Gelijk heb je het artikel is leuker dan de foto
Het was een mooie avond de 11 juli 2006 toen ik als nuchtere landbouwer arriveerde in Hoeven. De zon stond nog volop te schijnen en er was nog niemand te zien, maar dat zou binnen een tiental minuutjes veranderen. Waar de mensen vandaan kwamen weet ik niet maar ineens stonden er wel 10 auto's geparkeerd
Ik ben als eerste de cirkel in gegaan na mij even geconcentreerd te hebben op wat er zou gebeuren. Ik had mijn wichelroedes natuurlijk meegenomen. Toen ik het slootje over was en een tiental meters had gelopen voelde ik een aantal meters voor het begin van de cirkel enige uitslag van mijn wichelroede, hij bewoog naar rechts in mijn rechterhand maar niet veel. Maar toch was daar iets. Aan de rand van de cirkel ben ik gestopt en heb alles op mijn gemak overzien. Ik zag een grote cirkel recht voor me en een kleine cirkel in het verlengde en links van me zag ik nog een kleine cirkel (doorsnede een meter)
ER WERD LATER DOOR PLAATSELIJKE MENSEN VERTELD DAT DIE KLEINE GEMAAKT ZOU ZIJN. Ik ben de cirkel ingelopen en voelde toen een lichte rilling in me opkomen die weer verdween toen ik de middellijn passeerde en naar de kleine cirkel rechtvoor me liep.In het gangetje naar de kleine cirkel sloeg de wichelroede ineens flink uit, ongeveer een kleine 2 tal meter van de rand van de grote cirkel. Ik heb dit verschillende keren herhaald in bijzijn van andere mensen die toen ineens verschenen waren.
Lopend naar de kleine cirkel voelde ik verder niks en in de kleine cirkel voelde ik ook niks bijzonder. Terug lopend herhaalde het weer: de wichelroede sloeg weer uit een 2-tal meter voor de cirkel. In de cirkel gekomen ben ik rond gaan lopen en voelde ik gelijk verschillende soorten energie, zo leek het. De wichelroede sloeg het sterkst uit gezien met je rug naar de straat aan de linkerzijde van de cirkel, daar voelde je een enorme energie, de plek was ongeveer 1 meter in doorsnee, je kreeg kippenvel en je haren op je armen gingen gewoon overeind staat, de rillingen liepen over je rug armen voelden ineens zwaar aan, je benen trilde, het was heerlijk om te voelen, het was een waarneming die ook door verschillende andere mensen werd waargenomen.
Het was net of dat je opgeladen werd, je kreeg energie die enorm was. Mensen met klachten vertelden dat hun plaatselijke pijn in de nek en rug, of hoofdpijn, ineens weg waren. Ik voelde me zelf zweverig, wel zwaar in mijn hoofd maar wel op mijn gemak, geen zenuwen of zoiets, mijn vermoeidheid was weg, ik voelde een positieve energie die zuiver aan voelde, afdwalingen in mijn gedachten kregen geen doorgang. Mensen gingen zitten mediteren en voelden de kracht die daar vanuit ging. Alles voelde vredig aan, mensen begrepen elkaar ondanks dat ze van einde en ver kwamen, het was net of dat je elkaar al lang kende dat was het gekke vond ik. (Mensen kwamen uit Vught, Bergen op Zoom, Limburg, Utrecht)
Voor mij is het een energie cirkel die door bepaalde geologische manieren kan ontstaan. Een wichelroedeloper voelt deze energie die uit de ondergrond omhoog komt. Energie komt omhoog door plaatselijke wrijving, die ontstaat als ondergrondse stromingen van water obstakels tegen komen, zoals een overgang naar andere ondergrondse lagen.
Hoeven ligt op een zandrug terwijl er op enige korte afstand de kleipolders aanwezig zijn en Hoeven heeft nog een gebied wat ze noemen als de Hoevense Beemden, een gebied dat drassig kan zijn. Dus is het mogelijk dat verschillende soorten onderlagen zoals zand, klei en veen hier invloed van kunnen ondervinden.
Verder bij sterke energie zal een plant anders reageren, kijk als je de plant voldoende stikstof (N) geeft groeit deze regelmatig dat zie je als je over het perceel kijkt. Bij sterke energie of te veel voeding zal de de plant sneller gaan groeien en de stengelstructuur zal zich anders gaan gedragen, de cellen strekken zich verder uit en worden zwakker zodat de plant zwakker wordt. Gevolg: plantstengel valt of buigt om en valt tegen een andere stengel en zo kan een gebiedje tegen elkaar gaan liggen. Als er nu nog een plaatselijke werveling van lucht bij komt dan zal alles tegen de vlakte gaan. Deze roterende mini-windhoosjes zie je als je dikwijls het land in gaat met o.a erg droog weer. En het gevolg is dan dat je een mooie cirkel kan krijgen
OF...... Ik weet niet wat we er voor een conclusie aan kunnen verbinden, maar gezien de logika zou ik ook kunnen zeggen zoals anderen ook misschien denken, zoek een plek met leylijnen of zoek een plek waar dat je kan zien dat daar energie omhoog komt en maak dan een cirkel. De mensen zullen het geloven, omdat diegenen die dat voelen (wichelroedelopers) deze energie voelen, en voor ander mensen blijft het een mysterie...
OF..... Het is een toevalstreffer misschien, een samenwerking van aardse krachten. Dus stof om over na te denken. Maar voor mij is het een energie cirkel."