annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Verpakkingsweg Duitsland, verplichting tot inschrijving en betaling?

Hallo,

 

Ik ben zakelijke verkoper en verkoop mijn producten op de Duitse Ebay omdat de markt daar veel groter is dan in Nederland.

Vanochtend kreeg ik onderstaande mail.

 

Beste Daniel,

Aangezien u objecten verkoopt aan Duitse klanten op eBay, willen wij u laten weten dat er belangrijke vereisten gelden voor uw aanbiedingen. Deze vereisten vallen onder de Duitse Verpakkingswet (VerpackG) en uw Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV). De voorschriften zijn gericht op duurzaamheid en helpen afval te voorkomen en te beheren.

Om aan deze Verpakkingswet te voldoen, moet iedereen die verpakkingen verstuurt deelnemen aan een zogenaamd duaal systeem. Bovendien moet u zich inschrijven bij het LUCID-verpakkingsregister. Wij hebben ons ervaren partnerbedrijf Lizenzero gevraagd om u te helpen bij het aanbrengen van de vereiste wijzigingen.

eBay is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat haar commerciële verkopers uiterlijk op 1 juli 2022 voldoen aan deze voorschriften. Als u niet binnen deze termijn de nodige stappen onderneemt, zijn wij wettelijk verplicht om uw verkooprechten voor de Duitse markt te beperken.

Hoe vraagt u een licentie aan voor uw verpakkingen?
Onze partner Lizenzero helpt u graag verder als u nog niet aan de betreffende eisen voldoet. Zij bieden een eenvoudige manier om digitaal licenties voor uw verpakkingen te verkrijgen via het systeem Interseroh+. Hun team staat klaar om uw vragen te beantwoorden.
Meer weten over Lizenzero
Hoe registreer ik mijn verpakking bij LUCID?
U moet eerst de volgende informatie verstrekken aan het centrale verpakkingsregister:

Uw bedrijfsnaam, adres en contactgegevens
Uw btw-nummer
Een verklaring dat uw verpakking een licentie heeft met een duaal systeem

U ontvangt hierna uw UPV-nummer. Voer dit in samen met de hoeveelheid verpakking die u gebruikt wanneer u een account opent met een duaal systeem. Onze partner staat u ook toe om een account te openen zonder het UPV-nummer, maar u moet het vervolgens zo snel mogelijk doorgeven.

Bedankt voor het verkopen op eBay,

Het eBay-team


Als ik mij moet registreren moet ik ook mijn volumes opgeven.
Het gaat om hooguit 4 pakketten per maand wat in totaal afgerond 50 per jaar zou zijn.

Als ik mij registreer moet ik ook kosten gaan betalen per jaar voor pakketten.
Dit is vreemd omdat ik mijn pakketten bij PostNL aflever en daar verzendkosten betaal.

Iemand enig idee waarom dit nodig is?

 

Bericht 1 van 5
laatste antwoord
4 ANTWOORDEN 4

Verpakkingsweg Duitsland, verplichting tot inschrijving en betaling?

Het is een soort "verwijderingsbijdrage"  (p.s. een hoop gedoe! , maar ik heb me deze week wel aangemeld, omdat ik mijn artikelen in een omdoos van Nederland naar Duitsland verzend. Die hoeveelheid kg. omdozen daar bij benadering opgegeven.)

 

Als u  emballage voor het eerst in Duitsland op de markt brengt, moet u zich in het LUCID-verpakkingsregister registreren.
Daarnaast moet u datarapporten over uw verpakkingshoeveelheden aanleveren. U moet altijd een identieke melding doen in het emballageregister LUCID
als u een hoeveelheid meldt aan een (duaal) systeem. Dit geldt ook voor het afsluiten van een contract met een systeem.
De Verpakkingswet wijst de verplichte eerste distributeurs in het algemeen aan als "fabrikanten".
Afhankelijk van het individuele geval omvat dit producenten, dealers, importeurs, online- en postorderbedrijven, distributeurs en andere initiële distributeurs.
Zij zijn verplicht zich te registreren, deel te nemen aan het systeem voor hun verpakkingshoeveelheden en gegevens te rapporteren.

