#439b
Ik heb dit gebeuren sinds eind dec. redelijk gevolgd en in de duitstalige varianten (die komen het meest voor) gaat/ging het steeds om een 'sammlernachlass' (bij mijn weten en volgens mijn woordenboek = een erfenis) van een 'zeer toegewijd en serieuse verzamelaar'.
Misschien dat hij de laatste tijd (ik let er inmiddels minder vaak op) de omschrijving op dat punt wat is gaan varieëren.
Als ik kijk naar de grote gelijkenis tussen de dozen en het erin aangeboden materiaal is het echter meer een kwestie van grotere beleggingsobjecten dumpen. Het meeste bulk materiaal komt zo te zien uit de
leg-maar-in-de-kluis-periode tot midden jaren '80.
Verder was het beslist niet mijn bedoeling om hier iets negatiefs over te zeggen of suggereren. Daar lijkt ook geen aanleiding toe gezien de feedback. Het ging mij om de constante stroom van in hoge mate identieke kavels die steeds voor tussen 3 en 5% van de opgegeven CW gaan.
Die CW is wel grotendeels gebaseerd op vroegere veilingopbrengsten van juist al die 'abarten'.
In januari heb ik een nederlandse koper naar zijn ervaring gevraagd en die was positief:
- snelle, correcte en probleemloze levering
- alle afgebeelde zaken (en veeeeeeeeel meer ) zaten in de doos
- zijn eigen verzameling was fors uitgebreid voor een zeer lage investering tov die dingen 'los' kopen.
- alleen voor al die poststukken en 'abarten' zag ie wat afzettingsproblemen ....
Cor.