- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 02-11-2023 20:46
Ebay is al een aantal jaar eigenlijk niet meer wat het ooit is geweest. Het voelt voor mij als koper gewoon als verleden tijd. Er zijn gelukkig wel alternatieven als delcampe, catawiki, abebooks, antiqbook of het oude marktplaats. Door allerlei wijzigingen is het kopen van verzamelobjecten - ik verzamel foto's en plat materiaal - gewoon niet meer leuk geworden.
Het zit hem vooral in het feit dat je het gevoel krijgt afgeknepen te worden. Allerlei bijkomende kosten die gewoon nergens op slaan.
Wat mij afgelopen jaar vooral is opgevallen zijn de extreme verzendkosten die standaard worden gerekend. Voor een kleine foto worden gewoon pakketkosten a 22 euro 50 gevraagd. Bij navraag blijkt de verkoper uit de VS alleen via Ebay Internationale Verzending te versturen. Dit zijn dus pakketprijzen, die voor mijn gevoel ook nog eens hoger liggen dan normaal. Ik wilde gewoon 1 ansichtkaart kopen. Dit te versturen kost 2 postzegels en zou nooit meer dan 5 euro in de verzending moeten kosten. Dit voorbeeld staat bij lange na niet op zichzelf en heeft niets met gewijzigde wetgeving te maken.
Op deze manier kunnen alleen handelaren grotere partijen kopen uit het buitenland. Voor een gewone verzamelaar.... ik denk dat er weinig zijn die meer dan 20 euro verzendkosten willen neerleggen voor een object van hooguit 4 euro.
Bezwaar hier tegen maken kan niet - want de verkoper gebruikt immers Ebay's verzendmethode... niets mis mee toch?
[NB ik heb meer dan 800 transacties gedaan in de laatste 10 jaar met buitenlandse verkopers op diverse sites dus heb wel enige ervaring met wat normaal of redelijk is]