annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Is er niemand die zich stoort aan de nieuwe voorwaarden, met name de plaatsingskosten?

 

Zoek al een uur op de diverse forums maar kan er niets over vinden.

Voor verkopers die veel zaken aanbieden met een lagere prijs is dit toch de doodsteek.

Heb geen moeite met een verhoging van de provisie.

De enige optie is om een Topwinkel Plus te openen, als particulier dus niet te doen. 

Ik zelf verwacht mijn activiteiten op een laag pitje te zetten en over te stappen naar een andere veilingsite.

 

Bericht 1 van 22
laatste antwoord
21 ANTWOORDEN 21

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Het zal wel heel rustig worden in de rubriek postzegels. Ik ben het met je eens dat Marktplaats niet ideaal is (is tenslotte van eBay) en ik erger me ook dood aan catawiki en de vele advertenties waardoor het de traagste site op het web is, maar op dit moment heb ik daar wel mijn heil gezocht. Verder verkoop ik op een Franse website die gratis is, maar kwalitatief niet helemaal top.  Mascoo punt com

Bericht 11 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Hallo Stamp

 

Ik ben het helemaal met jou eens , wat een waanzin van Ebay om 0.35 cent plaatsingskosten te betalen voor een kavel van 0.25 cent, wat een wanbeleid van ebay, aan mij zullen ze niets meer verdienen, als k niets op dan vangen hun ook geen 10 % van de provisie, lijkt wel de Maffia !

 

Met vriendelijke groet Ton

Bericht 12 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

De Rijken hebben nooit genoeg, ze willen alleen nog meer Geld !

 

Groetjes Ton

Bericht 13 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Ik heb steeds een 1000-tal (goedkope) munten in de aanbieding, dus die nieuwe regels maken het voor mij ook onmogelijk om nog iets op eBay aan te bieden. Momenteel heb ik toch al veel op 2dehands gezet. Een goedkoop alternatief is eBid, 0 aanbiedingskosten en 2 of 3% verkoopskosten. Grootste nadeel is de beperkte naambekendheid.

Bericht 14 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Hallo,

 

ik voel de frustratie dwars door je tekst heen, heel herkenbaar.  Ik heb zelf sinds kort ook een paar posts geplaats over de veranderingen die plaatsvinden.

ik raakte vroeger ook gefrustreerd, want iedere ebay verandering gaat in de regel ten koste van de ruimte en rechten die verkopers hebben. Meestal gaan de kosten voor verkopers ook omhoog.

Ebay zegt steeds hetzelfde: wij doen dit voor een zo goed mogelijke ebay ervaring. 

dat betekent in gewoon Nederlands dat het om de knikkers gaat, voor ebay, niet voor jou of mij.

 

Persoonlijk vind ik de plaatsingskosten nog niet het grote probleem, maar vooral de fors stijgende verkoopkosten. Ik denk dat heel veel margehandelaren zich niet realiseren dat er sowieso ongeveer 10% aan stijging op komt, voor ons verkopers.

 

Nou heb ik een winkel, gewoon vanwege de kostenreductie aangegaan. Daarmee was je nog geen ondernemer. Maar ik merk dat ebay recentelijk naar verkopers vooral praat alsof ze bedrijven zijn.

Mijnn zoon en schoondochter hebben ook een ebay account en hebben dezelfde doorgeslagen hoarder achtige hobbies, dus die moeten ook spullen kwijt.

Menig liefhebber/verzamelaar zal het herkennen.

 

Zj verkopen zonder ebay winkel en toch worden zij ook benaderd met 3- 4 berichten per week dat ze nu moeten omschakelen op ebay pay anders gaat het hun bedrijf schaden. Bedrijf..... hmmm.... 

Dat zegt wel al wat over hoe ebay waarschijnlijk gewoon niet meer zit te wachten op particuliere verkoop, bovendien heeft een topman van ebay al jaren geleden gezegd, dat hij het liefst een online Christies zou willen zien, zonder al die goedkope bulk spullen, tsja. Of dat  verstandig is en of het daar leuker van wordt, kwee nie.

 

Kijk, er is ook zoveel kritiek over het beroerde verzendgedoe. Als je je advertentie maakt, gaat ebay er nog steeds van uit dat verzendkosten hetzelfde zijn voor de hele eu, zelfs die kritiek heeft ze nooit geraakt en het verschil... zoek je maar uit. Bij de 1 betaal je terug en bij de ander leg jezelf bij.  (Overigens kan dat straks niet meer, want ebay wil aale betaaltouwtjes in handen hebben.)

 

Mijn punt:de echte kosten van een 2 kilo pakket n aar België is echt anders dan naar Litouwen, maar dat heeft ebay nooit iets kunnen schelen. Net als het Brexit gedoe: op heel veel plekken op ebay is de UK nog steeds EU lid.

