annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Verkoopcommissie op verzendkosten?

Hallo,

 

Sinds enige tijd verkoop ik weer wat, nu voor het eerst op Ebay.com.

Tot mijn grote verbazing zie ik dat alles duurder geworden. Maar liefst 10% commissie, en erger ik moet zelfs ook over verzendkosten belasting betalen?!?

 

Kan iemand mij uitleggen, waarom voor dat laaste ook belasting moet betalen. Dat stond  nergens beschreven als ik het goed doorgenomen heb. Geldt dat ook voor Ebay.nl ?

 

Paypal is ook duur, echt waardeloos allemaal!

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Jolanda

 

Bericht 1 van 14
laatste antwoord
13 ANTWOORDEN 13

Verkoopcommissie op verzendkosten?

Inmiddels is sinds een paar jaar het berekenen van commissie over verzendkosten bij alle Europese eBay sites opgeheven. Voor zover mij bekend rekenen alleen ebay.com en ebay.co.uk nog 10% commissie over de verzendkosten. Let op! Bij deze sites wordt er over de verzendkosten tegenwoordig ook 21% omzetbelasting toegevoegd. Ofwel op ebay.com en ebay.co.uk is de totale commissie momenteel 12,1%. Verder wordt het belasting verschil tussen Europese landen ook verrekent (b.v. 21% NL en 19% DE, ofwel 2% correctie als je op ebay.de verkoopt).

Bericht 11 van 14
laatste antwoord

Verkoopcommissie op verzendkosten?

Inmiddels is sinds een paar jaar ook de GSP aangepast zodat er hoog en laag importtarief wordt gehanteerd. Over het algemeen is mijn recente ervaring dat het redelijk accuraat is. Het enige nadeel blijft dat men voor GSP zowel de lokale portokosten betaald (van verkoper naar Pitney Bowes) en ook de internationale portokosten (van Pitney Bowes naar Nederland). Het belangrijkste voordeel is dat het wel goed is verzekerd. Ik heb meerdere beschadigde zendingen volledig vergoed gekregen vanwege GSP. Zonder GSP kost dat toch meer moeite.

Bericht 12 van 14
laatste antwoord

Verkoopcommissie op verzendkosten?

Naar mijn idee berekent men nog steeds commissie over de verzendkosten. Mijn verkoop van een artikel van €25,00 naar een koper in Zuid Korea (+25,25 verzendkosten incl. tracking, postNL) werd belast met €7,99.

Als de verz. kosten niet zouden worden belast dan berekent ebay mij 36% over de waarde van het artikel.

Dit is voor mij de reden om, na vele jaren plezier,  op zoek te gaan naar een ander platform.

 

Bericht 13 van 14
laatste antwoord

Verkoopcommissie op verzendkosten?

Mijn idee. Ik ben inmiddels ook niet meer actief op eBay sinds juni 2021 toen zij het verplicht maakte om je bankgegevens te moeten opgeven ter vervanging voor PayPal. Ik vertrouw eBay echt totaal niet met dergelijk persoonlijke gegevens. Zij konden mij na lang doorvragen niet vertellen waar onze Nederlandse bankgegevens worden opgeslagen, maar vermoedelijk is dat niet in Nederland.

 

Via PayPal kon je nog een klacht indienen als eBay zich had misdragen. Door PayPal er als "third party" tussenuit te halen heeft eBay vrij spel. Daar pas ik voor.

Bericht 14 van 14
laatste antwoord