annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oplichting op Ebay

Heden wordt ik geconfronteerd met een heel bijzondere manier van oplichting via- en met medewerking van Ebay.

Vanaf 2000 ben ik actief op Ebay, zowel als koper en verkoper. In deze jaren heb ik een 100% positieve feedback opgebouwd omdat het mijn streven is koper/verkoper voor 100% tevreden te stellen.

Op 31 december 2013 liep de veiling af van een Philips GA 212 platenspeler en ene bieder genaamd Bridge-gig bleek met € 23,50 de hoogste bieder. Via Paypal werd de platenspeler betaald en daarna door mij bijzonder goed verpakt via verzekerde verzending verstuurd per DHL aan het adres Shop Airlines America in Nederland. Op 7 januari 2014 om 11:00u is de zending in ontvangst genomen.

Tot zover niets aan de hand zou je denken, echter.

Op 15 januari 2014 ontving ik via Ebay een klacht dat de speler beschadigd zou zijn aangekomen, met de mededeling dat men hier later op terug zou komen.

Op 16 januari 2014 ontving ik via Ebay het bericht dat teruggave van de koopprijs (inkl verzendkosten) werd geëist, het artikel zou op mijn kosten moeten worden teruggestuurd (na mijn opgave van adresgegevens en betaling van de verzendkosten). Tevens werd gewaarschuwd als ik hier niet aan voldeed een claim ingesteld zou worden bij Ebay.

Het vreemde is echter, in de klacht wordt gesproken over een scheur in de kap die op de foto van de veiling niet zichtbaar zou zijn. Op de foto van de veiling is echter een platenspeler afgebeeld zonder kap!!  Overigens de ene keer klaagt koper over een beschadigd artikel een reactie later weer over een artikel wat niet in overeenstemming is met de omschrijving en nu weer als laatste betreft het een beschadigd artikel. Koper heeft echter een foto gezonden van de door hem ontvangen platenspeler en daarop is geen enkele beschadiging te ontdekken.

Omdat het hele geval mij zeer vreemd overkwam ben ik eens gaan Googelen op de namen Shop Airlines America en Bridge-gig (Ebay naam van de koper). Op het internet las is dat Shop Airlines America een broker is tussen wereldwijde verkopers en kopers in Japan. Deze kopers in Japan bieden op Ebay artikelen via http://www.sekaimon.com/  mijn vermoeden is dat dit een onderdeel is van Ebay.

Ook zag ik op internet dat Shop Airlines America handelt onder zeer vele  namen die meestal beginnen met Bridge of Flight.

Maar wat ik ook zag is dat heel veel verkopers hetzelfde opgelicht worden als ik, nl er wordt geclaimd dat artikelen beschadigd zijn, dus wordt er teruggave van de koopprijs geëist (inkl verzendkosten)  plus een eis van vergoeding van de retour verzendkosten. Daarna wordt een claim ingesteld bij Ebay en Ebay betaald Shop Airlines America terug en belast de verkopers account. Omdat het meestal om betrekkelijk kleine bedragen gaat doen veel verkopers afstand van hun goederen omdat retour zenden dermate hoge kosten meebrengt die niet opwegen tegen de waarde van het artikel.

Per saldo heeft Shop Airlines America dus voor 0,0 Euro een artikel verkregen en blijft de argeloze verkoper achter met een kater, verlies van koopprijs en verzendkosten.

Op 16 januari 2014 is een klacht ingediend bij Ebay betreffende koper Bridge-gig (Shop Airlines America) Ook heb ik direct mijn Paypal rekening gesloten, zodat koper niet via Paypal kan terugvorderen. Daarna heb ik ook aangegeven mijn Ebay account te sluiten omdat ik als goedwillende en argeloze gebruiker huiverig ben voor verdere vreemde kopers die zich verschuilen achter de meest vreemde gebruikersnamen. Ook heb ik mijn aan Ebay account gekoppelde VISA card verwijderd en VISA geïnformeerd dat eventuele claims c.q. afboekingen op mijn creditcard betreffende  deze kwestie zullen worden aangevochten als betwiste betaling.

Ebay reageert op geen enkele manier op klachten ingediend tegen koper Shop Airlines America!

Een verder belangrijk punt is, hoewel er in het veilingaanbod duidelijk  is aangegeven dat het hier een particuliere verkoop betreft en daarom van garantie of terugname geen sprake kan zijn.

Reden voor mij om geen aan- en verkopen meer te doen via Ebay.

Bericht 1 van 11
laatste antwoord
10 ANTWOORDEN 10

Oplichting op Ebay

Verkopers die PayPal accepteren komen er vroeger of later allemaal achter dat verkopersbescherming niet bestaat en kopersbescherming wel.

 

Standaard procedure voor de claim niet-als-omschreven is dat PayPal het betaalde bedrag op de verkopersaccount blokkeert (terughaalt) en vervolgens de koper op eigen kosten het item moet terugsturen. Hierna beslist PayPal in het voordeel van de koper en geeft het geblokkeerde geld terug aan de koper. De koper hoeft niet te bewijzen dat het item is ontvangen door de verkoper, alleen maar dat het is gestuurd en zelfs dat niet altijd als verkoper afstand doet bijvoorbeeld.

