annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Ongeduldige buitenlandse koper

Beste mede-eBayers,

De laatste tijd ben ik zeer actief op eBay en dat bevalt me erg goed. Alleen heb ik nu een koper, door wie ik enkele vragen heb. Dit is de situatie:

Een Australische koper kiest voor de goedkoopste brievenbusverzending. Nog geen 5 dagen later ontvang ik een bericht: Waar blijft mijn item? Ik probeer zo vriendelijk mogelijk uit te leggen dat verzending van Nederland naar Australie gemiddeld rond de 10 dagen duurt en dat ik al een keer eerder heb meegemaakt dat het drie weken duurde, maar dat ik hoopte dat het snel aan zou komen (de douane had het onderschept, volgens de koper was er heel groot "customs" op geplakt, uiteindelijk wel goed aangekomen).

2 dagen na mijn antwoord zie ik dat de koper een geschil in PayPal heeft geopend, waarin ze meldt dat ik het beter maar snel kan versturen en dat ze gedetaileerd wil weten hoe de envelop eruit ziet. Het geld is dus meteen ingehouden en ik probeer (weer) vriendelijk uit te leggen dat ik verwacht dat het binnen enkele dagen aankomt en dat ik het toch echt al een week geleden verstuurd heb.

Mijn eerste vraag:

Om "slechte" eBayers te mijden heb ik al de strengste voorwaarden voor wie er bieden/kopen mag. Deze koper heeft  66,7 % positief , maar alleen negatief als verkoper. Is het mogelijk mensen met zulke scores te verbieden te bieden?

Tweede vraag:

Ik geef doorgaans vrij snel na betaling positieve feedback. In dit geval heb ik daar nu dus wat spijt van. Is het dus beter langer te wachten voordat ik kopers positieve feedback geef? Hoe gaan jullie hiermee om?

Derde vraag:

Hoe kan je ervoor zorgen dat de kans zo klein mogelijk is dat je pakketje/envelop lang bij de douane blijft hangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bericht 1 van 6
laatste antwoord
5 ANTWOORDEN 5

Antwoord 1:

Je kan potentiele kopers niet uitsluiten op basis van de feedback score. Wel op basis van meer dan x ontvangen negatieve waarderingen per jaar, maar dat is een onwerkbare uitsluiting. Verder kunt u specifieke bij naam genoemde leden helemaal uitsluiten en natuurlijk alleen verzenden naar bepaalde landen. In dat laatste geval moet u ook instellen dat leden uit andere landen niet mogen bieden op uw items.

Antwoord 2:

Omdat je als verkoper uitsluitend positieve feedback kan geven en feedback in eventuele claims geen enkele rol speelt kan je best direct na betalen een feedback afgeven. Het voordeel daarvan is dat het vertrouwen bij de koper kan scheppen. Er zijn dus geen nadelen hoewel het tegen het gevoel kan ingaan.

Antwoord 3:

In het algemeen geldt dat de goedkoopste verzendwijze de minste douane attentie krijgt. Dat geldt zeker voor invoer in NL. Daarom verzoek ik ook altijd om de goedkoopste verzending, iets wat sommige verkopers niet honoreren omdat ze 'bescherming' zoeken tegen claims via PayPal.

Het lijkt me in dit geval een kwestie van 'bad luck'. Deze koper wil/kan niet begrijpen dat het soms wel eens wat langer kan duren. Ik zelf reken op zendingen uit het buitenland waarop invoerrechten zullen zitten op 2-4 weken.

Schrijf uw verlies af en ga verder.

In voorkomende gevallen, als u twijfels over een koper heeft, kan het verstandiger zijn een PayPal betaling te retourneren met als reden dat het item niet langer beschikbaar is. Dit valt binnen de regels die daarvoor zijn gesteld. Reken dan wel op een eventuele negatieve beoordeling.

Bericht 2 van 6
laatste antwoord

Bedankt voor je heldere uitleg, zo ben ik weer wat wijzer 🙂

Ik denk dat ik voortaan iedereen laat bieden/kopen. Pas na een negatieve ervaring blokkeer ik dan per naam (deze zal ik in de toekomst dus niet meer tegenkomen). Niet meer aan Australiers verkopen vind ik geen optie. Ik heb voor deze koper zo rond de 50 prima transacties met Australiers gehad.

Vooral de laatste tip vind ik een goede: bij twijfelachtige kopers meteen het aankoopbedrag retourneren.

Bericht 3 van 6
laatste antwoord

maarja, waar is die twijfel dan weer op gebaseerd...(en klopt die twijfel wel)

Bericht 4 van 6
laatste antwoord

maarja, waar is die twijfel dan weer op gebaseerd...(en klopt die twijfel wel)

middels het theewater.

Bericht 5 van 6
laatste antwoord

earl gray? yogi? rooibos?

Bericht 6 van 6
laatste antwoord