op 07-04-2013 21:09
Ik kocht een aantal keren van internationale Ebay verkopers en leverde dat aan een Nederlands bedrijf. Ik ben gestopt met de import vanwege een te groot aantal problemen met de levering. Het Nederlandse bedrijf kocht daarom zelf, rechtstreeks van een Ebay verkoper in Hong Kong, die volgens mijn ervaring een betrouwbare leverancier gebleken was. Ik gaf hem de link naar de Ebay shop.
Hij bestelde een pakket van 100 kleine items en betaalde inclusief verzending.
Hij kreeg 2 verzendnummers van EMS en ontving een pakket met 50 items.
De andere helft van de aankoop kwam niet.
Volgens de Ebay procedure voor problemen met levering vroeg hij de verkoper waar de rest bleef. Deze antwoordde dat het verzonden was, gaf nog eens de verzendnummers en vroeg om geduld. De pakketnummers verwezen beide naar een zending naar Nederland, maar met het Chinese registratienummer kan het niet verder getraceerd worden dan Schiphol. Daarna nog verschillende keren heen en weer geschreven, maar verder dan beloften kwam het niet.
Daarom gaf hij de verkoper een negatieve beoordeling en meldde dat in het berichtencentrum.
Daarop vroeg de verkoper of hij de beoordeling wilde wijzigen.
Koper: -Ja, dat wil ik wel doen, als ik eindelijk geleverd krijg.
Daarop meldde de verkoper, dat het pakket retour gezonden was met incomplete inhoud. Of koper het ontbrekende aantal misschien had?
Koper: -Nee, ik heb alleen het eerste pakketje met 50 stuks ontvangen.
Vervolgens verzocht de verkoper extra betaling, om het pakket opnieuw te kunnen verzenden.
Koper: -Nee, dat wil ik niet. Ik heb al betaald. Ik wil nu eindelijk eens de 2e helft van mijn aankoop ontvangen.
Daarna bleef het stil.
Nog een paar keer berichten gestuurd, maar antwoord bleef uit.
Jammer, dus toch maar de Ebay klachtenprocedure starten?
Pech! Hij kreeg deze melding van Ebay: De deadline voor het openen van een geschil was gepasseerd.
Dit is precies de reden, waarom ik deze producten uit China en Maleisië niet meer wil:
Je krijgt te weinig of niet geleverd en wordt aan het lijntje gehouden totdat de deadline voor een procedure is verstreken. Open je een Paypal procedure voor dit soort problemen, dat kun je nog een paar keer een dollar terug gestort krijgen van de verkoper, waarna het conflict automatisch wordt gesloten. Een negatieve beoordeling kun je de verkoper dan niet meer geven, zodat andere kopers niet gewaarschuwd worden.
Zo LIJKT de verkoper betrouwbaar.
Je hebt dan wel je geld terug, en Paypal haalt dat weer bij de verkoper terug. Maar komt dit vaker voor - en als je regelmatig iets uit China of Maleisië bestelt dan ZAL dat vaker voorkomen- dan wordt zelfs je Paypal account geblokkeerd. Volgens de nieuwe Paypal voorwaarden mag dat.
Ebay/Paypal beschermt de koper dus niet, maar doet alsof leveringsproblemen in het verre oosten te wijten zijn aan de Nederlandse koper.
De HongKong verkopers zullen dit zo langzamerhand ook wel weten: Lever je niet, dan hoef je de koper alleen maar lang genoeg aan het lijntje te houden. Geld terugbetalen is dan niet nodig en Ebay verkopers die de procedures kennen, kunnen dit ongestraft doen.
op 10-04-2013 15:53
Zelf had ik juist met die verkoper eerder goede ervaringen: Snelle levering, goede spullen, en afspraken over de manier van verzenden werden goed uitgevoerd. Van bestellingen die met geregistreerde post worden verzonden, mag je ook wel verwachten dat ze aankomen.
Er waren ook verkopers die niet leverden, of erg laat, of slechte spullen. Toch zie je alleen mijn positieve waarderingen van verkopers, omdat na een Paypal claim en terugbetaling geen waardering meer kan worden gegeven.
Niet ontvangen van een zending hoeft overigens niet altijd een fout van de verkoper te zijn. De postbezorging in Nederland is erg onbetrouwbaar geworden. Steeds vaker kom ik bij aanbiedingen tegen, dat aflevering in Nederland wordt uitgesloten. Zelf heb ik pakketten uit China ontvangen, waar een correcte adressering op stond. Maar als je de barcode opzoekt in de tracking van Post.nl, dan zie daar als adres gewoon onzin staan. Zo kan een pakje ook makkelijk zoek raken doordat het bij de automatische sortering spaak loopt.
Ik kreeg over het afgelopen jaar ook van een aantal bestellingen ook de betaling terug gestort van de verkoper, omdat het pakket retour kwam bij de afzender. De reden: Plotseling weigerde het luchtvrachtbedrijf de verzending van artikelen met lithium batterijen. De verkopers waren dus wel te goeder trouw, maar toch kwam het spul niet aan.
op 10-04-2013 15:03
OP MOMENT VAN KOPEN WAS DE WAARDERING NOG POSITIEF.
De feedback werd pas gegeven na uitgebreide correspondentie met de verkoper. Dat vraagt Ebay / Paypal ook van je. Neem contact op met de verkoper. Probeer er samen uit te komen. De verkoper beloofde van alles, maar uiteindelijk werd niet geleverd.
op 08-04-2013 17:19
Betreffende verkoper had voor uw gegeven negatieve feedback al reeds 5 pagina's met negatieve, teruglopend tot april 2012, u was dus wel degelijk gewaarschuwd.
op 08-04-2013 17:06
De feedback dient toch wel een doel:
De betreffende verkoper had 100% positieve feedback. Dan denk je als koper dat die verkoper betrouwbaar is. Mij had deze ook netjes geleverd, maar nu zie ik, dat de verkoper ineens veel negatieve waarderingen heeft. Als je dat ziet, dan ben je gewaarschuwd.
Wel jammer, dat er eerst een aantal kopers tevergeefs heeft zitten wachten op levering om er achter te komen dat er niets komt. De feedback is dus een vertraagde weergave van de betrouwbaarheid van de verkoper. En wie geld terug heeft gekregen, kan helemaal geen feedback meer geven. De feedback geeft dus altijd een te positief beeld.
Jammer dat Ebay geen regels heeft voor een maximale levertermijn. Alleen de koper moet met termijnen rekening houden. Je wordt wel netjes door Ebay gewaarschuwd als je waardering te lang op zich laat wachten. Je wordt gewezen op de geschillen procedure. Maar als je die voor een paar aankopen moet volgen, dan krijg je weer een probleem met Paypal.
Volgens de nieuwste Paypal gebruiksvoorwaarden, wordt je account beperkt als je 1% van de betalingen terugbetaald krijgt.
op 07-04-2013 22:10
U dient zich uitsluitend aan de termijn van vvertig dagen te houden die PayPal stelt. Het geven van een negatieve feedback dient geen enkel doel en dient zo lang mogelijk vermeden te worden.
Als u PayPal via een creditcard gebruikt kunt u bij uw creditcard maatschappij tot een jaar na aankoop nog terecht voor een refund. De aankopen zijn namelijk verzekerd.