@wijngek

Je gedegen aanpak is zeer te waarderen; dit kan interessante informatie opleveren waar we allemaal wat aan hebben. Inzake aangifte internetfraude: ik neem aan bij de politie in Canada?

http://www.rcmp-grc.gc.ca/scams-fraudes/index-eng.htm

In het verleden heb ik hier een Nederlandse koper geholpen die voor een paar honderd euro het schip in was gegaan door een Australische oplichter. Ze was er al een half jaar mee bezig. Ik heb haar toen een link gestuurd van de Australische politie inzake internetfraude. Een dag later is de lokale politie bij de oplichter langs geweest. De terugbetaling was toen ineens hééél snel rond. De lange arm van de wet noemt men dat.

Verder wil ik nog opmerken dat Paypal op een zeer achterbakse manier geld van je bankrekening int: standaard wordt het geld van je rekening getrokken. Tenzij je op een link klikt met een veel kleiner lettertype om een alternatieve betaalbron te kiezen namelijk je creditcard. Je moet dit elke keer doen, ook al wil je altijd met creditcard betalen zoals ik.

De reden hiervoor is dat Paypal zo meer geld verdient. Ze hoeven niets af te dragen aan VISA of Mastercard als ze het geld direct van je rekening kunnen halen. Paypal geeft je expres geen duidelijke keuze zodat ze aan elke transactie meer kunnen verdienen. Jouw situatie illustreert uitstekend dat Paypal volstrekt maling heeft aan het feit dat jij nu geen mogelijkheid hebt om het geld via je creditcardmaatschappij terug te halen. Zo biedt VISA standaard bescherming tegen dit soort oplichterspraktijken en had je je geld al terug gehad!