Een2 kilo  pakketje kostte op z'n duurst 60 euro ongeveer, zo'n half jaar geleden maar dat kon je niet opvoeren. NEt als steun naar verkopers die de hele wereld moeten blijven uitleggen dat economyverzending nu soms niet mogelijk is, of duurder en hoe dat komt. Ooit ergens het woord corona of brexit, met duidelijk uitleg en steun gezien op de site? 

 

Kijk, ebay is een bedrijf dat er is voor ebay en zolang het leuk genoeg is, rijden we mee met de ebaytrein en als het te duur wordt of te veel gedoe en frustratie, stappen we gewoon uit en gaan we ergens naar toe.

De boomingjaren zijn al lang achter ons, maar er is nog steeds genoeg te sprokkelen. Voor kopers en verkopers. 

 

Overigens is het geen toeval dat je nauwelijk kritiek op ebay kunt vinden, dat is onderdeel van het contract met google. Het is ook niet de bedoeling dat je overal een miljoen klachten tegenkomt. Dat wordt gefilterd. gebeurt bij meer bedrijven. Daar wordt ook goed voor betaald door ebay.

 

Wat ik gekker vind, is dat er nooit een alternatief voor ebay is gekomen. Je zou toch zeggen dat er  1 partij geweest zou zijn, die na de booming succesjaren van ebay, maar ook 10 jaar gemopper, zelf een site is begonnen. 

Niet dus. Concurrentie is overal vrij, maar op internet blijkbaar niet.

Is ook best gek.

Catawiki , Amazon, het is allemaal toch niet helemaal vergelijkbaar.

Overigens zulen we ook naar een systeem toegaan dat je, net als in de VS, voor iedere verkoop meteen moet aftikken, waarschijnlijk 2x: een EU verkooptax en een NL verkooptax.

Zal de standaard gaan worden, denk ik, voor particulier of profi, dat gaat niks meer uit maken.

 

Ik zou zeggen: relax en wacht gewoon af, wat de ebay mensen bedenken, gaat toch wel gebeuren.

 

Richt je op het plezier, dat is er hopelijk nog genoeg en succes,

 

Rita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bericht 15 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

zo, ik zie net het rijtje met responsen op het bericht van stamp68, dat liegt er niet om. 

Wat ik wel nog mis en toch ook al een paar keer heb  gedeeld: het lijkt erop dat niemand in de gaten heeft dat je toch ook echt 11% gaat betalen over verzendkosten en btw. Dat laatste is onwettig, maar daar zijn  grote bedrijven nooit van onder de indruk, zo lijkt.

Klinkt mss zuur, maar zo bedoel ik het niet. Ik leg me er gewoon bij neer dat een groot bedrijf met heel andere dingen wegkomt dan een persoon.

 

Maar hou je vast, want de kosten worden dus echt veel hoger dan ik nu bij anderen lees. Die hebben het over de stijging met 1 %, van 10 naar 11. (voor mensen met en zonder winkel is het allemaal hier en daar wat anders, maand de rekeningen gaan voor ons allemaal omhoog en flink, heel flink)

 

Kijk, mijn zoon en schokn dochter verkopen bijvoorbeeld vooral apparaten. Stel nu: ze verkopen een platenspeler, die gezien zijn gewicht zo'n 160 kost om buiten de EU te verzenden.

Voorheen vonden ze het prima om zo'n ding te verkopen voor 50 Euro en een tientje over te houden, maar dat gaat niet meer. DAn hadden ze het ding eens voor een tientje ergens gekocht, nieuwe snaar erin, je kent dat mss wel en als je maar goed in de gaten houdt wat je verpakking , Paypal, ebay kosten zijn, hou je altijd wel wat over. Ook als je niet in  het dure designsegment zit.

 

Maar nu zouden er geld bijleggen, waarom? 11 % over 160 euro verzendkosten, is 17,60.

Dan tel ik 11% over btw nog niet mee, dat heeft ook geen zin meer. Dus iedereen moet echt heel goed en heel voorzichtig gaan rekenen, je moet ook ff zoeken voor je erachter komt wat ebay echt kost en gaat kosten en geloof me, da's een groot verschil.

 

Ik denk dat de komende maanden alle kleine handel met marge items, hobbymatige verkoop, vrijwel zal verdwijnen . Alleen duurdere items en lots zullen interessant blijven. 1 bandrecorderband verkopen is bijna niet te doen, maar een set van 5 kan dan nog steeds interessant blijven.

 

Succes ermee! En maak he niet gek, wat komt komt en daar doe je bij ebay echt helemaal niks aan.

