annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Het failliet van eBay.nl

2201wl
Community-lid

Het zat eraan te komen. De verhogingen van de verkoopprovisie komen niet uit de lucht vallen. Ebay.nl doet het slecht en om toch aan de omzet (en winst) te komen gaan ze de verkoopprovisie drastisch verhogen. Al met al geen slimme strategie, want je jaagt steeds meer verkopers weg en je moet op een gegeven moment de provisie blijven verhogen om je doelstellingen te blijven halen. Iemand die iets van management weet, weet ook dat het soms beter is om toegankelijker te worden door prijzen juist te verlagen en zo omzet (en uiteindelijk ook de winst) te verhogen. Maar de laatste jaren lijken ze bij eBay volkomen de weg kwijt. Samen met Paypal (kopersbescherming!) doen ze er alles aan om het de verkopers zo lastig en onvoordelig mogelijk te maken. Het is het eigen graf graven. Ebay Nederland doet het al slecht en zal door deze nieuwe paniekmaatregelen alleen maar verder in het moeras zakken. Ik heb vandaag maar een bedrijfje opdracht gegeven om een webwinkel te voor mij te gaan ontwerpen. Jammer dat het zo moet.

Geaccepteerde oplossingen (0)

Antwoorden (8)

Antwoorden (8)

stephanthecollector
Community-lid

Als het dan toch op MP gaat lijken schaf dan meteen dat belachelijke feedback systeem af!

Ik ben zelf pas 2,5 jaar bezig op ebay en zelfs ik kan het verschil al merken, in die periode zijn er 12 verbeteringen aangekondigd en doorgevoerd en diverse keren zijn de verkoop commissie's al verhoogd, verder zijn er verschillende restricties voor verkopers doorgevoerd, volgens mij zijn wij verkopers eigenlijk knettergek dat we dit allemaal slikken en door blijven gaan. Maar toch verkoop ik hier "beter" dan op MP (nog wel) maar ik geef toe het wordt steeds slechter en je houdt er ook stees minder van over Ebay pikt zijn deel en PP pikt zijn deel, wil je het dan overboeken naar je rekening (normale) pikt PP weer wat in (omrekenen en boekingskosten).

 

Ik kijk het nog even  aan  en wie weet begin ik mijn eigen website wel (met de nodige hulp hahaha:^O)

 

2201wl
Community-lid

Ook in winkelcentra zie je dat onbeperkt de huur verhogen op een gegeven moment de aanzet is tot verpaupering. Het begint met snelle wisseling van winkels en op ten duur tot leegstaande panden. Je krijgt dan de neerwaartse spiraal waarin alleen de hele grote concerns (Hema, Blokker etc) zich tot het laatst toe staande houden. Er ontstaan dan juist op andere plaatsen in een dorp of stad nieuwe centra, daar waar de huur nog betaalbaar is. Het is een bekend verschijnsel.

In het gebied waar ik actief in ben (munten en archeologie) zag je, op eBay.nl,  vijf of zes jaar geleden nog een paar duizend veilingen. En we mogen nu blij zijn met een paar honderd. Het is schrikbarend teruggelopen.

Tekenend is ook het feit dat de "gewone veilingen in het land" eigenlijk volledig waren verdwenen, en wat zie je de laatste twee jaar gebeuren. Ze komen weer terug. Alle bekende namen beginnen weer met hun veiling in de zaal. Ze zien duidelijk weer een markt.

De hoofdstraat is niet altijd heilig. Ebay laat zich leiden door de aandeelhouders. Die willen elk jaar een beter resultaat. En de grootste melkkoe is nog altijd de verkoper, wij dus! Het is echter onvermijdelijk dat dat een keer verkeerd gaat. Als de laatste druppel uit ons is geperst staat het management van eBay voor een voldongen feit. Wat dan???

Goed management laat zich niet leiden door de waan van de dag, maar probeert juist datgene wat goed is (wij dus, de verkopers) te behouden voor de toekomst. Wij zijn de ruggegraat van eBay en dat wordt te makkelijk vergeten.

Groet,

Paul

2201wl
Community-lid

Hallo Moadestien,

Juist het wegvallen van de plaatsingskosten zal ervoor zorgen dat we de kant van Marktplaats opgaan. Het wordt nu voor iedereen makkelijk om van alles (prullaria) op eBay te zetten en te laten staan, want "plaatsen kost toch niets meer", en "we zien dan wel of we het verkopen".

Ebay was altijd het platform voor de wat serieuzere verkoper en die is meer gebaat bij juist een lagere verkoopprovisie. Het wordt door de maatregelen (ook die van Paypal) van de laatste jaren juist die groep verkopers steeds onaantrekkelijker gemaakt op eBay.

Gericht marktonderzoek doen zou meer helpen dan klakkeloos de provisie verhogen. Lagere verkoopprovisie zou, mijns inziens, niet alleen meer, maar ook de betere verkopers trekken.

Groeten,

Paul

 

moadestien
Community-lid

De deconfiture is nakend..

 

Het gratis laten aanbieden zal ook het aanbod vreselijk doen verwateren door de talloze prullaria en fantasieprijs aanbiedingen die de site gaan overlopen.

Wellicht wil men Marktplaats gaan integreren.

 

eBay is een heel ander platform geworden vergeleken bij wat het tien jaar geleden was toen u en ook ik ermee begonnen. Maar adel verplicht hier niet en er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

 

Succes met uw toekomstige business.

 

Als koper merk ik duidelijk dat de eBay prijzen oplopen. Als verkoper van met name duurdere electronika en foto apparatuur  merk je goed waardoor ... je verkoopt iets voor rond de 2000 euro, en de provisie is nu even ineens even rond de 300 euro. Die kosten worden je pas later duidelijk gemaakt, wanneer ongezouten zo'n gepeperde rekening komt. Ik biedt daardoor nu steeds minder aan op eBay, en koop er steeds minder. Helaas, want een jaar of 5 geleden vond ik eBay wel een van de betere plekken voor shoppen en verkopen. M.

helemaal mee eens, en wat zullen er vele stoppen, heb even uitgerend heb 3000 artikelen gemiddeld op ebay, als ik die 3 maal 10 dagen aanbied voor 1,50 is dat ongeveer 1350 euro per maand, dan nog de verkoopkosten, is niet rendabel in deze tijd, dus ebay is weer iemand kwijt.

Zit wat in! Hoogmoed komt inderdaad voor de val. Mijn inschatting is evenwel dat die val voorlopig nog niet aanstaande is.

eBay failliet? Ik dacht het niet. eBay kan doen wat ze willen, hoe hard er ook wordt geklaagd door verkopers. Ze hebben de hele online verzamelmarkt in handen. Je hoeft ook geen eigen webwinkel te beginnen, want er zijn enorm veel alternatieve verkoopkanalen voor eBay.

Alleen: die werken niet (op Marktplaats na).

Dat komt omdat eBay en Marktplaats al het verkeer naar zich toetrekken. In marketingjargon: traffic.

Vergelijk het met een hoofdwinkelstraat in een grote stad. En de achteraf straatjes. Waar vind je het winkelend publiek? Niet in de achteraf straatjes maar in de hoofstraat. De huren zijn er hoger maar daar staat meer omzet tegenover.

Ik verwacht dat eBay.nl verkopers de komende jaren nóg meer gaat uitknijpen. Over een jaar moet ook op eBay.nl commissie betaald worden over de verzendkosten en wordt Paypal verplicht gemaakt. Het gaat allemaal om gewenning: elk jaar een tandje er bij.

 

 

Een vraag stellen