op 10-10-2011 18:07
Hallo,
Ik heb al redelijk wat gekocht via ebay. Helaas is het bij een van mijn laatste bestellingen mis gegaan. Een vervangend LCD scherm voor een netbook is beschadigd aangekomen. De verkoper wil nu dat ik het scherm eerst terug stuur voordat hij een nieuwe stuurt. Volgens hem is dit de policy van ebay. Op het moment dat een aankoop DOA is mag je toch wel wat service verwachten. Volgens de verkoper is dit company en ebay policy. Ze hebben helemaal niet naar mij willen luisteren, want als ze een nieuw scherm hadden willen opsturen had ik het desnoods tijdelijk besteld.
Ik wil graag weten of dit inderdaad ebay policy is en verder wil ik graag de review die ik van desbetreffende verkoper heb geschreven wijzigen omdat dit dus een onbetrouwbaar bedrijf blijkt die problemen bij de verkoper neerlegt.
@7, een verkoper dient het dusdanig in te pakken dat het heel bij u/ de koper aankomt. Ook is de verkoper verantwoordelijk voor het feit dat het uberthaupt heel bij u aankomt. Bijv. een tablet in een dunne envelop die kapot gaat is niet de schuld van de postr maar van de slechte verpakking van de verkoper. Een aangetekende zending is in weze niets anders dan dat de verkoper zijn geld (na lang wachten en gezeur) van het vervoersbedrijf/ de post terug krijgt. Vaak wordt die verzekering als excuus gebruikt naar de koper, 'had je maar voor een aangetekende zending' moeten kiezen. Dit is eigenlijk flauwe kul, want de verkoper gaat de deal aan met het post-bedrijf en hij is degene die 'in geval van vermissing' zijn geld terug kan krijgen van de post, de koper heeft met dit alles niets te maken, priority of langzaam, aangetekend of standaard, de koper heeft iets gekocht en de verkoper moet dat leveren, en als de post het kwijt maakt of kapot maakt moet de verkoper daar actie toe ondernemen, niet de koper.
Maar goed, zoals ik al zei, u koopt een 'heel' product en de verkoper moet zorgen dat u een heel product krijgt. Krijg je dat niet dan kan je dat claimen bij pay-pal (als je daarmee betaald hebt of bij je CC). Het beleid is dan dat je het product dient te retourneren. Dit om te voorkomen dat je er zelf beter van wordt (je laat het bijv. voor 5 euro weer maken en de verkoper heeft je ook een nieuwe gestuurd, heb je er ineens twee, terwijl je er maar voor 1 betaald hebt). Ook voor een eerlijke verkoper is het vervelend, die moet u ook maar geloven dat het echt defect is aangekomen. Je zou kunnen voorstellen dat je er foto's van maakt en evt ook van de verpakking als het daar ook aan te zien is. Misschien neemt de verkoper daar genoegen mee, misschien ook niet, (dat is aan de verkoper en de aard van het product en de prijs van het retour zenden).
Let ook op wat de feedback van de verkoper is. Koop je bijv. een tablet voor 10 euro bij iemand met 0 feedbacks uit hong kong, dan weet je bijna zeker dat je nooit meer iets hoort. Koop je het bij iemand met veel goede feedbacks, dan is de kans dat het goed afloopt al weer een stuk groter.
Geef in ieder geval geen feedback voor het is afgehandeld. Een beetje eerlijke verkoper zit niet te wachten op een negatief en zal zijn best doen een probleem naar tevredenheid op te lossen. Heb je die feedback al gegeven is er voor hem dan ook geen enkele reden meer wat dat betreft zich nog voor u in te spannen. Je hebt 60 dagen de tijd voor een feedback, dus dat kan altijd nog, je hebt 45 dagen te tijd om bij pay-pal te claimen.
-- Bewerkt door abeldoorn op 16 Dec 2011 23:49 CETFB geven voor je het item goed hebt gechecked is sowieso niet zo slim!
Wat het drammen betreft daar hebben kopers ook een aardig handje van, mij persoonlijk zal het worst wezen of ik wel of geen FB krijg ik slaap er geen seconde minder om!
