annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

het nieuwe ebay betaalsysteem : voor verkopers gaat alles via de bank en wat kost dat ons meer?

Hallo collega ebayers,

 

ik zie dat bij sommigen , net als bij mij, het nieuwe betaalsysteem vragen oproept. Het is me inmiddels duidelijk dat , zo gauw je akkoord gaat met het nieuwe banksysteem, dat ook de enige betaalmogelijkheid wordt. Paypal gaat er helemaal uit, kopers kunnen wel betalen via hun pp account, maar wij kunnen er niks meer mee, als verkopers.

Even iets terugbetalen als het automatische ebay systeem weer eens verkeerde verzendkosten heeft berekend, is er niet meer bij.  Dat overkomt me nu regelmatig omdat ebay zo weinig selectie biedt als het gaat om verzendkosten naar specifieke landen.

Zoals het er nu naar uitziet, gaat ieder stapje dagen duren. Hou er wel rekening mee dat je nog steeds geacht wordt je aan je verzendtijd te houden, je kunt dus wel je geld over 3 dagen krijgen , maar moet toch echt morgen verzenden, geld binnen of niet.

 

Er zijn wel meer zorgen die me opvallen, want de kosten gaan drastisch omhoog. tot nu toe was alleen ebay.com zo schandalig ingericht dat ze de provisie ook over de ontvangen verzendkosten berekenden. Dat gaat nu ook voor alle ebays gelden. De provisie gaat omhoog naar 11%, over alles. Dus over de verkoopprijs, de verzendkosten, btw alles. 

Volgens mij mag dat niet eens en zeker niet verkoopcommissie over btw berekenen, ebay gaat dat dus wel doen.

 

Ik ga het allemaal weer even rustig afwachten, maar heb al ff doorgerekend dat de kostenmarge, incl commissie, verkoopkosten ( jawel, er komen meer kostenposten die we niet hadden op ebay) verpakken etc, omhooggaat van zo'n 20% naar 30%. 

Dit is dus echt alleen in het belang van de kassa van ebay.

Wat me ook opvalt is dat je over dit onderwerp niets kunt terugvinden via de gebruikelijk zoekmachines. Dit zou toch inmiddels wel bij een paar miljoen mensen moeten zijn  opgevallen, maar je kunt nergens een kritische noot vinden...
vreemd.

Succes allemaal, ik hoop dat het een beetje meevalt en ebay niet nog verder onderuit gaat.

Rita

 

Bericht 1 van 5
laatste antwoord
4 ANTWOORDEN 4

het nieuwe ebay betaalsysteem : voor verkopers gaat alles via de bank en wat kost dat ons meer?

ik heb nog een aanvulling, waar ik best van schrok: in Duitsland heeft een ebayer de kleine letters doorgespit over het nieuwe betaalsysteem en de kopersbescherming.

Kijk, eigenlijk was het bij ebay en paypal al zo dat wat een koper ook zei, dat was het uitgangspunt. Ook bij mensen waarvan je zeker wist dat ze de kluit aan het belazeren waren, je was kansloos.

 

Maar dat is dus verder uitgebouwd.

Ik zal het proberen uit te leggen: als er een probleem is met de koper, na verzending van de aankoop, komen eigenlijk alle kosten voor rekening van de verkoper. Dat was zo en blijft zo. Je mag ook helemaal geen negatieve comments achterlaten over kopers die er misbruik maken, dat is ook al heel lang zo: verkopers mogen alleen positieve feedback achterlaten. Dat is raar, tegen alle wetten, maar we zijn er ook wel aan gewend. Denk ik.

Het nieuwe systeem houdt ook in dat ebay naar eigen inzicht mag afboeken  wat ze willen van je bank en dat is echt nieuw.

 

De afgelopen jaren is er het één en ander veranderd als het gaat om waar heb je recht op als koper van bijv 2e hands apparaten. In verschillenden landen wordt daar verschillend mee omgegaan. In Duitsland gaat de overheid er van uit, dat een apparaat 12 maanden mee moet kunnen, 2e hands.

In de praktijk loopt dat wel los.

