op 03-05-2011 10:17
Hallo,
Ik heb een laptop verkocht waarna de koper emailde van de koop af te zien. Prima, geen probleem, geschil openen en klaar toch?
NIET dus, want de 'koper' reageert nergens meer op en na aanvragen creditering staat deze doodleuk op NIET toegewezen...
Ik heb niets verkocht, maar moet dus wel VERKOOP kosten betalen... Wat zijn dit voor malafide praktijken??? Ik heb zowiezo al het idee dat ik in dienst ben van Ebay daar ik onderhand meer aan Ebaykosten kwijt ben dan dat ik er zelf aan over hou!!! En daarnaast vind ik het eigenlijk best vreemd dat ik al verkoopkosten moet betalen en gefactureerd krijg zonder dat de deal helemaal rond is...Inclusief bv ook de feedback. Want een groot gedeelte van de kopers geeft die niet eens!!! En daar zitten geen consequenties aan vast.
En is Paypal soms ook een dochter van Ebay? Moet je gebruiken, ook weer extra kosten, die ook nog eens niet van deze wereld zijn. Bijna 4 procent voor een geautomatisseerd proces!!! De duuste banken ter wereld rekenen dat soort percentages nog niet eens. Maar ja die zijn dan ook aan regels van een land of unie gebonden...
In mijn ogen rommelt het aan alle kanten wat betreft Ebay en de gebruikte bedrijfsprocessen voor zover die al aanwezig zijn. Ook ik ben al bezig met een eigen website 😉
Maar...kan ik toch nog creditering krijgen voor iets wat ik in de 1e plaats al niet had moeten betalen???
Als het niet toegewezen is dan heb je weinig kans om het alsnog te krijgen, de zgn koper had akkoord moeten gaan met het annuleren van de transactie, blijkbaar heeft hij/zij dit afgewezen, ik ga ervan uit dat u dit verzoek naar de koper heeft gestuurd en heeft uitgelegd dat dit bedoelt is om de verkoopkosten terug te krijgen.
Verder is het inderdaad zo dat Ebay en Paypal twee handen op een buik zijn en alleen in het voordeel zijn van de kopers, wij de verkopers mogen alleen betalen en onze mond dicht houden, je hebt als verkoper 99% van de tijd geen poot om op te staan en kopers kunnen in principe gratis winkelen en overal onderuit komen.
Klinkt dit Cynisch? was het maar waar helaas werkt het zo op Ebay.
Wat de feedback betreft ook die is alleen in het voordeel van kopers! ik kan/ mag er niet teveel over zeggen maar het is gewoon een chantagemiddel voor slechtwillende kopers de verkoper mag alleen positief geven en mag ook alleen maar een positief commentaar geven doe je dat niet dan krijg je een officiele waarschuwing, die heb ik inmiddels al op zak.
Wat de zichtbaarheid betreft zou ik ook maar eens naar je verkopers beoordelingen kijken (sterren) die zijn zo laag dat ebay je een sanctie op kan leggen waardoor je nog slechter zichtbaar ben!
Update...
Opnieuw een geschil openen kan dus niet helaas. Het rare was dat ondanks dat het geschil nog niet opgelost was je wel voor creditering aanvragen kan kiezen???
Daar ging het dan ook fout, zal ik nog beter op moeten letten in het vervolg 😉
Een positief iets is wel dat ik na emailcontact met Ebay alsnog creditering heb ontvangen. Maar goed, in mijn ogen wel zo logisch.
Voor de rest is Ebay m.i. niet de beste weilingsite als je geld wilt verdienen... Van de 7000 omzet in 2 maanden heb ik inmiddels al 1200 moeten betalen aan Ebay. Buiten de (hoge) verkoopkosten een hoop kwijt om uberhaupt iets te kunnen verkopen. Tenslotte kunnen mensen alleen iets bij je kopen als ze weten dat je iets verkoopt 😉 En om na het zien iets te verkopen moeten je marges ook behoorlijk laag zijn ivm powerseller die en altijd eerder zichtbaar zijn en omdat ze meer verkopen en dus een hogere omzetsnelheid hebben ook altijd hele lage prijzen hebben 😞
Maar goed, dat is dan weer een marketing technische uitdaging voor mij 🙂 Helaas leveren uitdagingen niet altijd op wat ze verdienen en dus zal ik mij nog even in dienst van Ebay stellen en hun omzet genereren 🙂
wordt vervolgd...
Volgens mij kun je alsnog een geschil openen wegens niet betaald object, of zit ik er naast? eBay kan behoorlijk ingewikkeld zijn.
En ja: inmiddels verdient eBay meer aan PayPal dan...... eBay.