op 10-10-2011 18:07
Hallo,
Ik heb al redelijk wat gekocht via ebay. Helaas is het bij een van mijn laatste bestellingen mis gegaan. Een vervangend LCD scherm voor een netbook is beschadigd aangekomen. De verkoper wil nu dat ik het scherm eerst terug stuur voordat hij een nieuwe stuurt. Volgens hem is dit de policy van ebay. Op het moment dat een aankoop DOA is mag je toch wel wat service verwachten. Volgens de verkoper is dit company en ebay policy. Ze hebben helemaal niet naar mij willen luisteren, want als ze een nieuw scherm hadden willen opsturen had ik het desnoods tijdelijk besteld.
Ik wil graag weten of dit inderdaad ebay policy is en verder wil ik graag de review die ik van desbetreffende verkoper heb geschreven wijzigen omdat dit dus een onbetrouwbaar bedrijf blijkt die problemen bij de verkoper neerlegt.
@7, een verkoper dient het dusdanig in te pakken dat het heel bij u/ de koper aankomt. Ook is de verkoper verantwoordelijk voor het feit dat het uberthaupt heel bij u aankomt. Bijv. een tablet in een dunne envelop die kapot gaat is niet de schuld van de postr maar van de slechte verpakking van de verkoper. Een aangetekende zending is in weze niets anders dan dat de verkoper zijn geld (na lang wachten en gezeur) van het vervoersbedrijf/ de post terug krijgt. Vaak wordt die verzekering als excuus gebruikt naar de koper, 'had je maar voor een aangetekende zending' moeten kiezen. Dit is eigenlijk flauwe kul, want de verkoper gaat de deal aan met het post-bedrijf en hij is degene die 'in geval van vermissing' zijn geld terug kan krijgen van de post, de koper heeft met dit alles niets te maken, priority of langzaam, aangetekend of standaard, de koper heeft iets gekocht en de verkoper moet dat leveren, en als de post het kwijt maakt of kapot maakt moet de verkoper daar actie toe ondernemen, niet de koper.
Maar goed, zoals ik al zei, u koopt een 'heel' product en de verkoper moet zorgen dat u een heel product krijgt. Krijg je dat niet dan kan je dat claimen bij pay-pal (als je daarmee betaald hebt of bij je CC). Het beleid is dan dat je het product dient te retourneren. Dit om te voorkomen dat je er zelf beter van wordt (je laat het bijv. voor 5 euro weer maken en de verkoper heeft je ook een nieuwe gestuurd, heb je er ineens twee, terwijl je er maar voor 1 betaald hebt). Ook voor een eerlijke verkoper is het vervelend, die moet u ook maar geloven dat het echt defect is aangekomen. Je zou kunnen voorstellen dat je er foto's van maakt en evt ook van de verpakking als het daar ook aan te zien is. Misschien neemt de verkoper daar genoegen mee, misschien ook niet, (dat is aan de verkoper en de aard van het product en de prijs van het retour zenden).
Let ook op wat de feedback van de verkoper is. Koop je bijv. een tablet voor 10 euro bij iemand met 0 feedbacks uit hong kong, dan weet je bijna zeker dat je nooit meer iets hoort. Koop je het bij iemand met veel goede feedbacks, dan is de kans dat het goed afloopt al weer een stuk groter.
Geef in ieder geval geen feedback voor het is afgehandeld. Een beetje eerlijke verkoper zit niet te wachten op een negatief en zal zijn best doen een probleem naar tevredenheid op te lossen. Heb je die feedback al gegeven is er voor hem dan ook geen enkele reden meer wat dat betreft zich nog voor u in te spannen. Je hebt 60 dagen de tijd voor een feedback, dus dat kan altijd nog, je hebt 45 dagen te tijd om bij pay-pal te claimen.
-- Bewerkt door abeldoorn op 16 Dec 2011 23:49 CET