annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Miv 1 juli wordt de afstandverkopen veranderd voor de EU. 

Ik ben een zakelijk verkoper en zal dus de btw/vat instelling van mijn producten per land moeten aanpassen.

Maar ik heb het Ebay gevraagd en zij komen met dit antwoord:

 

Ik begrijp dat u zich zorgen maakt over de btw-wijzigingen in de EU die zullen plaatsvinden vanaf 1 juli 2021. Ik kan vernemen dat u wilt weten via waar u dit kunt instellen. Staat u mij toe u hiermee verder te begeleiden.

Mario, laat me alsjeblieft delen dat het VK vanaf 1 januari 2021 een nieuw importmodel heeft geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat goederen van buiten het VK op dezelfde manier worden behandeld als goederen die al in het VK zijn.

• De huidige btw-vrijstelling voor de invoer van goederen in kleine zendingen met een waarde van maximaal £ 15 in het VK wordt afgeschaft.

o eBay zal btw innen en afdragen over artikelen en zendingen tot een waarde van £ 135 die in het VK worden geïmporteerd en aan consumenten worden verkocht.
o In gevallen waarin de verkoper een niet-Brits bedrijf is en de goederen zich al in het VK bevinden, zal eBay btw innen en afdragen voor leveringen van goederen die aan consumenten in het VK worden verkocht.
o Als de koper een btw-geregistreerd bedrijf in het VK is en zijn geldige btw-nummer in het VK opgeeft, wordt de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van btw overgeschakeld naar de zakelijke klant met btw-registratie in het VK.
o Alle verkopers uit de EU zullen een brutoprijs en een afzonderlijk btw-tarief moeten verstrekken op hun vermeldingen in het VK, zodat eBay kan bepalen wat het juiste btw-bedrag is dat van consumenten moet worden geïnd. Voor verkopers buiten de EU / VK berekent eBay automatisch de btw.
o Alle prijzen worden weergegeven inclusief btw in het VK. Waar eBay verantwoordelijk is voor het innen van btw, wordt dit bedrag ook apart getoond bij het afrekenen.

• Vanaf 1 juli 2021 zal de EU ingrijpende wijzigingen doorvoeren in de manier waarop btw wordt geïnd bij invoer in de EU, leveringen binnen de EU door niet-EU-verkopers en grensoverschrijdende leveringen door EU-verkopers.

o De huidige btw-vrijstelling voor de invoer van kleine zendingen goederen met een waarde tot € 22 in de EU wordt afgeschaft.
o eBay zal btw innen en afdragen voor de invoer van zendingen tot een waarde van € 150 die naar de EU worden verzonden en aan consumenten worden verkocht.
o Voor goederen waarvan de verkoper een niet-EU-bedrijf is, maar de goederen zich al binnen de EU bevinden, zal eBay btw innen en afdragen over verkopen aan consumenten binnen EU-landen en van het ene EU-land naar het andere.
o De huidige drempels voor verkoop op afstand voor grensoverschrijdende leveringen binnen de EU worden afgeschaft.
o Alle verkopers zullen een brutoprijs en een apart btw-tarief op hun vermeldingen moeten opgeven, zodat eBay kan bepalen welk btw-bedrag bij de consument moet worden geïnd.
o EU-verkopers met een jaaromzet van meer dan € 10.000 voor hun volledige grensoverschrijdende leveringen binnen de EU zullen de btw van het EU-land van levering moeten aanrekenen.

Zakelijke verkopers kunnen het toepasselijke btw-tarief invoeren tijdens de lijst met advertenties wanneer ze een advertentie plaatsen op eBay-sites in het VK / de EU. Ter referentie heb ik de relevante screenshot gedeeld.

• Verkopers kunnen het btw-tarief voor hun items invoeren bij het aanbieden van een advertentie.
• We raden alle zakelijke verkopers (vermelding op de Britse site) aan om een brutoprijs (inclusief btw) op te geven, evenals het btw-tarief dat ze hebben toegepast.

