Gaat het over het kopen of verkopen van postzegels van Nederland, dan worden er vaak percentages van de cataloguswaarde bijgesleept.
Vaak is een prijs van 50% voor de verkoper al heel wat en sommige kopers menen dat ze niet meer willen betalen dan 20% (met een collectie vol gaten als gevolg).
Soms gebeurt het dat bij een veiling van een apart item de catalogusprijs een paar keer over de kop gaat.
Het lijkt me leuk om dergelijke veilingen op dit draadje te verzamelen.
Mis ik nu wat?? Waar gaat het hier eigelijk over. Als iemand zo dom is om dit soort prijzen te vragen voor massawaar kun je die persoon gewoon beter in die waan laten. Dan verdiend ebay er nog wat aan. Verder moet je er gewoon geen aandacht aan geven.
Hier gaat deze rubriek toch eigenlijk niet over.
Om toch weer op het onderwerp over te gaan de volgende.
Bij een engels veilinghuis kwam een luchtpostzegeltje van Amerika onder de hamer. De zogenoemde 'inverted jenny' bracht bij veilinghuis Warwick & Warwick op de veiling van maart 2009 160.000 pond op. Dat betekent een all in prijs van 184.000 pond. Als je het item wilt nalezen kun je deze link gebruiken: http://www.warwickandwarwick.com/pages/news.htm
Waar blijven trouwens dit soort opbrengsten van Nederlandse zegels bij Nederlandse veilinghuizen. Ik kom regelmatig bij veilingen maar dergelijke opbrengsten ben ik nog maar zelden tegengekomen. Van dit jaar weet ik nog dat er bij Van Dieten een brief is geveild met daarop twee randstukken van een nr 1 op de eerste dag afgestempeld. Dit briefje was getaxeerd voor 50.000 euro en dat was ook de toegeslagen prijs. Voor een Nederlands los stuk een giga prijs.
Ik denk dat hierin ook meespeelt dat de NVPH catalogus erg zuinig is wat de waardebepaling betreft. Zo zijn er in de NVPH catalogus geen extreem dure zegels te vinden. Of heeft hier iemand een voorbeeld van dat het wel zo is. Je kunt zeker vragen stellen bij de prijsstelling van sommige zegels. Als je kijkt naar een nr 35f. Er zijn hier in totaal 24 stuks van en dan geeft de NVPH een cataloguswaarde van 7.500 euro. Belachelijk laag lijkt mij. Als je een soortgelijk zegels met een dermate lage oplage van elk ander land zoekt zal je een cataloguswaarde tegenkomen die een veelvoud zal zijn.
Volgens mij doen we de Nederlandse extremiteiten gewoon tekort. En misschien niet eens alleen de extremiteiten!!
Het is leuk om er over te spreken maar een echte 35f heb ik helaas niet in mijn bezit.
Ze komen idd sporadisch voorbij. De laatste die ik ben tegengekomen zat in een verzameling die bij het veilinghuis Rapp onder de hamer is gekomen in november 2008. Ik heb hier eerder in deze rubriek al eens over geschreven. je kunt de fotocollage van die verzameling nog altijd bekijken in de online catalogus. De link voor die onlinecatalogus: http://www.rapp.ag/auktion2008/ De verzameling was lot kavelnr 2199.
Voor de normale verzamelaar onbetaalbaar maar om te bekijken best leuk!! En dat was slechts een lot van deze veiling. De rest van de catalogus is net zo indrukwekkend.
Het is natuurlijk nog altijd zo dat het gezegde geld, "Het is maar net wat de gek er voor geeft".
Je moet op een veiling maar net iemand treffen die een kapitaal over heeft voor een bepaalde zegel die onder de hamer komt. Zijn er echter meerdere bieders zal de prijs flink gaan oplopen.
Theo
Elke morgen weer een nieuw begin!