Gaat het over het kopen of verkopen van postzegels van Nederland, dan worden er vaak percentages van de cataloguswaarde bijgesleept.
Vaak is een prijs van 50% voor de verkoper al heel wat en sommige kopers menen dat ze niet meer willen betalen dan 20% (met een collectie vol gaten als gevolg).
Soms gebeurt het dat bij een veiling van een apart item de catalogusprijs een paar keer over de kop gaat.
Het lijkt me leuk om dergelijke veilingen op dit draadje te verzamelen.
Kenners verkopen deze items niet via Marktplaats.
Kenners verkopen deze stempels niet per 3 stuks.
Daarnaast:
de nr. 22 (12 1/2 ct.) is twee jaar geleden bij van Dieten geveild:
zie ook:
http://www.puntstempels.nl/nieuws.htm
16-12-2007
Misschien een beetje buiten het kader van deze website, maar toch spectaculair genoeg om aandacht aan te schenken: Bij Veilinghuis Van Dieten wordt in de komende veiling de meest zeldzame nederlandse puntstempel 259 Waddinxveen geveild. Onderstaande tekst komt uit de catalogus:
12½ CENT NR. 22H MET SUPERBE AFSTEMPELING. SLECHTS IN GEBRUIK VAN 1 T/M 14 JUNI 1893. ENIG BEKENDE AFDRUK OP EMISSIE KONING WILLEM III 1872. DIT GRANDIOZE EXEMPLAAR IS HET ABSOLUTE TOPSTUK VAN EEN COLLECTIE NEDERLANDSE PUNTSTEMPELS. CERT. "H. VAN DER VLIST 2007". EX-COLL. "IR. A.D.R. VERBEEK".
Ik deel uw mening volledig. Deze aanbieding is te mooi om waar te kunnen zijn.
Ik heb de aanbieder enkele vragen gestuurd. Ik verwacht eigenlijk geen reactie en dan lijkt mij bedrog wel duidelijk. En anders zal bedrog wel uit de antwoorden blijken.
Degene die 1.000 euro heeft geboden zal wel erg teleurgesteld worden wanneer blijkt dat zijn geld is verdwenen. Of zou de koper toch zo verstandig zijn om ze persoonlijk af te halen. Tegenwoordig weet je het maar nooit.
Misschien is hier wel sprake van een gekraakt account. Dit heb ik helaas een keer mee mogen maken. Dan heb je geen postzegels en ben je je geld kwijt. En op Ebay hoef je in zo'n situatie niet te rekenen. Die geven niet thuis en raden aan om aangifte te doen. Alsof de politie daar iets mee zal doen.
Ebay zou meer controles moeten uitvoeren waardoor dit soort mogelijkheden tot fraude niet blijft bestaan. Hoe lastig dat misschien ook is.