Om meer te weten over de EU-btw, gaat u via de onderstaande gedeelde links:

https://export.ebay.com/en/seller-updates/ebay-fall-2020-update/other-changes/
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat_en
https://www.gov.uk/vat-rates

Als u zich ten slotte nog meer zorgen maakt over het beoordelen van uw goederen, kunt u contact opnemen met uw plaatselijke belastingkantoor en daarnaar informeren. Zij zullen u hierbij beter kunnen begeleiden.

 

We kunnen bij een product alleen de prijs incl BTW ingeven. En niet per land het BTW tarief aanpassen.

Wat en hoe ik het ook vraag aan EBAY, zij geven me iedere keer bovenstaand antwoord.

 

Hoe doen andere dit? 

 

Bericht 1 van 8
laatste antwoord
7 ANTWOORDEN 7

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

boogo123
Community-lid

Ik heb exact hetzelfde probleem !
ik verkoop via ebay.com maar kan daar echt nergens ook maar iets wijzigen of aanpassen mbt btw.


Bericht 2 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Hallo,

 

ik weet nog niet hoe dit gaat lopen, met die btw, ik weet wel dat de eu regeling gaat over verkopen boven de 10.000 euro.

Dus vanaf die drempel van 10.000 euro aan verkochte goederen aan het buitenland, ook in eu landen.

Daar onder zou ebay helemaal gaan btw mogen innen, als ik de eu stukken goed begrijp.

 

Maar ja, er gebeuren wel vaker dingen die niet mogen of verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.

Kijk, wat mij bijv. opvalt, is dat ebay ook courtage over btw gaat rekenen: het nieuwe tarief van 11% gaan ze berekenen over je verkoop, verzendkosten en btw, daarnaast krijg je weer de ouderwetse vaste verkoopkosten terug. E.e.a. wordt voor verkopers dus fors duurder. Vergelijkbaar met ebay.com, dat was tot nu toe de duurste. Maar met de nieuwe regels, incl het eigen bankiersysteem, wordt het allemaal wat onduidelijk, duur voor verkopers en vraag je je eigenlijk af waarom er zo weinig uitleg is van ebay aan de mensen die spullen aanbieden. Prof of hobbyist, zolderopruimer, het maakt niet uit of je 2 dingen in de maand of 200 in de maand verkoopt, je zou mogen verwachten dat ebay zijn gebruikers goed informeert en prijsverhogingen niet verkoopt als de beste service ooit aan verkopers.

 

Ze zouden toch niet echt denken dat we dat geloven? Nou draaien we als familie van "hoarders en verzamelaars"al wat jaren mee en we hebben alle vernieuwingen met argusogen bekeken, alle denkbare en ondenkbare omzetverhogende ideeën van ebay voor ebay zien voorbijkomen en het grote feest is voorbij: de tijd dat je stapels verkocht is voor de meesten niet meer haalbaar.

Maar toch, het loopt nog steeds... wel een stuk moeilijker, met alle handelsbeperkingen, uiteraard corona en het gebrek daardoor aan economy shipment buiten de eu. SIsnatuurlijk ook een perfect moment om het voor verkopers aan allee kanten overhoop te halen en meer te willen aftikken: middenin een periode waarin het al lastig zat is om een cassettedeck te exporteren buiten de eu, ik noem maar eens iets, bijna niet meer te doen.

 

Ebay is er voor ebay, maar one way or the other, komen we er wel weer uit.

 

Groetjes en succes,

Rita

 

 

 

Bericht 3 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Anonymous
Niet van toepassing

Ik ben mezelf ook al een tijd aan het verdiepen in deze nieuwe regels....


Gistermiddag is mijn boekhouder langs geweest. Hij heeft zich er grondig in verdiept.

Wat Rita zegt, klopt helemaal. Vroeger was het zo dat elk EU-land zijn eigen regels had op het gebied van BTW.

Bijvoorbeeld moest je in Duitsland BTW aangeven als je omzet meer dan 35.000 Euro per jaar was. Dat was voor elk land een ander bedrag, variërend van tussen de 35.000 tot soms wel 100.000 Euro.


