annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Uitwisseling lijst van geblokkeerde bieders per verkoopgebied?

Is het misschien een goed idee voor verkopers om -per vak/verkoopgebied- onderling eens de geblokkeerde bieders lijsten uit te wisselen? Is daar eigenlijk wel interesse voor?

Tot op heden is het een beetje "ieder voor zich en godweetwie voor ons allen" terwijl er genoeg te klagen valt blijkbaar. Onder de eerlijke kopers wereldwijd zijn er nog genoeg die er winst uit halen door bijvoorbeeld iets te winnen, af te rekenen en vervolgens te klagen (de een al na 2 dagen, de meesten na een week of 2-3) dat ze het niet ontvangen hebben.

 

Een account is op ebay zo gemaakt en het oogsten kan beginnen, paar kleinigheden kopen, feedback opbouwen en vervolgens toeslaan. Verkopers hebben relatief weinig (dikke understatement) mogelijkheden om dit soort lieden te weren of dit soort praktijken tegen te gaan. In het "verdeel en heers paradijs" dat ebay heet kun je als verkoper bepaalde kopers blokkeren maar als ik dat doe gaat zo'n win/win verslaafde gezellig door naar een volgend slachtoffer.

 

Het lijkt me geen slecht idee om per vakgebied (we mogen dan "concurrenten" zijn maar we zijn nog meer "collega-verkopers") de blokkade lijsten uit te wisselen. Ik vertoef voornamelijk tussen munten en af en toe postzegels en in mijn blokkade-lijst zitten dus de namen van kopers waar ik negatieve ervaringen mee heb gehad. (met name klagen over "niet ontvangen" of "item niet als beschreven" -dus geld terug en niks terug ontvangen- of gewoon negatieve of neutrale feedback geven zonder überhaupt contact op te nemen) Ik ben niet ongenegen om mijn lijst beschikbaar te maken voor andere verkopers in "mijn branche" zodat ze die in hun eigen lijst kunnen opnemen. (er kunnen behoorlijk wat namen/pseudo's in die lijst)

 

Op die manier kunnen verkopers sneller een halt toeroepen bij dit soort aasgieren en zich concentreren op hen die wel eerlijke bedoelingen hebben en uiteindelijk voor een prettige ebay-ervaring zorgen.

Wellicht dat een gedifferentieerde lijst middels een blog ofzo gerealiseerd kan worden; gesorteerd per verkoopgebied en eenvoudig van daar uit te copy/pasten in de eigen blokkade lijst.

 

Pseudo's die niet meer aktief zijn op ebay vervallen vanzelf in de blokkadelijst en als die lijsten dan ook nog bij elk voorval aangevuld worden lijkt me dat voor de verkoopervaring op ebay een positief effect te hebben. Uiteraard kun je ook nog voorwaarden opnemen in je aanbiedingen; zo kunnen bij mij nieuwkomers met minder dan 5 feedbacks nooit op meer dan 1 item tegelijk bieden, soort voororgsmaatregel.

 

Stom idee of misschien zo gek nog niet?

Geaccepteerde oplossingen (0)

Antwoorden (0)

Een vraag stellen