op 18-03-2011 08:58
Ik heb een lens verkocht naar de VS. Koper wil hem toch niet. Hij is teruggestuurd voor terugbetaling, maar zonder tracking en zonder verzekering. Pakket is niet bij mij aangekomen. Wie is nu verantwoordelijk?
Wanneer is de lens geretourneerd? Dat er geen tracking beschikbaar is, is een raar verhaal. Zelfs pakjes die goedkoop als International Letter worden verzonden hebben een barcode. Die zit in de VS op "het groentje". (douanepapiertje).
Voorbeeld:
LC788977415US
http://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/index.jsp
Vermoed je fraude: de koper gewoon onder druk zetten met het bericht dat je de "postal theft" zal melden bij de USPS postal inspector (postale recherche):
-- Bewerkt door auxfinesherbes op 19 Mar 2011 19:56 CETDe tekst in je veiling doet er niet toe, er geldt alleen wat de PayPal gebruikersovereenkomst zegt.
Je ziet het vaker dat de verantwoordelijkheid wordt afgewezen als er niet dit of niet dat..
Dat mag allemaal zo zijn maar feit blijft dat PayPal de koper gelijk en de verkoper ongelijk geeft.
Als de koper een claim start wordt uw PayPal rekening meteen met het betwiste bedrag verlaagd. Eventueel komt u in het rood. Daarna wordt dit geld definitief afgeboekt als er geen verzendbewijs met handtekening voor ontvangst getoond kan worden (of dergelijke afhankelijk van de situatie).
U hoeft niets te doen.
In mijn item beschrijving heb ik staan dat als er iets wordt verzonden zonder tracking nummer en/verzekering, de koper verantwoordelijk is voor het eventueel kwijt raken van een pakket.
Is dat niet acceptabel voor Paypal?
Als er met PayPal betaald is krijgt de koper zijn geld terug. De verkoper is derhalve het kind van de rekening.
Het gaat er niet om wie er verantwoordelijk is. De gebruikersovereenkomst PayPal is van toepassing.
In theorie zou de koper een verzendbewijs moeten tonen aan PayPal. Dit is in de praktijk een wassen neus gebleken.
Wacht u rustig af, PayPal regelt alles.