annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wonderbaarlijke veilingen en -opbrengsten

Gaat het over het kopen of verkopen van postzegels van Nederland, dan worden er vaak percentages van de cataloguswaarde bijgesleept.

Vaak is een prijs van 50% voor de verkoper al heel wat en sommige kopers menen dat ze niet meer willen betalen dan 20% (met een collectie vol gaten als gevolg).

Soms gebeurt het dat bij een veiling van een apart item de catalogusprijs een paar keer over de kop gaat.
Het lijkt me leuk om dergelijke veilingen op dit draadje te verzamelen.

:-)
Bericht 1 van 1.461
laatste antwoord
1.460 ANTWOORDEN 1.460

Re: Wonderbaarlijke veilingen en -opbrengsten

Leuk prijsje voor een zogenaamde BLANCO fdc.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5591046852&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Voor mij persoonlijk heeft een fdc/postzegel waar mee gerommeld is generlei waarde.

Vraagje: heeft iemand een idee hoeveel blanco fdc's er van de nummer één in omloop zijn?

Persoonlijk hou ik het op ongeveer 10 stuks hoewel de eerste fdc's aan de staatstenen niet te sljten waren.

Bericht 401 van 1.461
laatste antwoord

'in omloop' is niet zo'n gelukkig gekozen term, want die dingen worden veelal gekocht en meteen weer verkocht door de handel, zonder dat ze darbij ooit aan het publiek worden getoond (denk aan een winkel of veiling).

Van degenen die wel zichtbaar zijn, bijv. op eBay, lijkt me de kans zeer groot dat 9 van de 10 vervalsingen zijn of exemplaren waar op een andere manier mee gerommeld is.

Zo stond er recent nog één op eBay die een dagtekenstempel had (en niet het speciale eerstedagstempel) en echt verstuurd was.
Er werd nog redelijk op geboden.
Beschouw je dat dan als een FDC of niet?

En wat wil je nou echt weten van de blanco fdc's nr. 1 ?
Voor welke prijs je er normaal gesproken één kunt kopen, of net als de meeste verzamelaars er bij de handel wel naar vragen maar afhaken bij het horen van de prijs?

Bij dergelijk materiaal is het een kwestie van de juiste prijs betalen (alleen voor een gekeurd exemplaar, of na keuring) als er zo'n FDC wordt aangeboden.

Bij 'koopjes' van dergelijk materiaal kun je er gerust vanuit gaan dat er wat mee aan de hand is, want het zijn veelgezochte stukken waar alleen niet iedereen de juiste prijs voor wil of kan betalen.

oranje~ PDA

oranje~ PDA

Bericht 402 van 1.461
laatste antwoord

Persoonlijk vind ik een echt verzonden poststuk veel interessanter dan een blanco FDC, dus dan zou een verzonden FDC ook kunnen.

Wat is nou het postale nut geweest van blanco FDC's?

oranje~ PDA

oranje~ PDA

Bericht 403 van 1.461
laatste antwoord

Zoooooo, jaarsetje 1976 is erg zeldzaam zie ik 🙂

meer dan 100% cathalogus
Bericht 404 van 1.461
laatste antwoord

Als die geen herkansingsaanbod krijgt ...

oranje~ PDA

oranje~ PDA

Bericht 405 van 1.461
laatste antwoord

Mij vraag is hoeveel blanco FDC's men denkt dat er van de nummer één (zomer) bij verzamelaars, beleggers, handel aanwezig is. Ik zelf hou het op 5 à 10 stuks maar laatst op een postzegelveiling had men het over 50 stuks. Ik heb er de afgelopen jaren geen een kunnen vinden die op een postzegelveiling werd aangboden, dus ze lijken me vrij schaars. Dat er een hoog prijskaartje aanhangt lijkt me vrij logisch, kan wel 100% zijn

Een FDC met een dagtekenstempel hoeft in mijn ogen niet onder te doen voor een FDC met zogenaamd echt stempel, letterlijk vertaald First Day Cover= Eerste Dag Brief, dat de fdc stempels hoger gewaardeerd worden komt door de catalogus. Postaal gezien zou je kunnen zeggen dat een dagtekenstempel eigenlijk een meerwaarde zou moeten opleveren. (echt gelopen, geen maakwerk) In Amerika wordt een gewone brief met eerste dagstempel als FDC aangeboden.

Postaal gezien is een FDC/postwaardestuk/postzegel voor mij veel interessanter dan een blanco exemplaar, daarom verbaas ik mij er over dat er zoveel voor gegeven wordt en helemaal voor exemplaren waar mee gerommeld is. Een FDC met verwijderd adres zie ik als een vervalst exemplaar.

Bericht 406 van 1.461
laatste antwoord

Het postale nut van blanko FDC's maar dat geld ook voor postfrisse postzegels is 0,00. Dat er zo'n prijsverschil zit tussen gestempeld en postfris hebben we te danken aan de speculatie van de handel, die in de jaren 50 met een giga voorraad aan postfrisse zegels en blanco FDC's zaten.

Eens kijken wat deze "Luxe blanko FDC" opbrengt.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=105247&item=5592990010&rd=1
Bericht 407 van 1.461
laatste antwoord

Het postale nut van postfrisse postzegels is 0,00 ???
Nou dan mag je mij je postfrisse postzegels wel sturen,
verzendkosten worden ook nog vergoed!

En weet je zeker dat de handel in de jaren 50 met een giga voorraad (...) blanco FDC's zat?
Die waren er toen (en nog) toch amper?

Van dat Bonifatiusding zouden je de tranen in de ogen schieten, op de afbeelding zie je al dat er geknoeid is op de plaats waar ooit één of meer adressen moeten hebben gestaan.

oranje~ PDA

oranje~ PDA

Bericht 408 van 1.461
laatste antwoord

Sorry, mijn foutje. Waarde voor postfris is minimaal de nominale waarde mits geldig. (hoewel ik de no 101 niet voor 10 gld zal verkopen), ik bedoelde eigenlijk duidelijk te maken het verschil tussen postfris en gestempeld.

Giga is misschien wat overdreven maar voor de eerste FDC's was weinig animo (is nu wel anders)

Er worden veel blanko FDC's aangeboden en zijn niet allemaal vervalsingen, maar je moet wel de kenmerken weten. Zie Filatelie of bij een postzegelveiling hebben ze ook wel de expertise.

Bericht 409 van 1.461
laatste antwoord

wie wat in postzegels handelt moet alleen niet op het blad filatelie en veilinghouders afgaan maar ook wat investeren in lectuur b.v "De vervalsingen van nederland en O,G " geschreven door dhr. P.F.A. van der Loo

Image hosted by Photobucket.com

Image hosted by Photobucket.com

Bericht 410 van 1.461
laatste antwoord