Vanaf 1 juli gooien ze dat allemaal op één grote hoop. Als je meer omzet hebt dan 10.000 Euro per jaar, moet je dus BTW-aangifte gaan doen in elk EU-land waar je iets aan verkoopt.

Verkoop ik iets aan Duitsland, moet ik daar BTW-aangifte van doen. Verkoop ik iets aan Frankrijk, dan daar BTW-aangifte doen, enz. enz.


Een aantal zaken zijn ronduit schimmig. Zo int Ebay straks vanaf 1 juli automatisch de BTW.

Nu ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de omzet van 10.000 Euro per jaar niet haalt. Krijg je die BTW dan terug? Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Het wordt echter nog vervelender. Ik handel nl. in tweedehands producten, die ik hier in Nederland onder de marge regeling heb ingekocht.


Nu zegt Ebay heel simpel: "leuk voor uw margeregeling, maar daar hebben wij lak aan"!

Zie statement 7: eBay's methode voor btw-berekening:

- Margeverkopers hoeven het btw-tarief ook niet in te vullen. Aangezien eBay geen margeregeling mag toepassen, moet btw in rekening worden gebracht over de volledige waarde van het verkochte object.


Dus over al die producten kan ik over de verkoopprijs nog eens 20% extra belasting lammeren.

Er schiet voor mij dus netto helaas bijna niets meer over.


Waarschijnlijk MAG dit wettelijk gezien niet eens. Maar ja, zie maar eens iemand van Ebay aan de lijn te krijgen. Als ze kunnen cashen, rennen ze wel voor je, maar als ik vragen heb, zit er ergens iemand in één of ander arme-lonen land die mijn bericht door een vertaalmachine duwt, daar een antwoord op tikt, en het daarna opnieuw via de vertaalmachine weer naar mij terug duwt.


Kortom, service 0 dus.

En wat nu? Ik ben er ook nog niet uit. Ik ga nu zelf een webshop laten bouwen. Dan heb ik alles in eigen beheer, en kan ik ook mijn marge regeling weer toe gaan passen. Ik moet alleen alles weer vanaf de grond opbouwen.

Bericht 4 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Geen zorgen, ze halen btw en buiten EU invoerrechten door elkaar.

Ebay kan helemaal geen btw van uw bedrijf afdragen.

Als je iets koop of verkoopt buiten de EU, zal meteen de invoerrechten erop gezet worden.

Het enige punt bij marge artikelen is Antiek, wat normaal vrij is van alles, nu wel zal worden belast.

Maar wie verkoopt er nu een schilderij van 10.000 euro via Ebay en Paypal.

Dan is de kans helemaal groot, op een claim, een kindertekening te hebben ontvangen en toedeledokie, weg 10.000 euro, paypal kennende.. 

 

Bericht 5 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

En dan nog vergeten te zeggen, dat heel dat 10.000 euro verhaal helemaal niet van toepassing is op marge goederen. Heel die wet is enkel voor (nieuwe) btw artikelen.

Bericht 6 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Heb je klachten over het 'nieuwe eBay'? Ga naar de website van de consumentenbond, Klachtenkompas en meld je daar. Zegt het voort. Hoe meer klachten, hoe beter. Samen staan we sterk!

Bericht 7 van 8
laatste antwoord

Btw/Vat miv 1 juli 2021 (Hoe kan je een verkoop prijs ex btw aanbieden?)

Ik ben me er ook in aan het verdiepen.

Stap 1 is je BTWnr ingeven bij Ebay https://www.benl.ebay.be/spr/vat

Indien aanvaard kun je bij elke listing op een VAT-enabled Ebay site (= EU/UK site bv ebay.pl). Het BTW percentage opgeven. Als je te koop zet via Ebay.be en een Duitse koper bekijkt het op ebay.de dan herberekent Ebay de BTW owv verschillend BTW tarief tussen BE en DE.

Als je te koop zet door aanmaak van het zoekertje op ebay.com dan is de prijs volgens mij steeds zonder BTW.

Disclaimer: dit is vrijblijvende info en kan fout zijn.

Bericht 8 van 8
laatste antwoord