Maar, stel nu dit: er komt een dijk van een dispuut over een tweedehands apparaat dat na een bepaalde tijd fik veroorzaakt. IN de ogen van wetgevende machten in menig ander land, ben je daar als verkoper voor verantwoordelijk, in het ene land 3 maanden, daar weer 6 en in sommige zelfs 12maanden, zoals ik al

schreef.

Stel nu, ebay wordt aangeklaagd en heeft dus advocaatkosten... foutje! Jij hebt advocaatkosten en je hebt ebay gemachtig om die af te boeken, zodra je ebay pay accepteert.

 

Hou me ten goede: ik heb  dit niet uitgezocht, maar zie net de alarmbellen op ebay Duitsland.

 

Mocht het anders zitten, hoor ik het graag.

 

Groeten,

Rita

 

 

Bericht 2 van 5
laatste antwoord

het nieuwe ebay betaalsysteem : voor verkopers gaat alles via de bank en wat kost dat ons meer?

Ik denk dat iedereen zich de vraag moet stellen uberhaubt of je wel met dit systeem wilt gaan werken. Ik niet in iedergeval.

 

Kijk als ik een juweel van 1000 euro verkoop wil ik ook zeker zijn dat ik mijn centen krijg vóór ik ook maar iets verstuur. Ebay neemt niet alleen de regie maar ook de geldstroom over. Om kort te gaan Ebay bepaald of ze je wel uberhaubt gaan uit betalen. Er is dus een gerede kans dat je NIETS krijgt om het een eender om wat voor reden. Je bent aan de Ebay goden over geleverd. Je bent dan dus én het juweel én je centen kwijt. Ik ga dat risico niet nemen.

 

Paypal heeft mij de afgelopen 11 jaar diverse malen gered van oplichtingspraktijken op Ebay. Zowel als kopende als verkopende partij. Zij hebben voor mij het nut én kostenplaatje meermaals bewezen. Het feit dat Ebay zich er nu tussen wurmt en dus ook claims overneemt doen bij mij alle alarmbellen afgaan. Er gebeurd hier iets dat mijns inziens niet correct is. Ik moet als verkoper afstand doen van mijn beschikkingsrecht over mijn EIGEN geld. Dat lijkt me niet fair...

 

 

Voor mij houd het op, niemand kan mij verplichten afstand te doen over mijn beschikkingsrecht. Mijn geld is en blijft mijn geld !!!

 

Ik zou zeggen bezint eer ge begint!

Bericht 3 van 5
laatste antwoord

het nieuwe ebay betaalsysteem : voor verkopers gaat alles via de bank en wat kost dat ons meer?

Kijk hoe je word belazerd door Ebay!! heb ze deze mail verstuurd

 

Verkocht 26 Jan 2022 objectnummer 133996219969 Voor € 136,00 + verzendkosten € 17,50 = € 153,50 Waarom krijg ik dan maar € 136 uitbetaald ?????

Dat betekend dat ik € 17,50 minder krijg dan waarvoor hij is verkocht.

Ik heb nog een object verkocht Objectnummer: 134006718386 ,

Koper heeft mij betaald € 42,50 Ebay betaald mij € 37,47 ????? dat is € 5,03 te weinig !!!

Dit is niet correct

 

Bericht 4 van 5
laatste antwoord

het nieuwe ebay betaalsysteem : voor verkopers gaat alles via de bank en wat kost dat ons meer?

Ik verkoop veel in Amerika, sinds Paypal door Ebay verkocht is (Kassa!!!) wordt de verkoop op je reguliere Euro bankrekening gestort. Echter bij de omrekening van Dollars naar Euro's pakken ze ook nog eens 4 cent per dollar voor de omreken kosten. Hierbij een bericht dat ik stuurde aan Ebay betreffende de verkoop:

Ik heb een artikel verkocht voor $ 243,95, inclusief verzendkosten, uw vergoeding is $ 43,16, wat betekent dat u ook een vergoeding in rekening brengt over het totaal van de verzendkosten van 17,69%. Bij ontvangst van mijn geld op mijn Euro bankrekening krijg ik slechts € 176,28. Dat is $ 8,74 minder dan de officiële bankrente van die dag. Dat betekent dat je 17,69% in rekening brengt maar na het omrekenen van de dollars zit ik met een kosten post van 21%!!

 

 

Bericht 5 van 5
laatste antwoord