annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Steeds vaker zie ik dat verkopers uit de US het Global Shipping Program gebruiken. Kopers moeten dan al bij de betaling invoerrechten aan ebay betalen. Moet een item teruggestuurd worden dan krijgt men die invoerrechten niet terug. Vaak hoef ik niet eens invoerrechten te betalen bij items uit de US, vooral als het aankoopbedrag laag is of als ik geluk heb.

Ik vind het onzinnig dat ebay Amerika zich bezig houdt met het innen van Nederlandse invoerrechten. Ik zal zeker niet op items uit de US bieden waarbij verkopers aan het Global Shipping Program meedoen, hoewel ik dan wel dingen misloop. Verzending van items met USPS hebben nooit problemen gegeven.

Heeft iemand hier een idee over?

Bericht 30 van 30
laatste antwoord
29 ANTWOORDEN 29

kan ik het Global Shipping Program weigeren

ik vind het belachelijk dat het ook geldt voor 2de handse artikelen, dat zie nl vaker voorkomen.

Bericht 21 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

In principe kan je er weinig aan doen,zeker als je met Pay Pal betaald, want dat is volledig geintregeerd met GSP.
Wat je wel kan doen is voordat je meedoet aan de veiling, contact met de koper opneemt, en de situatie uitlegt, dat je niets met GSP te maken wilt hebben. Ik heb zelf de indruk dat verkopers aldaar onder " commerciële druk" worden gezet om mee te doen aan het GSP programma. Want het heeft " zoveel voordelen" voor een koper om te kopen binnen het GSP, dus dat moet wel beter zijn. Nou dikke neus dus, het is niets anders meer dan extra provisie binnen halen, onder het mom dat het gemakkelijk kopen is voor de koper. Daarnaast is het een grijs gebied hoe de invoerrechten tot stand komen, en administratief afgehandeld worden. Als koper heb je met GSP totaal geen grip op de afhandelingsmethode. Immers, je krijgt geen facturen, of administratie van het GSP programma te zien.

Ik ben geen advocaat, maar wat ik wel weet is dat IK verantwoordelijk ben voor invoer van goederen in Nederland. Dit is wettelijk vastgelegd. Waar bemoeit Ebay en derden zich dus mee!
Afgezien daarvan, kan ik als ondernemer de btw bij invoer niet meer terugvorderen, omdat ik bij binnenkomst in Nederland geen btw factuur meer ontvangt. Het product voor een ondernemer wordt daardoor dus 21% duurder(!)en kan in veel gevallen dan niet meer interssant zijn om door te verkopen.
Ebay zou de regeling moeten aanpassen; of je kiest voor GSP bij aankoop, of je kiest er voor om de invoerrechten zelf te regelen.

Het wordt tijd om als Ebaykopers een vuist te gaan maken tegen deze waardeloze rot regeling. Wellicht dat we via dit platform kopers moeten gaan mobiliseren om GSP een halt toe te roepen, of op z,n minst aan te laten passen, dat jezelf een keuze kan maken.

GSP, WEG ER MEE!!!
Bericht 22 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Gisteravond ben ik gebeld door een helpdesk-medewerker van Ebay over het probleem, dat ik aan de orde heb gesteld over Global Shipping Program.

 

Samenvatting van ons gesprek:

 

Als een koper via het Global Shipping Program (GSP) aan aankoop in Amerika doet en naast de aankoopprijs en de verzendkosten betaald voor GSP, zou het gekochte artikel zonder verdere kosten afgeleverd moeten worden.

 

De betaalde kosten voor GSP omvatten dus alle kosten voor uitklaring, inklaring, afhandeling, BTW en invoerechten. M.a.w. na de afhandeling worden de goederen "vrijgegeven" en kunnen zonder problemen binnen Nederland verzonden worden.

 

In dit forum wordt gesproken over extra kosten en deze zouden veroorzaakt kunnen worden, als de verkoper het artikel niet volgens de GSP regels verzonden heeft, bijv. via de "normale" verzending. Ik neem aan, dat alle goederen, waarvoor GSP-kosten betaald zijn, naar een speciaal adres in Amerika gezonden moeten worden en dat deze goederen van daaruit naar de diverse landen verspreid worden. 

