annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Het wordt globaal steeds leuker...

 

Rechtstreeks buiten Europa kopen kan soms goedkoper zijn, maar er zijn wel wat punten om rekening mee te houden. Vooral omdat vanaf 1 juli geen vrijstelling meer geldt voor douanekosten.

 

Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU. De belangrijkste wijziging voor particulieren is dat vanaf 2021 altijd BTW moet worden betaald bij de invoer van producten, ook als de waarde onder de 22 euro ligt. Er geldt dus geen vrijstelling meer. Aanvankelijk zou dit op 1 januari 2021 al worden ingevoerd, maar het is uitgesteld naar 1 juli 2021. 

 

Je zult ook BTW moeten betalen als de producten uit een ander EU-land komen. Verschillende webwinkels zoals hebben magazijnen in Europese landen geopend, onder andere in Polen en Spanje. Dit zorgt er vooral voor dat je de spullen sneller in huis hebt, maar er moet in dit geval ook belasting worden betaald. Dit is ongeacht of het een particuliere of zakelijke aankoop is.

 

Momenteel betaal je bij bestellingen uit bijvoorbeeld China bij pakketten met een waarde van €22 of hoger een heffing van 21% van het aankoopbedrag. Deze kosten zijn exclusief eventuele verzendkosten of een verzekering. Zoals hierboven aangegeven geldt vanaf juli 2021 deze limiet van €22 niet meer en wordt op alle ingevoerde pakketten BTW geheven.

 

Maar hoe weet de Belastingdienst hoeveel ze bij jou in rekening moeten brengen? Dat blijkt nattevingerwerk.

 

Omdat er vaak geen factuur is bijgevoegd, moet de verzendpartij de waarde op jouw pakketje schrijven. In de praktijk blijkt dat Chinese webwinkels vaak een lager bedrag opschrijven. Het is strafbaar als je hier zelf om vraagt. Als de webwinkel het zonder jou medeweten doet, kun je daar niet voor aansprakelijk worden gesteld.

 

Afhandelingskosten betalen
De verschuldigde heffing/belasting betaal je bij de koerier of op het afhaalpunt. Soms worden daarbij nog extra afhandelingskosten in rekening gebracht.

Het gaat om bedragen rond de 15 euro:

 
  • PostNL: €13 (Jawel, daar is ie, onze lokale postmaffia die 35 Euro rekent voor een aangetekend pakketje naar een niet-EU land wat niet te volgen is en 6 weken onderweg is!)
  • UPS: €13
  • DHL: €14

Er bestaan online websites waarmee je kunt berekenen hoeveel je moet betalen.

 

En dan heb ik het nog niet over het nieuwe betaalsysteem dat ons aller ebay eenieder door de strot gaat duwen...misschien toch eens catawiki overwegen?

 

Iemand nog zin of wordt dit echt de grote exodus?

 

Bericht 1 van 8
laatste antwoord
7 ANTWOORDEN 7

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Daar heb je helemaal gelijk in..leuker kunnen ze het niet maken. Met dat gezegd te hebben, sinds de klassieke weergave zo goed als foetsie is, is het aantal ''sales'' sterk verminderd (van 5 per dag tot helemaal niets). Denk dat de Exodus al in gang is gezet d.m.v het bewust weren van kleine ondernemingen waarbij de grote vissen  voorrang hebben gekregen. Gisteren erachter gekomen dat mijn kleine bijdrage bij ebay.com totaal verdwenen is. (Vorige maand zag ik mijn listings nog op die site) Catawiki zeg je, misschien niet eens zo'n slecht idee.

