal laten opmaken via www.ic3.gov. De 'name and shame' campagne is met de publicatie van zijn praktijken op www.ripoffreport.com inmiddels ook van start gegaan. 

Hij is een typische postbusoplichter: woonachtig in grensgebied Canada-Amerika (waarschijnlijk Canadees staatsburger gezien z'n Franse naam) en gebruik makend van een postbusadres bij een zgn. 'mail drop' (een postbusverhuurlocatie) in Amerika om z'n activiteiten te ontplooien. Het telefoonnummer wat hij bij eBay heeft laten registreren is het voormalige telefoonnummer van zo'n verhuurlocatie....?:| Ik heb dit aan eBay doorgegeven maar ze doen er niks mee. Hun belang ligt alleen in juiste combinatie naam met bankrekeningnummer; als kopers/verkopers met foute/onjuiste personalia problemen krijgen is dat hun probleem, niet die van eBay (is mijn bescheiden conclusie uit de houding van eBay). Bij PayPal is dat wat anders en dat is juist het kwalijke: al zijn (echte) personalia zijn daar bekend maar privacy prevaleert kennelijk boven het plegen van een strafbaar feit.... 

Wat betreft het bezoek aan de lokale sterke arm der wet: zij nemem geen aangifte voor internetoplichting aan. Dit loopt kennelijk zo de spuigaten uit dat je - bij binnelandse transacties - aangifte moet doen via www.mijnpolitie.nl. Daarna mag je hopen dat de politie jou zaak uitpikt om aan te pakken, de rest belandt volgens de baliedame in het 'grijze dossier' (lees: er wordt geen actie op ondernomen). Voor buitenlandse transacties verwijzen ze sowieso door naar het land waar de transactie heeft plaatsgevonden. Dat kan ik me ook wel voorstellen: zij kunnen vanuit NL weinig actie ondernemen. Helaas pindakaas voor mijn geval.

Wat betreft mijn bezoek aan de bank (en nu iedereen goed opletten want wat ik nu presenteer zijn feiten en geen vermeende rechtvaardigheidsgevoelens, gepresenteerd als feiten ;-)): een overboeking tussen jou en een andere partij waartoe je ZELF opdracht hebt gegeven kan NIET gestorneerd worden door de bank (ook als er wettelijk gezien geen levering heeft plaatsgevonden)!! Een uitzondering hierop is o.a. als je een overboeking naar het verkeerde bankrekeningnummer hebt gedaan. Dan neemt je bank contact op met de bank van de 'begunstigde' om deze te laten verzoeken het bedrag terug over te schrijven. Banken onderling mogen dus uit privacybescherming geen persoonsgegevens uitwisselen!

De bank is een civiele partij die condities schept om financiële transacties tussen partijen te laten plaatsvinden. Dat gaat via strenge regels, bepaald door de AFM. Als je een keuken koopt via een overboeking(waartoe je zelf opdracht toe hebt gegeven of de leverancier een eenmaklige machtiging hebt gegeven) en de leverancier komt niet of gedeeltelijk over de brug, dan ga je ook niet naar de bank om je aankoopbedrag terug te vorderen maar klop je rechtstreeks aan bij de leverancier opf anders via een civiel procedure, zo is de redenatie. Banken willen niet maar kunnen zich ook niet als derde partij mengen in een transactie(geschil) die tot stand is gekomen tussen twee partijen. Uitzonderingen zijn bekend en dat zijn de afschrijvingen waarvan je kunt aantonen dat je daartoe geen opdracht hebt gegeven (de betwiste transactie of de onterechte incasso), zoals een afgegeven machtiging om bijv. 12x per jaar een bepaald bedrag van je rekening af te schrijven en het gebeurt - zonder jouw toestemming of in strijd met de aangegane overeenkomst - 13x of 14x. Dan mag je die 1 (of 2) keer teveel afschrijving laten storneren.

Met creditcard is het anders, die is verzekerd. Daar bel je met de cc-maatschappij en moet je schriftelijk (formulier) een claim indienen wegens een onterechte incasso. Daarbij kun je niet geleverde goederen of fraude als argument aanvoeren. De cc-maatschappij haalt het geld terug bij PayPal en die 1) blokkeren dan je account tot het verschuldigde bedrag alsnog gestort wordt (ze mogen het niet alsnòg van je rekening halen want daarvoor hebben ze geen toestemming gekregen, of 2) claimen het geld alsnog bij de verkoper. Het betaal- en handelgedrag zal bepalend zijn welke van de twee gaat plaatsvinden maar is voor koper niet meer zo interessant.

Want m'n bank wel heeft kunnen doen is de situatie laten registreren (met de beperkte personalia die ik had van de fraudeur) bij hun landelijke afdeling Fraudebestrijding (die overigens internationaal opereert). Indien er meerdere klachten over dezelfde persoon binnenkomen wordt vanuit Rabo Corporate actie ondernomen. Eerlijk gezegd verwacht ik daar zelf niet zoveel van.

Kortom: ik moet het van de lokale autoriteiten hebben of die de zaak gaan aanpakken. @auxfinesherbes: daarbij maak ik ook dankbaar gebruik van je link want ik vermoed dat het inderdaad om een (franstalige) Canadees gaat (gezien z'n naam en z'n gebrekkige beheersing van de engelse taal via de mail bij aankoop)