annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

bon met btw ?

onlangs heb ik uit de USA een instrument laten overkomen via ebay, en in de mail kreeg ik het overzicht van de prijs van het instrument + invoerkosten. Hierin zit als het goed is NL-btw berekend toch? Is het mogelijk een gespecificeerd overzicht te krijgen van de betaalde btw?

Bericht 6 van 6
laatste antwoord
5 ANTWOORDEN 5

bon met btw ?

Gisteravond ben ik gebeld door een helpdesk-medewerker van Ebay over het probleem, dat ik aan de orde heb gesteld over Global Shipping Program.

Samenvatting van ons gesprek:

Als een koper via het Global Shipping Program (GSP) aan aankoop in Amerika doet en naast de aankoopprijs en de verzendkosten betaald voor GSP, zou het gekochte artikel zonder verdere kosten afgeleverd moeten worden.

De betaalde kosten voor GSP omvatten dus alle kosten voor uitklaring, inklaring, afhandeling, BTW en invoerechten. M.a.w. na de afhandeling worden de goederen "vrijgegeven" en kunnen zonder problemen binnen Nederland verzonden worden.

In dit forum wordt gesproken over extra kosten en deze zouden veroorzaakt kunnen worden, als de verkoper het artikel niet volgens de GSP regels verzonden heeft, bijv. via de "normale" verzending. Ik neem aan, dat alle goederen, waarvoor GSP-kosten betaald zijn, naar een speciaal adres in Amerika gezonden moeten worden en dat deze goederen van daaruit naar de diverse landen verspreid worden. 

Mocht een koper na het betalen van de GSP-kosten toch verdere kosten moeten betalen, dan kunt U deze terugvragen bij Ebay, zo is mij verzekerd.

Een afrekening, waarop de betaalde BTW staat, zou ook verschaft kunnen worden.

Tot zover de medewerker van EBAY.

Mocht U dus na betaling van GSP-kosten toch nog aan bijv. Post.nl moeten betalen, wendt U dan tot EBAY.

Bericht 1 van 6
laatste antwoord

bon met btw ?

Ik heb Ebay de volgende vragen gesteld en wacht op antwoord.

Ik heb een concrete vraag, dus aub ook een concreet antwoord.
Als ik op Ebay.com iets koop met de volgende gegevens:

Prijs artikel: US$ 179,98
Verz. Kosten US$ 45,29
Importduties US$ 54,39**

**This amount includes applicable customs duties, taxes, brokerage and other fees. This amount is subject to change until you make payment. For additional information, see the Global Shipping Program terms and conditions.

Mijn vraag ik wil precies weten wat ik voor die US$54,39 krijg. Het bedrag wordt tot op de cent nauwkeurig gegeven en ik wil een even nauwkeurig antwoord.

Denk aan %invoerrechten, wel of geen BTW ingesloten, afhandelinskosten, enz. enz. Het betreft hier een microscoop, dat is belangrijk vanwege het percentage invoerrechten.

Er is veel onduidelijkheid over deze materie, zie het forum. Uw antwoord zal ik op het forum plaatsen om veel mensen duidelijkheid te verschaffen. Als ik de afrekeningen van mijn reguliere expediteur zie, staan daar de verschillende posten duidelijk gespecificeerd en zo'n specificatie varwacht ik van Ebay ook.

Bericht 2 van 6
laatste antwoord

bon met btw ?

ik heb nog even bij een artikel, waarvan ik enig verstand heb, gekeken op EBAY.com

Prijs artikel:  US$ 179,98

Verz. Kosten US$   45,29

Importduties US$  54,39**

**This amount includes applicable customs duties, taxes, brokerage and other fees. This amount is subject to change until you make payment. For additional information, see the Global Shipping Program terms and conditions

21% van US$ 179,98 = US$ 37,80

6%                              = US$ 10,80

dan lijkt her erop, dat de BTW in de "Importduties" zitten, maar volgens mij moet de BTW berekend worden over 179,98+45,29. Dan zou het niet gaan kloppen.

Wie het weet mag het zeggen. Welke ervaringsdeskundige meldt zich?

Bericht 3 van 6
laatste antwoord

bon met btw ?

Die gespecificeerde rekening kunt U niet krijgen van Uw verkoper. Hij berekent U immers geen BTW. 

Als U in de bijv. de USA iets koopt kunnen daar de volgende kosten bijkomen:

Verzendkosten

Invoerrechten

Afhandelingskosten

BTW

U heeft het over invoerkosten, maar ik ik vraag mij af of daar de BTW inzit. Misschien kunt U het aan het betaalde bedrag herleiden. Nederlandse BTW = 21 % / Invoerrechten schat ik op 6%.

Als gemiddelde Nederlander begrijp ik overigens de tekst van EBAY.nl ook niet goed:

Afhandeling

Tijdens de afhandeling zie je de uiteindelijke kosten:

• de objectkosten

• toepasselijke douaneheffingen

• belastingen

• externe bemiddeling

Wanneer je met PayPal voor het object betaalt, vinden er 2 betalingen plaats:

• Eerst een betaling aan de verkoper, bestaande uit de objectkosten en de kosten voor binnenlandse verzending.

• Vervolgens een betaling aan de expediteur, bestaande uit de kosten voor internationale verzending en eventuele invoerkosten.

Na de afhandeling kun je de totale kosten en de betalingen aan de verkoper en de expediteur controleren op de pagina Bestelgegevens.

Het lijkt erop, dat je aan de expediteur alle ( eventuele ??) kosten/belastingen betaald, die nodig zijn om het pakje franco huis te mogen ontvangen. Een expediteur zou U (als particulier) de BTW ook in rekening moeten brengen. Wel geeft Ebay de wijze aan om een overzicht te verkrijgen, als antwoord op Uw vraag ??

Let op: Ik heb bij diverse Amerikaanse aanbieders gezien, dat zij een gefingeerde lagere waarde willen aangeven, maar de douane kan ook lezen en heeft de nodige ervaring met de werkelijke waarde van goederen. Dus ga bij de overweging iets te kopen altijd uit van de werkelijke waarde met de daarop gebaseeerde kosten/belastingen.

Bericht 4 van 6
laatste antwoord

bon met btw ?

Ja en Nee.

Bericht 5 van 6
laatste antwoord