op 21-05-2011 21:57
Goedeavond iedereen!
Ik verkocht steeds in Belgie zonder probleem ( 100% feedback). Omdat ik één keer mijn factuur van Ebay te laat betaalde, verplichten ze mij nu om Paypal te gebruiken. Ik gebruikte alleen mijn rekening nr voor de betalingen. Mijn vraag is nu : is dit alleen het beleid bij EbayBE of zijn jullie ook verplicht Paypal te gebruiken? Ik heb geen kredietkaart en Paypal interesseert mij totaal niet.... Is dit ook in Frankrijk het geval?
Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen! Ik wens jullie allemaal nog een mooie weekend toe!
op 22-05-2011 11:01
goedenmorgen,
u heeft een doodzonde begaan volgens ebay Daarom heeft
u een sanctie opgelegd gekregen. Dat kost
u uiteraard nog meer geld. en als u pech hebt
dan bent u uw eigendom kwijt zonder betaling
daarvoor te mogen ontvangen.
Nu komt u met het idee om maar
eens proberen aan te bieden op Ebay Nederland
om daar geen Paypal te accepteren. Nu wat
denkt u zelf, ebay's bestuursvoorzitter wil
zoveel mogelijk leden aan de Paypal.
Binnen enkele weken worden hier de kosten
voor verkopers verdubbelt en natuurlijk
is ebay's policy om hier ook zoveel mogelijk
kopers en verkopers aan de Paypal te krijgen.
En we hebben hier zelfs een Vlaamse moderator
die alles heel goed in de gaten houdt.
Nu veel succes wat u ook besluit om te gaan
doen.
groetjes Niek
op 27-05-2011 15:49
Hier in Nederland is het ook verplicht en persoonlijk vind ik het waardeloos! Ik ben geen zakelijk verkoper, maar verkoop hobbymatig. De prijzen in normale winkels vind ik absurd hoog en daarom leek het mij leuk om tegen een zeer schappelijke prijs dingen te verkopen (gedeeld plezier). Zelf verdien ik er niet tot nauwelijks aan (het is puur voor de leuk) en hetgeen ik er wel aan overhou, gebruik ik weer om nieuwe spulletjes in te kopen. Als ik de transactiekosten voor PayPal er nog eens bij krijg, dan zou ik er nog eens op toe moeten leggen ook... Helaas kreeg ik van de week een berichtje van E-Bay dat al mijn aanbiedingen verwijderd zijn, omdat ik het PayPal-systeem aan het omzeilen ben (lees: ik verkoop inmiddels 4 jaar op deze site). Deze mail bevatte een tekst die mij beschuldigde dat ik fout ben, omdat ik PayPal had geselecteerd in de advertenties. Hierover heb ik meerdere contacten met E-Bay gehad, dat ik het niet kan deselecteren: het wordt je gewoon opgedrongen. Nu had ik in mijn advertenties en onder het kopje MIJ staan dat betaling via PayPal niet mogelijk is (inclusief excuses voor eventuele verwarring), maar alleen via bankoverschrijving. Voor 99% gaan kopers daar mee akkoord en het gaat altijd goed. Allemaal positief dus. Maar nu gooit E-Bay roet in het eten en dwingt mij om PayPal te gaan gebruiken. Er tegenin gaan heeft geen zin: je gebruikt het of je wordt geschorst. Mijn plezier in verkopen heeft het in ieder geval compleet weggenomen en ik zit momenteel te overwegen om een eigen site op te zetten. Ik vind dat een verkoper zelf de keuze moet hebben om PayPal wel of niet te gebruiken en dat een koper dan zelf kan kiezen of hij wel of niet bij deze verkoper wil kopen. E-Bay zou dan een aanvulling hierop kunnen geven dat zij niet aansprakelijk zijn voor transacties met deze verkoper.
-- Bewerkt door romeijn2007 op 27 May 2011 15:52 CESTop 27-05-2011 16:16
Is dit nieuw beleid?
Het handhaven van de regel dat in de veilingtekst het gebruiken van PayPal niet geheel of gedeeltelijk uitgesloten mag worden.
Ik zie dat in vele vormen in de veilingteksten staan hoewel het niet is toegestaan.
