annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

zakelijk account

in-outholland
Community-lid

Geachte heer/mevrouw,

 

Ik heb een zakelijk account bij ebay en ik kwam er achter dat kopers altijd het recht hebben om een product terug te sturen. Hoe lang kunnen ze dit doen na de aankoop van het product?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

Geaccepteerde oplossingen (1)

Geaccepteerde oplossingen (1)

Antwoorden (7)

Antwoorden (7)

herroepingsrecht geldt ook voor online veilingen, dit omdat ebay duidelijk is dat het geen veilinghuis is, en ebays regeltjes overschaduwen nooit de wet.

Toch handig om te weten... ThnQ  🙂

abeldoorn
Community-lid

neemt niet weg dat de koper bij ebay altijd gelijk heeft en als jij het product niet terug neemt een beetje 'bekend met ebay-pay-pal' koper zijn geld terug kan claimen binnen 60 dagen of een negatief kan geven, en een paar daarvan en het is einde ebay verhaal.

Kan de wet wel aan je kant staan en ebay's regels misschien de wet niet mogen buigen. Zolang de koper je een negatief kan geven (en je daar bang/gevoelig voor bent) zul je je als verkoper in soms onmogelijke bochten moeten wringen (of je niks van de feedback en pay-pal terug betalingen aantrekken, dat kan natuurlijk ook)

Burgerlijk Wetboek

Afdeling 9A. Overeenkomsten op afstand

Artikel 46b, lid 2:

Deze afdeling is niet van toepassing op de koop op afstand: b.op een veiling.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/geldigheidsdatum_06-06-2011#Boek73_Titel1_Afdeling9A

 

En een waarschuwing van de Europese Commissie:

U moet ook weten dat de wetgeving over kopen op afstand niet geldt voor online veilingen, financiële diensten, vlieg-, trein- of bustickets, accommodatie, horeca- of vrijetijdsdiensten.

http://ec.europa.eu/youreurope/citizens/shopping/online-shopping/faq/index_nl.htm

 

Dat eBay geen veilinghuis is doet niet ter zake, want je koopt niet van eBay. Het is de verkoper die het product te koop aanbiedt door middel van een veiling bij opbod.

 

-- Bewerkt door dutchalice op 25 Aug 2011 18:35 CEST

Bij handelaren die aangesloten zijn bij Thuiswinkel Waarborg Keurmerk geldt een termijn van 14 dagen. Als het herroepingsrecht niet in de voorwaarden staat geldt een termijn van 3 maanden. Maar de genoemde 7 werkdagen zijn wel degelijk de wettelijke vastgestelde termijn die voor iedereen geldt die beroepsmatig aanbiedt op internet.

 

Een aankoop in een fysieke winkel is geen "koop op afstand", dus geldt de wet daarvoor niet (hoewel veel winkels toch een retourservice hebben).

 

Overigens geldt dit retourrecht ook niet voor artikelen die door middel van een veiling verkocht worden, alleen voor vaste prijs aanbiedingen.

 

Ik zie nu dat de vraagsteller auto's verkoopt. Ook hiervoor gelden afwijkende voorwaarden, omdat deze over het algemeen niet per post verzonden worden, maar door de koper afgehaald of door de verkoper persoonlijk afgeleverd.

hummelforlife
Community-lid

dat geldt volgens mij alleen voor een fysieke winkel, de link is trouwens hanidg en ik zou het maar eens goed doorlezen want die 7 dagen gaat niet altijd op.

 

de gehanteerde retourtermijn (aanmelden) voor b.v webwinkels is 14 dagen.

 

De wet wordt trouwens op Europees niveau binnenkort aangepast dan is de wettelijke termijn i.p.v 7 dagen, 14 dagen.

-- Bewerkt door hummelforlife op 25 Aug 2011 15:21 CEST
Een vraag stellen