annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wat te doen als je weigert douanekosten te betalen?

Een borduurwerk gekocht in China voor € 37,- . Douane rekent € 25,- invoertaks. Die weiger ik te betalen. Volgens B-post gaat pakket terug naar verkoper in China. Kan ik op één of andere manier mijn aankoopbedrag terugkrijgen? Dank voor jullie advies!

Bericht 2 van 2
laatste antwoord
1 ANTWOORD 1

Wat te doen als je weigert douanekosten te betalen?

 

Dit is uw eigen schuld. Voor goederen met een waarde van meer dan 22 euro moet omzetbelasting worden betaald.

 

Dit is het gevolg van wetgeving die aangeeft dat bij invoer van goederen van buiten de Europese Unie BTW moet worden betaald.

Dat wordt afgerekend bij de Douane door de Post of de koerier.

Daar zit de crux van de hoge kosten. De Post of koerier rekent inklaringskosten meestal zo tussen de 13 en 20 euro.

De omzetbelasting die u voor het artikel bij de Douane betaald is maar € 7,77 (€ 37 x 21%).

 

Soms glipt een artikel er wel eens doorheen en hoeft u niets te betalen, dan heeft u geluk.

 

Moraal van het verhaal : koopt u iets buiten Europa met een waarde van meer dan 22 euro hou dan rekening met omzetbelasting en inklaringskosten. (En vanaf 150 euro ook met invoerrechten).

De verkoper heeft hier niets mee van doen, hij heeft geleverd en kan het ook niet helpen dat u het weigert.

Bericht 1 van 2
laatste antwoord