Eindelijk dan een wat strikter beleid in deze.
Dit is toe te juichen, hoera voor PayPal.
op 27-05-2011 16:27
hoi romeijn2007,
Winkeleigenaars moeten PayPal als één van de betalingsmethoden accepteren in alle aanbiedingen.
Ook is het best om uw winkel te sluiten als u niets meer aandbiedt. Anders gaan we u de kosten van een winkelabonnement blijven aanrekenen.
op 28-05-2011 09:42
Beste Romeijn,
Ja het antwoord van onze jonge moderator
is geheel in de trant hoe ebay met zijn particuliere
klanten omgaat.
Dus je weet nu waar je aan toe bent
en als je uitrekent wat wat
je te wachten staat dan zal ongetwijfeld
je slotconclusie zijn dat je andere kanalen
die klantvriendelijker zijn en uiteraard
goedkoper dan de duurste site op het internet
gaat opoeken.
Veel succes.
groetjes Niek
op 28-05-2011 09:59
Uiteraard is dit verhaal niets nieuws en al vele malen de revue gepasseerd, maar toch lees ik steeds weer met steeds grotere verbazing de verhalen over ebay en hun broertje paypal, ik vroeg en vraag me al sinds enige tijd af of dit wettelijk gezien allemaal wel mag wat ebay doet.
Ik vind het maar vreemd dat een veilingsite verkopers (met of zonder winkel) mag dwingen om een zeer dure betaalmethode te accepteren en dit natuurlijk allemaal om hun eigen omzet op te krikken, is dat al eens onderzocht?
In mijn ogen mag een verkoper zelf bepalen wat hij wel of niet wil accepteren en het argument dat ebay geeft dat winkeleigenaars verplicht zijn Paypal te accepteren is dus alleen voor eigen gewin.
Ikzelf accepteer wel PP omdat ik vooral internationaal verkoop in de UK zijn zelfs bankoverschrijvingen niet meer toegestaan!
Maar een verkoper die nagenoeg alleen verkoopt op ebay.nl moet toch zelf weten of ze PP accepteren????
op 28-05-2011 10:26
Beste Stephan,
ja dat kunnen ze volgens mij, In Duitsland
is een gerechterlijke uitspraak dat een
verkoper ook Paypal dient te accepteren als betalingswijze, en
dan kan je gevoeglijk aannemen dat dat
ook voor Nederland opgaat.
Maar een ander punt is waarom moet
hier een verkoper die Paypalkosten
ophoesten? Mijn mening is en dat heb
ik al jaren hier verkondigt dat een
koper die zonodig met Paypal wil betalen
zelf maar de kosten daarvan betaalt.
Elders is dat ook zo geregeld.
Maar ja jullie schijnen zo graag allemaal
hier aan te bieden. Zelf zou ik dat onder
geen enkel beding doen. Maar
ja I don't sing for Pepsi or Coke ( Neil Young )
en dus ook niet voor ebay.
take it or leave it.
groetjes en een prettige dag,
Niek
op 28-05-2011 10:53
bedankt voor dit zeer verhelderende antwoord, voorlopig take ik het nog ff.
op 28-05-2011 12:19
hoi niek, mbt tot de pay-palkosten ben ik het als verkoper geheel met je eens. De klant wilt zo betalen, dus laat hem ook maar de kosten betalen.Helaas, als koper, ben ik het niet met je eens. Vroeger moest je als je wilde pinnen ondce de 25 euro daar een kwartje ofzo voor betalen. Daar was ik altijd fel tegen. Ook nu nog als ik ergens met een CC wil betalen en er wordt een bedrag voor in rekening gebracht vind ik als koper dat niet fijn (licht uitgedrukt), terwijl ik het vanuit verkopers oogpunt wel kan begrijpen. Je wilt iets, dat heeft een bepaaldce prijs, dan moeten er niet nog meer kosten bijkomen.
Het is alleen jammer dat ebay dat pay-pal (wat op zich zelf voor kopers uit verwegistan een veilige manier is, beter dan 10 jaar gelee toen ik begon en mensen mij $ per post opstuurde), wel heel erg verplicht stelt om zo hun eigen omzet wat op te leuken.