 

stuntprice
Bericht 2 van 5
laatste antwoord

Verpakkingsweg Duitsland, verplichting tot inschrijving en betaling?

Wat een ontzettende onzin en oneerlijk voor kleine tot zeer kleine "bedrijven" die af en toe iets verkopen op eBay. Ik verkoop misschien 10 tot 20 dingen per jaar en ik hergebruik verpakkingen waarin ik goederen ontvang. Het is al onzinnig dat je als "bedrijf" moet opereren omdat je anders maar EUR 250 per maand mag omzetten. Ik voorspel dat eBay, ooit samen met Amazon de grondleggers van succes voor e-commerce, als eerste ten onder zal gaan aan de vele vele regels en het steeds moeilijker maken van het verkopen via internet. Ik dacht dat PayPal ook ooit eigendom van eBay was?
- geen PayPal meer

- begrensd bedrag voor je omzet

- controle bank wegens witwas angst

- praktisch verplicht om als bedrijf te gaan opereren

- nu weer verpakkingwetgeving en de volgende registraties, licenties en nog meer kosten!

- verouderde website waar je om een item te verkopen soms een uur bezig bent om alles in te vullen

- beperkt aantal foto's (12 is niks tegenwoordig)

- hoge kosten

- btw in rekening brengen

- 180 dagen retour garantie geven (ik verkoop oude fototoestellen van 50 jaar oud. Moet ik die dan na 180 dagen nog terugnemen??? wat zal de koper er al mee gedaan hebben? Fabrieksgarantie na 50 jaar? btw rekenen?)

Bericht 3 van 5
laatste antwoord

Verpakkingsweg Duitsland, verplichting tot inschrijving en betaling?

Ik ben het volledig met u eens. Één grote administratieve geklooi, voor de kleine ondernemer niet meer leuk! Sinds 2004 ben ik verkoper op Ebay.de , en richt me op de buitenlandse (voornamelijk) Duitse markt. Ook van al dat gedoe met al die buitenlandse BTW nummers heb ik m`n buik van vol!  I.p.v. de maandelijks Mehrwertsteuer aangifte bij Finanzamt Kleve, moet ik elk kwartaal btw aangifte doen bij de belastingdienst in een O.S.S. systeem, met als gevolg dat ik bij Ebay.de  GEEN "Artikelstandort Deutschland" meer mag aangeven, omdat ik in Nederland woon. (p.s. pal op de grens met Duitsland!) Ik verzend dagelijks met DHL/Deutsche-Post vanaf Gronau Westfalen. Weet je wat?, ik kap er dit jaar mee, ik houd het voor gezien, ben aan het uitverkopen, en ga genieten van m`n A.O.W.

stuntprice
Bericht 4 van 5
laatste antwoord

Verpakkingsweg Duitsland, verplichting tot inschrijving en betaling?

Dat Ebay niet klantvriendelijk is voor verkopers en dat ze doen waar ze zin in hebben is wel een feit.

 

Maar deze keer kunnen we wel weer zeuren over Ebay, maar Ebay voert gewoon in dit geval de EU / Duitse wet uit.

Al stuur je zakelijk maar 1 pakket dan val je onder de verpakkingswet, en dat gaat nog bij veel meer landen gebeuren. De EU BTW regeling OSS, Ebay voert de wet uit en al is het omslachtig je te registreren en kost het moeite, het zal gewoon moeten.

 

Mensen die bedrijfsmatig bezig zijn moeten gewoon die zaken regelen en niet afgeven op Ebay. Mensen die "particulier" verkopen maar bedrijfsmatig handelen moeten helemaal niets zeggen.

 

Enige die gelijk heeft is de particulier die echt af en toe wat prive zaken verkoopt en die het soms wel heel lastig gemaakt wordt om gewoon een ding aan te bieden en te verkopen. Dat ging inderdaad een heel stuk makkelijker vroeger. Veel dingen kosten tijd en veel kosten en ebay lacht erom als het weer bij hen op de rekening staat.

 

 

Bericht 5 van 5
laatste antwoord