op 06-11-2013 16:44
-Via Ebay.de heb ik een object gekocht. Kan ik via de Nederlandse website een geschil openen of kan dat alleen via de Duitse Ebay website?
Graag ontvang ik een advies m.b.t. het volgende probleem:
(Ik heb een jas gekocht via Ebay.de)
-verkoper heeft een advertentie geplaatst waarin de jas aangeboden werd. Er waren meerdere foto's bij de advertentie geplaatst. De 1e foto (=hoofdfoto) en de 6e foto waren foto's afkomstig van de officiële ZARA website (De jas van deze website had ik recent in een Duits filiaal van ZARA gepast. Omdat mijn maat uitverkocht was, ben ik op internet op zoek gegaan naar deze erg leuke jas). Op een aantal andere foto's was de namaakjas afgebeeld. Ik vond dit wel vreemd, maar vroeg me af of de foto's met een slechte camara gemaakt waren. Omdat verkoper foto's had van de namaakjas had ze m.i. de ZARA foto's helemaal niet hoeven plaatsen.
-verkoper vermeldde in de advertentie dat ze de etiketten verwijderd had, omdat ze irriteerden (in een jas die zelf gemaakt is, zitten natuurlijk helemaal geen etiketten!)
-verkoper heeft bij merk vermeld: ZARA en No Name
In heel kleine letters, onderaan de advertentie stond ZARA top. In het pakket dat ik thuisgestuurd kreeg zat inderdaag een mouwloze top van het merk ZARA, met een prijskaartje eraan van 2,95 euro(!) De top werd verder niet vermeld in de advertentie en er was ook geen foto van de top geplaatst.
Achteraf gezien was het natuurlijk erg dom van mij dat ik geen vragen heb gesteld aan de verkoper, over bijvoorbeeld de foto's, maar uit het hele gebeuren meen ik te mogen concluderen dat de verkoper heel bewust heeft geprobeerd te misleiden en dus een bedriegster is. Voor de jas heb ik 90 euro betaald en de verkoper is uiteraard niet bereid om de jas terug te nemen.
Hieronder staat haar reactie:
entgegen Ihrer Mitteilung wurde in der Auktion keine Zara-Jacke angeboten. Ausdrücklich habe ich darauf hingewiesen, dass ich diese als NoName-Jacke anbiete, da eben keine Etiketten mehr vorhanden sind. Bezüglich der Bilder habe ich diese ebenfalls nach besten Gewissen Bilder zur Veranschaulichung genommen.
Aus den genannten Gründen liegt keinerlei Verschulden meinerseits vor. Eine Rückerstattung des Kaufpreises lehne ich deshalb ab.
Wenn Ihnen die Jacke nicht zusagt, steht es Ihnen frei diese auch bei Ebay weiter zu verkaufen.
Graag ontvang ik adviezen.
op 06-11-2013 19:04
Bedankt voor uw antwoord. Hélaas heb ik niet met Paypal betaald.
op 06-11-2013 16:58
Als u op de Nederlandse site naar probleem oplossen gaat, zal u waarschijnlijk automatisch naar .de worden doorgestuurd.
Als u met paypal heeft betaald kunt u daar een geschil openen.
Let er op dat u het aangetekend retour moet sturen, dit krijgt u niet vergoed.