annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Invoerrechten en -plichten

Beste eBay-leden,

Het thema "invoerrechten", en de bijkomende plichten, komt vaak terug hier op de prikborden. Er heersen veel vragen over het douanebeleid bij het internationaal kopen en -verkopen.

Omdat veel leden ook heel wat kennis hierover hebben, en men elkaar hiermee goed kan helpen, is er nu dit draadje om al je vragen en opmerkingen over dit thema te plaatsen.
Vertel ons over je goede en minder goede ervaringen over je internationale aankopen buiten de EU. Deel hier ook gerust je tips en knowhow over het thema invoerrechten met andere leden.

Vriendelijke groeten,
Joris
Bericht 804 van 804
laatste antwoord
803 ANTWOORDEN 803

de douane rekent wettelijk 30% btw en invoerrechten over het bedrag vermeld op de invoice (douanedocument) EN de verzendkosten.

voorbeeld : product kost 70,- en verzenden kost 30,- , dat word dus 30% over 100,- , je beaald dus 30,- aan btw en invoerrechten.

MAAR...als iemand uit china iets verstuurt zet deze op de invoice wel eens : of een te laag bedrag of "gift" .
de douane maakt vervolgens het pakje open en "schat" de waarde van de inhoud .(natte vingerwerk)

het gevolg hiervan is dat er altijd (willem alexander wil natuurlijk een vakantiehuis en de koningin een nieuw hoedje) veel te hoog wordgeschat , met als resultaat dat de btw en invoerrechten soms op 50% tot wel 500% worden geschat.

de douane accepteerd de invoice , een paypal afschrift of copie van de advertentie NIET als geldend bewijsmateriaal voor de echte kosten (vraag me niet waarom?)

op kleding , geluidsdragers (ipod , radio , dvd of cd) word extra btw gerekend , zeker uit china.
deze goederen worden ook extra gecontroleerd
Bericht 261 van 804
laatste antwoord

is 20% btw + 12,50 voor tnt, dus als goed is zo'n 40 euro

dromen

dromen
Bericht 262 van 804
laatste antwoord

Ik heb zojuist even gekeken en het totaal bedrag van mijn bestelling plus verzending komt neer op 133 euro.
Bericht 263 van 804
laatste antwoord

Of kijken ze gewoon naar het totaal bedrag van 168 usd?

+ verzendkosten, zeer waarschijnlijk wel, het kan ook zijn dat ze je om een factuur verzoeken
Bericht 264 van 804
laatste antwoord

Hoi Allemaal,

Ik heb uit Japan een toycamera - digital harinezmu 2 besteld. Ik zie ook dat deze de volgende status heeft sinds verleden week donderdag: Awaiting presentation to customs commissioner.

Nu ga ik er ook gewoon vanuit dat ik van alles en nog wat moet betalen. Maar mijn vraag is het volgende: Aangezien dit geheel niet te koop is in Nederland/europa heeft dit nog invloed op wat ze zullen berekenen. Of kijken ze gewoon naar het totaal bedrag van 168 usd?

Met vriendelijke groet,

Menno
Bericht 265 van 804
laatste antwoord

Dat bepaalde criminelen regeltjes bedenken om mensen onder dreiging van geweld geld uit de zak te kloppen wist ik wel. Dat deze regeltjes wetten heten wist ik ook. Maar ik dacht tot nu toe dat ik ze nog recht in de ogen mocht kijken.
Ik wil geen bedrijven die in naam van iets dat niet bestaat, maar dat criminelen als excuus voor hun diefstal gebruiken, mij een faktuur sturen.
Iets een wet noemen rechtvaardigt nog geen diefstal. Dat een prive bedrijf gewoon een faktuur stuurt zonder opdracht ergert mij zeer.
Bericht 266 van 804
laatste antwoord

weer 1 die de wetten niet kent van het land waarin hij leeft

als je spullen importeert van buiten de eu moet daarover btw en invoerrecht betaald worden, onder bepaalde bedragen geldt een vrijstelling, voor meer info: www.belastingdienst.nl

fedex is daarin niet anders als andere transporteurs, zijn innen slechts in naam van de staat
Bericht 267 van 804
laatste antwoord

Wat ik absoluut schandalig vind is dat FedEx gewoon de douane afpersing voor je betaalt en jouw de rekening stuurt. Ik heb niets bij fedex besteld, ze kunnen me geen bewijs van enige aankoop laten zien en niet alleen sturen ze me een rekening, maar ook nog een incassobureau op mijn dak.

Het is net zo onzinnig als dat ik hun een incassobureau op hun dak stuur, omdat mijn portomonnee gestolen is onderweg naar het fedex kantoor.
Waar heb ik getekend voor die faktuur? Wat heb ik er voor produkt of dienst voor gekregen?

Als de douane je produkt in gijzeling nemen en pas aan je geven tegen losgeld, dan kun je tenminste nog zeggen: stuff it where the sun doesn't shine. Nu kom je gewoon voor een voldongen feit te staan.
Als het even kan verstuur ik niets meer met FedEx. Voordat ik iets aankoop, zal ik eerst vragen of het met FedEx verstuurd wordt en dan zal ik helaas voor een ander moeten kiezen. FedEx is gewoon een arm van de overheid, straks sturen je ze ook nog de rekening van de snelheidspvertreding die ze gekregen hebben toen ze je pakje kwamen bezorgen en een incassobureau er achteraan.

Ik vraag me af of je hiervoor nog naar de rechter kunt gaan, een rekening zonder produkt van een zogenaamd prive bedrijf als Fedex, dat kan toch niet?
Bericht 268 van 804
laatste antwoord

nu heb ik voor ongeveer 150 euro in China gekocht en ben erg benieuwd wat en hoe het nu gaat lopen.
hoe lang gaat dit duren? hoeveel moet ik de douane betalen.
heeft iemand daar ervaring mee? pakje weegt denk ik 2 kilo ofzo.
Bericht 269 van 804
laatste antwoord

ik had dus ter waarde van ongeveer 400 dollar uit amerika laten komen.
(duurde 4weken!)moest vervolgens inklaringskosten betalen van ongeveer 100 en toen gebleken was dat ze dat berekend hadden inclusief verzendkosten heb ik simpelweg via email contact gehad met TNT en de zaak uitgelegd, daarna alle bewijsstukken gestuurd en er verder geen acht meer opgeslagen, maar na ongeveer 3-4 maanden stond er ineens +- 20,- op mijn rekening bijgeschreven.
heeft allemaal dus ontzettend veel tijd gekost, maar is uiteindelijk allemaal wel goed gekomen.......als je er zelf maar achteraan blijft zitten.
Bericht 270 van 804
laatste antwoord