Het is niet jullie, het is gewoon ebay.
eBay medewerkers posten hier zelf niks, behalve de moderator maar zijn taken zijn ook beperkt.
Als u uw geld terug wilt of een vervangend exemplaar dan dient u het beschadigde item aangetekend terug te sturen (PP Policy)
Een eenmaal gegeven Feedback kan niet meer worden terug gedraaid u kunt wel een vervolgcommentaar geven!
Ik snap alleen 1 klein dingetje niet helemaal, u heeft al FB gegeven voordat de verkopende partij een vervangend exemplaar heeft kunnen sturen?
Beter was geweest te wachten met het geven van FB tot alles was afgehandeld!
Uw FB was wel erg kort maar volgens u was het product wel "Fine"
-- Bewerkt door metrijst op 10 Oct 2011 18:45 CESTMocht je je geld terug willen krijgen (of althans een kans daarop), dan moet je zeker het geschil omzetten in een claim. Anders kan je echt naar je centen fluiten en is het voor pay-pal/de koper einde verhaal voor u en doen ze niks meer.
Feedback gaat nergens over, dat doet er dus niets toe.
Wat er wel toe doet is de claim.
Eerst via PayPal en als dat niet lukt gewoon via de creditcard.
Op die manier is het altijd prijs voor de eerlijke koper.
En de verkoper betaalt gewoon de rekening.
Ik wens een ieder een fijne Kerst.
Beste Abeldoorn,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb bij Paypal alvast een geschil geopend. Dit gaat over enkele dagen verlopen en ik moet beslissen of ik dit ga veranderen in een claim. Ik vond je opmerkingen over de verantwoordelijkehid van de verkoper heel nuttig.
Het gaat overigens niet om die Touchpad van de verkoper die slechts 1 beoordeling had. Dat betrof een inderdaad heel riskante koop van een Touchpad uit Canada die wel goed is gegaan.
nogmaals @7
ging dat over deze HP TouchPad 32GB
want daar heeft u geruime tijd gelee ook al een positive feedback voor gegeven. Dat je uberhaupt zoveel geld duft uit te geven aan iemand die op dat moment 1 neutrale feedback had en verder helemaal niks, en dan ook nog eens van een verkoop van een jaar geleden. Dan is het ook wel weer een beetje vragen om opgelicht te worden....
-- Bewerkt door abeldoorn op 16 Dec 2011 11:26 CETIk zit ook met een beschadigde aankoop na een aantal succesvolle aankopen bij Ebay. Heb een tablet gekocht via Ebay en Paypal in de VS en het scherm was stuk na ontvangst.
De verkoper antwoordde dat ik niet had gekozen voor verzekerde zending zodat hij niet verantwoordelijk was voor de staat waarin ik het product ontvang.
Volgens mij is de verkoper toch verantwoordelijk voor een juiste verzending.
Hoe zit het met de aankoopgarantie van Paypal?
Ten eerste is het niet nodig om direct feedback te geven want dat blijft staan tot jij het geeft en wordt niet opgedrongen.:-)
Verder zou ik kijken naar de feedback van de verkoper.
Is deze hoog met 100% dan kun je er denk ik wel zeker van zijn dat het retour gestuurd product vervangen wordt door een andere.
Als het om een bedrijf gaat is het wel betrouwbaar.
Is het een particuliere verkoper met weinig feedback oid zou ik het niet doen.
Of inderdaad aangetekend terug zenden.
Maar dat is altijd slim.
nog even over de feed-back. Wacht met het geven van vervolg feedback totdat je nu de zaken goed hebt afgehandeld.
Succes
Probleem is dat jullie zo ongelofelijk lopen te drammen om die feedbacks. Dat vliegt maar over je scherm, dus ja, ik heb een feedback gegeven terwijl ik het product van binnen nog niet had gezien, eenvoudigweg omdat ik 6 feedbacks voor mijn kiezen kreeg. Dat is iets wat toch wel veranderd zou moeten worden. Sowieso ook bijzonder vreemd dat een feedback niet gewijzigd kan worden. Ik denk niet dat ik nog koop via ebay, want nu is duidelijk geworden dat het risico volledig bij de koper ligt.