op 01-02-2012 22:58
Kan iemand mij helpen met het volgende:
In oct/nov heb ik een paar tweeters besteld bij een goed aangeschreven US webwinkel via eBay. Item was $38, shipping was een extra $50.
Om de paar weken heb ik bij de organisatie gecheckt waar het pakketje zich bevond tot begin januari kreeg ik te horen dat het Nederland nog niet binnen was. Daarbij werd vermeld dat als ik het niet zou ontvangen ze na 60 dagen een nieuwe product zouden sturen.
Vorige week kreeg ik opeens bericht dat ze mijn pakket retour hadden ontvangen en dat het geinspecteerd was. Enkele dagen later volgde het bericht dat ze $30(!) retour aan me over hadden gemaakt.
Ik ga hier niet mee akkoord en verwacht dat ze me alsnog het product opsturen.Ik heb nu voor zowel zending als retourzending moeten betalen, ridicuul. Het vervelende is dat Ebay US met naar Ebay.nl doorstuurd en Ebay.nl geen mogelijk tot klacht biedt omdat het 45 dagen na overeenkomst is (uberhaupt erg kort voor internationale zendingen!)
Ook feedback achterlaten lukt niet meer.
Kortom dit ruikt naar oplichting, de koper is nog meer dan actief en Ebay geeft niet thuis. Wat te doen?
als het pakje is terug gekomen omdat de ontvanger hem niet heeft opgehaald, vind ik niet dat de verkoper de porto hoeft te vergoeden. Deze heeft die kosten immers wel gemaakt.
U kunt binnen 60 dagen FB geven de 45 dagen termijn had u bekend kunnen zijn dat staat namelijk in de voorwaarde (PP)
Ebay zal en kan in deze dus ook niets meer voor u betekenen, u kunt de verkoper op zijn/haar verantwoording wijzen maar aangezien de verstreken tijd geef ik u weinig kans.
De verkopende partij is en blijft verantwoordelijk voor een pakket als het verstuurd is, echter heeft de verkoper het niet zelf in de hand!
U zegt dat u heeft betaald voor de retourzending! Hoe? uiteraard had de verkoper het volledige bedrag moeten terug storten dus ook de verzendkosten aangezien hij/zij het object weer in zijn/haar bezit heeft.
Maar zoals eerder vermeld is er niets meer wat u kunt doen behalve uw verlies nemen ( misschien nog even contact opnemen met Customer Support van ebay.com ) USA en het daar voorleggen dan zijn ze in ieder geval op de hoogte en kunnen ze heel misschien stappen ondernemen tegen de verkoper, uiteraard moet u dan bewijzen kunnen overleggen.
Maar hoe dan ook het geld bent u verder kwijt!
Mbt de twee gegeven antwoorden:
De termijn van 45 dagen was bij mij absoluut niet bekend. Het bevreemd mij ook bij internationale zendingen, aangezien er zomaar een weekje overheen kan gaan voordat iemand het bij het postkantoor aangeeft, de douane(s) er nog even mee bezig kan zijn enz.
Het feit dat Paypal de 45 dagen termijn heeft maakt het voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat ik na 45 dagen geen beoordeling voor de verkoper op Ebay kan achterlaten.
Concreet ben ik dus ruim 45 dagen aan het lijntje gehouden met de verschillende locaties van waar hett pakketje zich zou bevinden. Deze kwamen achteraf niet overeen met de track & trace die Ebay nu laat zien. Ook werd gezegd dat als ik het niet ontvangen zou hebben na 60 dagen ik een nieuwe pakketje opgestuurd zou krijgen.
Met alle respect dus voor de antwoordgevers (dank in ieder geval voor de moiete); ik heb hier weinig aan en ik ben nog steeds op zoek naar wegen waarom ik:
1. Ebay kan bewegen hier naar te kijken.
2. De verkoper kan bewegen ofwel het pakket nogmaals op te sturen ofwel het volledige bedrag terug te sturen.
Het lijkt mij dat het bezorgen op een adres geen inspanningsverbintenis is maar een resultaatsverbintenis namelijk.
Vorige week kreeg ik opeens bericht dat ze mijn pakket retour hadden ontvangen en dat het geinspecteerd was. Enkele dagen later volgde het bericht dat ze $30(!) retour aan me over hadden gemaakt.
Ik ga hier niet mee akkoord en verwacht dat ze me alsnog het product opsturen.Ik heb nu voor zowel zending als retourzending moeten betalen,
IK snap het niet zo goed geloof ik. Hoezo heeft u dubbele porto betaald? en door wie is het geinspecteerd? (de douane? en is het dor hen dan retour gestuurd?)
Even verondersteld dat de verkoper de waarheid spreekt en ze het pakje retour hebben gekregen...
Vraag of ze een foto-tje mailen van de retour zending, kan je zo zien of die inderdaad naar nederland is gegaan en weer retour is gekomen. Daar kan u misschien niks aan doen, maar de verkoper ook niet.
Het gebeurd mij helaas ook regelmatig, een pakje die in het buitenland niet door de brievenbus past, wordt na 2 of 3 weken bij een postkantoor te hebben gelegen weer retour gezonden.
Dat de verkoper u de aankoop kosten terug betaald vind ik eigenlijk wel netjes. Dat geld voor de porto is hij ook kwijt geweest .
Mocht de verkoper u hebben willen oplichten, dat is dan gelukt, want na 45 dagen doen pay-pal en ebay niks meer voor je. Je had natuurlijk wel makkelijk op dag 44 een claim kunnen openen. Zolang doet een pakje er nou ook weer niet over
de enige mogelijkheid is als u met een CC heeft betaal ( via PP) dan kunt u uw geld nog terug krijgen verder klopt het inderdaad dat je via PP tot aan 45 dagen kunt claimen, waarom heeft u eigenlijk geen geschil gestart binnen die 45 dagen?
Helaas is er nu verder weinig wat u nog kunt doen!