Dat de koper hier zelf de retour verzendkosten claimt is buiten de procedure en kan genegeerd worden.

 

Koper zou nu dus een claim via PayPal moeten starten. De door u getroffen maatregelen kunnen uiteindelijk resulteren in een gerechtelijke incasso procedure maar wellicht ziet eBay daar van af.

Dat u stelt dat het een particuliere verkoop zonder garantie betreft doet voor eBay/PayPal niet terzake.

Een koper kan altijd een beroep doen op de kopersbescherming met het voor u als verkoper ongunstige resultaat.

 

Tenslotte verwacht ik nog wel enige moderering gezien de vele details die gegeven zijn.

Bericht 2 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Dit is een mooi voorbeeld van de manier waarop er misbruik gemaakt kan worden van het systeem.

 

Wees gerust, u bent niet de enige. Als verkoper bent u volledig afhankelijk van de eerlijkheid van de koper. Gelukkig is het merendeel eerlijk! U krijgt als verkoper nooit gelijk en zelfs als u in uw recht staat dan krijgt u dat niet. Ik heb vermoeiende discussie's gehad met ebay. Ze geven het nooit toe. Ze weigeren structueel hun eigen beleid na te leven. Als de smoesjes op zijn dan zeggen ze dat je maar een brief naar Luxemburg moet sturen. Niet dat ik daar ooit een antwoord van heb gehad maar dat terzijde.

 

Kort om, de koper mag alles en de verkoper mag alleen betalen. Zelfs afpersingen, oplichting en meer van dit soort criminele praktijken worden voor eBay toegestaan. Zelfs als alles zwart op wit staat doet eBay er niets aan.

 

Ik heb mij er lang over gefrustreerd. Het levert echter niets op buiten de hoofdpijn om. Een tip van een mede lid was: betalen, blokkeren en verder. eBay niets vragen niet klagen, het helpt toch niet. En inderdaad, een stuk minder hoofdpijn sindsdien.

Bericht 3 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

dit is nou echt het toppunt van misbruik maken van de regels, je bent als verkoper totaal niet beschermd. (spreek uit eigen ervaring)
je bent gewoon je geld kwijt en krijgt dan ook nog negatieve feedback om je oren.

Bericht 4 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Ben het hier helemaal mee eens !!!

Ebay heeft de koper in een hoog vaandel staan en de verkopers hebben het nakijken !

Eigenlijk werkt Ebay zo fraude in de hand. Ga dit eens uitzoeken via facebook opf er meerdere mensen zijn, die zo benadeeld worden door Ebay en bekijken of het een item voor Kassa of Opgelicht is !

 

Het is allemaal begonnen met het afschaffen van de mogelijkheid om een negatieve waardering te plaatsen bij een koper.

Daar bovenop is ook nog de belachelijke commissie op de verzendkosten gekomen, waardoor de verzendkosten hoger uitvallen en de waardering van de verkoper op het gebied van verzendkosten valt negatiever uit !!!

 

Heb al andere wegen gevonden om spullen te verkopen ! Ebay hoeft niet wat mij betreft niet rijker te worden !

Bericht 5 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Het kan nog gekker ! Je verstuurd een versterker die geheel is nageken op naar zo'n ... Amerikaan ,gaat hij later klagen dat het ding niet zou werken.

Geld terug gegeven plus de verzend kosten ,waarna de koper de versterker terug stuurt.

Bij terug komst geprobeerd ,en inderdaad hij werkt niet , open gemaakt zijn er onderdelen verwijderd en niet eens de moeite

genomen om de kapotte onderdelen terug te plaatsen.

 

Klagen bij Ebay heeft geen nut die reageren toch nergens op ,heeft mij alles bij elkaar 500 € gekost.

 

Fijn dat idiote beleid van Ebay en niet te vergeten boeven maatje Paypal. 

Bericht 6 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Bericht 7 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Ik ben ook opgelicht via Ebay. Ik had een videokaart gekocht en met Paypal betaald. Ik kreeg bericht dat het pas een maand later werd bezorgd dan in de ad. stond aangegeven. De koper gaf aan dat, als ik dat niet wenstte, hij het geld meteen zou terugboeken. Dit gebeurde dus niet. Het artikel werd snel van ebay gehaald en het account was niet meer te benaderen. eBay zegt dat ik geen recht heb op kopersbescherming en het via Paypal moet regelen. Dat ga ik morgen doen.
Op deze manier werkt eBay oplichting in de hand. Ik ga dit ook melden via mijn Facebook kanalen en via Tros opgelicht. Ik vind eBay daar nalatig in! Nooit meer Ebay
Bericht 8 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Naam van de oplichtende verkoper: 

Bericht 9 van 11
laatste antwoord

Oplichting op Ebay

Tegenwoordig is Ebay zelf een oplichter geworden met lachwekkende advertentiekosten.

Betalingsafhandeling doet Ebay nu zelf zonder tussenkomst van PayPal ( n.b. eigendom van Ebay).

Daardoor krijg je nu een totaal onbegrijpelijk rekenoverzicht waardoor je, je voelt het al aankomen, nog meer geld kwijt bent.

Helaas is Ebay te machtig geworden. 

Bericht 10 van 11
laatste antwoord