 

Mocht een koper na het betalen van de GSP-kosten toch verdere kosten moeten betalen, dan kunt U deze terugvragen bij Ebay, zo is mij verzekerd.

 

Tot zover de medewerker van EBAY.

 

Mocht U dus na betaling van GSP-kosten toch nog aan bijv. Post.nl moeten betalen, wendt U dan tot EBAY.

 

 

Bericht 23 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

het antwoord laat nog (even) op zicht wachten.

 

Reactie van EBAY:

 

Hartelijk dank voor uw e-mail met de vraag over de invoerkosten via het Global Shipping Program.

Mijn excuses voor de late reactie. Het is op dit moment drukker dan verwacht.

Ik kan me goed voorstellen dat u graag de kosten gespecificeerd wilt hebben. Ik kan u hier op dit moment geen antwoord op geven omdat ik deze gegevens niet heb. Ik heb uw verzoek daarom doorgezet naar een andere afdeling. Zodra ik een antwoord hierover heb zal ik u een bericht sturen met de specificatie.

 

 

Bericht 24 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Volgens mij ligt het percentage invoerrechten gewoon vast. Elk artikel heeft  een goederencode met een bijbehorend percentage invoerrechten. Natuurlijk is er wel eens discussie over de aard*** van de goederen  of de (opgegeven) waarde. Import uit sommige landen is nog vrij van invoerrechten; er moet dan wel een CvO = Certificaat van Oorsprong bij de zending zitten.

 

***Concreet: zo moest ik ooit bij de douane verschijnen, omdat er discussie was over een artikel; viel het onder speelgoed of onder loepen. 

 

Ik heb geen ervaring met het GSP van Ebay, maar krijg wel de indruk, dat er veel onduidelijkheden zijn. In heb EBAY dan ook om opheldering gevraagd.

 

Verder lijkt het erop, dat Ebay een contract met de genoemde Pitney Bowes heeft gesloten, hetgeen beide partijen natuurlijk financieel gewin oplevert. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar wel duidelijk moet zijn waarvoor vooraf betaald wordt. Om in Ebay-termen te blijven: het lijkt erop, dat niet volgens de opgave/afbeelding/het genoemde bedrag geleverd wordt en daarvoor kan bij Ebay een claim ingediend worden.

 

Ik wacht nog op een exacte opgave van Ebay, maar het begint erop te lijken, dat de batterij van de rekenmachine leeg is. Ik kan deze opgave dan eens leggen, naast die van andere expediteurs, die overigens ook allelei kostenposten opgeven, zoals: Afhandelingskosten, loodsfaciliteiten, administratiekosten, Overhaal / Splitsingkosten.

 

 

 

 

 

 

Bericht 25 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

De grote vraag is:    kan ik het Global Shipping Program weigeren.

De vraag moet zijn; kan de verkoper het weigeren!

 

Ik(verzamelaar) ga  daar niets meer kopen.

Bericht 26 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Het GSP is door eBay bedacht om over nog meer bedragen de PayPal heffing te kunnen leggen. Tevens wordt het gebruikt om US verkopers over te halen toch vooral overseas te gaan verkopen.

Als het van te voren duidelijk is dat GSP door een verkoper wordt gebruikt dan kunnen deze verkopers vermeden worden.

Inderdaad is er vaak sprake van geen of te lage invoerrechten door de gebrekkige behandeling van postnl.

Soms moet er teveel worden betaald maar dan kan er altijd nog bezwaar worden gemaakt.

Bericht 27 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Het begon met priority shipping $25 voor een item als een sleutelhanger.

Een paar maanden terug werd het GSP ingevoerd met als inner PitneyBowes.

PitneyBowes is tel, te bereiken in Nederland.

Er is al een discussie gevoerd over dat global shipping program.

 

Ik koop niets meer bij de verkopers die verplicht worden om het gsp aan te bieden.

Het is idd gebeurd,dat de post.nl ook nog geld vroeg.

 

Bericht 28 van 30
laatste antwoord

kan ik het Global Shipping Program weigeren

Zelf weinig ervaring ermee maar ik heb wel eens gelezen dat kopers aan de deur gewoon nog een keer invoer kosten etc konden betalen....

Bericht 29 van 30
laatste antwoord