Ja, nee, toch valt het mee...
Heb een betegeld plaatsje, laat het mos lekker groeien. De merel was na mijn vakantie verdwenen (ik verdenk nog steeds de buurpoes) maar nu is er een nieuwe, 'n jong mannetje. En die heeft afgelopen weekend nijver de mossige spleten tussen de tegels uitgespit.
Om hem en de kleine grondvogeltjes te helpen heb ik m'n perkje aarde (2=1, meer niet) volgeschept met het afgevallen blad van de buurbomen. Insektjes, kom dan...! En de vogeltjes komen erachter aan. Heb een pindasilo'tje, een vetkaars en vetblokken met pitjes en insekten. Het heeft allemaal aftrek.
Ja, vorige maand tuinde een pimpelmees ook met een knal tegen mijn ramen. Jonkie, denk ik. Kan te maken hebben met wat zich daarin weerspiegelt. Zijn er soms bomen aan de rand van je tuin verdwenen, of juist hoger gegroeid? Vogels zien wat anders dan wij.
Toen ik 22 jar geleden kwam wonen in deze buurt met 19e eeuwse huizen - volop dakgoten, holletjes, losse stenen enz. - viel het me al op dat er geen mussen waren. We hebben een oud tuinenblok met van alles dat lekker is om te smikkelen, maar ze waren er gewoon niet.
Ook hadden we geen spreeuwen - aan onze kant van de straat. In het tuinenblok aan de overkant tieren ze welig.
Dus ja - gif en bestraten en exotische planten waar de vogeltjes niks van lusten, maar ze zijn gelukkig ook reuze inventief.
Telling tot nu toe: 6-8 koolmezen, een knuist vol pimpelmezen, een verdwaalde roek uit Sorgvliet, een jonge Vlaamse Gaai (de oude komt niet meer), twee spechten (een met een klein en een met 'n groot petje op), een winterkoninkje, heggemusjes, roodborstje(s), 1 jonge merel, en de vermaledijde halsbandparkieten die de voersilo niet begrijpen (gniffel), en op de omringende daken meeuwen die krijsen als gevilde mishandelde katten of kindjes. Onthutsend geluid. En 2-3 houtduiven.