 

Groetjes,

Rita

Bericht 16 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Men vergeet hier dat alle eBay tarieven nu ineens ex-BTW zijn. Dus 11% verkoopcommissie is 11% + 22% BTW en dan kom je ruim boven de 13% verkoopcommissie uit. En dan heb ik het nog niet eens over alle andere kosten. eBay adverteert overigens overal op de website met ex-BTW tarieven, dat mag wettelijk niet. Alle tarieven moeten inclusief BTW zijn. Ik denk dat de meeste verkopers onaangenaam verrast zullen zijn dat hun kosten dus -na alle verhogingen- nog eens 22% hoger zullen zijn. Een voordeel: Wellicht merkt niet iedereen dit: eBay maakt de rekeningen bewust extreem onoverzichtelijk, je moet via e.a. vaag op te vragen excel bestandje lange lijsten verkoop kosten gaan narekenen. Dat doet vrijwel niemand. 

Bericht 17 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Vandaag kreeg ik mijn eBay factuur, en het was meer dan verdubbeld ten opzichte van vorige maanden! Echt schandalig.

 

Ik heb direct bezwaar aangetekend, en na wat heen-en-weer mailen gaat eBay nu alle aanbiedingskosten laten vervallen voor alle aanbiedingen die ik annuleer.

 

Ik ben net klaar met alles te verwijderen wat niet de moeite waard is om €0,35 plaatsingskosten voor te betalen en heb weer een mailtje gestuurd naar de klantenservice. Ben benieuwd hoe mijn geüpdatet factuur er uit gaat zien!

 

Wel een aderlating dit, van meer dan 3000 aanbiedingen naar minder dan 100..

Bericht 18 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Hallo lieve mensen,

ik ben de laatste week me wat fanatiek bezig aan het houden met deze onderwerpen en goodlookgamer laat ons dus nu zien, dat je kosten idd fors omhoog gaan.

In België, Duitsland en nu dus ook in ons land, wordt langzaam duidelijk wat de gevolgen hiervan zijn.

 

Ik zie nog steeds heel veel gebrek aan info, mensen snappen nog steeds niet dat je ook provisie over je verzendkosten en btw betaalt. Daar moet je ook goed naar zoeken, ebay stuurt je niet een mail met" we vieren dat jullie verkoopkosten gaan verdubbelen". Dat moet je dus gaan uitzoeken en weinig mensen doen dat, zo lijkt het. 

Nu was ik gisteren aan het lezen in een gedeelte van ebay waar ik eigenlijk per toeval in terecht kwam, doordat ik anders zocht.

Ik heb al eens geschreven dat ebay jaren geleden al heeft gezegd, dat ze van alle  "kruimelhandel" zoals de top dat noemt, af wil en exclusiviteit wil, meer een online Christies.

 

Gisteren kwam ik op een lijst met wat je allemaal niet mag verkopen op ebay.

Hou je vast:

 

*geen tweedehands media, jij bent als verkoper immers niet de auteursrechthebbende, dus ook geen

  games. (geldt voor gedrukt audio, video in alle denkbare formaten)

*beperkingen op tweedehands elektronica, munten postzegels

*geen tweedehands kleding

*erotica

en nog veel, heel veel meer.

 

De vraag is of dit voor de bühne is, of dat het echt het nieuwe beleid is. Er staat bijv in dat wapens en munitie niet verkocht mogen worden, da's maar goed ook, alleen jammer dat je zo'n beetje alle denkbare wapentuig (behalve een atoombom) kunt kopen op ebay en dat meen ik serieus, kijk maar eens op ebay dot com.

 

Maar toch, wordt de lijst van uitsluitingen en beperkingen wel heel ruim en is er eigenlijk heel veel niet meer verkoopbaar. Omdat het niet mag en als ebay dat gaat handhaven, dan valt het grootste deel van de "handel" weg.

 

Tot nu toe zijn er trouwens mensen die denken dat je het nieuwe betaalsysteem kunt negeren, maar dat is de vraag. We zullen zien , wie er na 10 juli van dit jaar geblokkeerd wordt.

 

rare toestanden eigenlijk en , net zoals bij politici, veel kan voorkomen worden door gewoon een eerlijk te communiceren.

Zucht...

 

groetjes,

Rita

 

Bericht 19 van 22
laatste antwoord

Re: Nieuwe voorwaarden, plaatsingskosten

Dat eerlijk communiceren is overigens het punt wat ik heb gebruikt om mijn bezwaar te maken. Het is gelukt, mijn kosten zijn nu enorm terug gebracht. Zeker de moeite waard om bezwaar te maken,

 

In mijn bezwaar heb ik ook het argument gebruikt dat er in de algemene voorwaarden van eBay staat dat voor bestaande advertenties die automatisch verlengd worden geen plaatsingskosten in rekening worden gebracht; uit mijn factuur bleek dat dat wel gebeurde. 

 

 

Bericht 20 van 22
laatste antwoord