Bericht 2 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Catawiki is net zo waardeloos. Daar betaal je geloof ik 12% provisie kosten en de koper ook nog eens 9%

Ik heb er 1 keer wat opgezet. Moest toen 3,5 week wachten op mijn geld. Het is inderdaad hard achteruit gegegaan met EBAY. Veel verkopers die druipen langzaam af. Ze gooien hun eigen ramen in. heel jammer dit

Bericht 3 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Inderdaad wordt het een rommeltje zo. Daarnaast is het zo dat BTW verkopen (voornamelijk nieuwe artikelen) op dezelfde wijze worden behandeld als 2e hands goederen. Voor 2e hands goederen geldt echter de margeregeling (in Duitsland Differenzsteuer en in andere landen Margin scheme). Bij de margeregeling zit er voor de koper geen BTW in het aankoopbedrag maar draagt de verkoper in het land van vestiging BTW af over de marge. Dit heb ik Ebay al gemeld maar dan krijg je nietszeggende antwoorden en verwijzigingen naar de accountant. Dit terwijl de wijziging per 1 juli in de kern onjuist is. In ieder geval gaat het per 1 juli goed mis op Ebay als je 2e hands goederen te koop aanbiedt. Dan mag je in elk EU land zelf achter de door Ebay ten onrechte ingehouden BTW aan (..). Voor mij reden om per 1 juli op Ebay niets meer te doen en af te wachten tot het fiscaal goed geregeld is.

Bericht 4 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

De OSS regeling is helemaal perfecto mundo!  Eindelijk een eerlijk speelveld tussen EU verkopers en die rommel die uit Azie hier gedumpt wordt.

Bericht 5 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Ik ben particulier en in het verleden was ik succesvol verkoper naar Duitse particulieren via de Duitse Ebay. Sinds 1 juli staat de verkoop echter plotsklaps stil. Ik snap nu waarom: ebay zet bovenop mijn verkoopprijs nu de Duitse BTW (19%).

Paypal 4,5% + Ebay 10% + BTW 19% = 33,5%

 

Mijn produkten zitten in een prijsgevoelig segment. Het betekent dus einde verhaal van mijn ebay verkopen.

Bericht 6 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Ebay is al een aantal jaar eigenlijk niet meer wat het ooit is geweest. Het voelt voor mij als koper gewoon als verleden tijd. Er zijn gelukkig wel alternatieven als delcampe, catawiki, abebooks, antiqbook of het oude marktplaats. Door allerlei wijzigingen is het kopen van verzamelobjecten - ik verzamel foto's en plat materiaal - gewoon niet meer leuk geworden.

 

Het zit hem vooral in het feit dat je het gevoel krijgt afgeknepen te worden. Allerlei bijkomende kosten die gewoon nergens op slaan.

 

Wat mij afgelopen jaar vooral is opgevallen zijn de extreme verzendkosten die standaard worden gerekend. Voor een kleine foto worden gewoon pakketkosten a 22 euro 50 gevraagd. Bij navraag blijkt de verkoper uit de VS alleen via Ebay Internationale Verzending te versturen. Dit zijn dus pakketprijzen, die voor mijn gevoel ook nog eens hoger liggen dan normaal. Ik wilde gewoon 1 ansichtkaart kopen. Dit te versturen kost 2 postzegels en zou nooit meer dan 5 euro in de verzending moeten kosten. Dit voorbeeld staat bij lange na niet op zichzelf  en heeft niets met gewijzigde wetgeving te maken.

 

Op deze manier kunnen alleen handelaren grotere partijen kopen uit het buitenland. Voor een gewone verzamelaar.... ik denk dat er weinig zijn die meer dan 20 euro verzendkosten willen neerleggen voor een object van hooguit 4 euro.

 

Bezwaar hier tegen maken kan niet - want de verkoper gebruikt immers Ebay's verzendmethode... niets mis mee toch?

 

[NB ik heb meer dan 800 transacties gedaan in de laatste 10 jaar met buitenlandse verkopers op diverse sites dus heb wel enige ervaring met wat normaal of redelijk is]

 

 

 

Bericht 7 van 8
laatste antwoord

Einde verhaal ebay per 1 juli?

Kom ik net vandaag tegen over verborgen kosten gesproken. Tijdens het bieden krijg je een omwisselprijs van Dollar naar Euro te zien. Uiteindelijk bij afrekenen wordt een andere en minder gunstige omwisselkoers gebruikt. Gevolg: 5 euro meer kwijt - dat is bijna 5% meer..... Hoe kan dit?

 

Bericht 8 van 8
laatste antwoord