op 18-04-2011 20:24
Beste mensen,
Wij hebben als onderneming problemen met marktplaats.nl (dochteronderneming van e-bay) en een mede-verkoper die zegt het merk-recht te hebben over een product. Wij weten heel zeker dat zij dat merk-recht niet hebben. Ze zijn enkel distributeur en dealer. Wij verkopen dezelfde producten maar voor een lagere prijs. Vorige week werden deze advertenties plots verwijderd. Ik nam contact op met marktplaats omdat dit al eerder gebeurd was. Volgens marktplaats heeft deze firma een formulier ingevuld waarin ze het merk-recht opeisen en kunnen zo advertenties verwijderen oa die van ons. Op deze manier kunnen ze dus al hun concurrenten weren en zelf door adverteren.
Wij hebben contact opgenomen met deze persoon (die het merk-recht opgeeist heeft) en hem verteld (is reeds een bekende) dat we allebei wel weten dat hij geen merkrecht heeft. Hij irriteerde zich aan de prijs die wij boden. Als wij de adviesprijs aanboden mochten we weer adverteren. Het gaat dus niet om het merk maar puur om de prijs.
Met andere woorden: ze dulden geen concurrentie. Wij hebben deze e-mail correspondentie doorgestuurd naar marktplaats.nl. Zij zeggen in een standaard e-mail niet de expertise te hebben hierover te oordelen maar hebben tegelijkertijd wel de mogelijkheid mensen op een hele eenvoudige manier een formulier te laten invullen die zegt dat zij merkrechten hebben. Zij nemen deze formulieren (terecht of niet terecht) ook echt heel serieus. Bij nogmaals aanbieden van dezelfde producten wordt ons de toegang tot marktplaats.nl geblokkeerd.
De concurrent maakt op deze manier misbruik van deze makkelijke manier van marktplaats.nl om zo zijn concurrenten te weren. Wat wij ook doen, marktplaats.nl wil ons hier niet bij helpen. Ze geven steeds als standaard antwoord dat zij niet de expertise hebben hierover te oordelen en dat wij dit met die merkrechthebbende moeten oplossen. Dat is natuurlijk een onbegonnen zaak.
Aangezien marktplaats.nl een dochteronderneming is van ebay ben ik benieuwd wat wij hieraan kunnen doen.
Benieuwd naar jullie reacties. Ebay zelf is moeilijk bereikbaar voor deze vraag.
Zie: http://cgi3.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=ugg_holdings
Ik kan me voorstellen dat eBay-medewerkers het woord UGG niet meer kunnen zien.
Eigenlijk belachelijk,niet waar?
De boef komt er van tussen met zijn malafide praktijken en de eerlijke handelaar is de pineut!!
En Ebay en MP staan erbij en kijken ernaar!!
Tja, heel triest-tegenwoordig draait ook alles om zoveel mogelijk winst maken over de ruggen van eerlijke handelaars.
Sterkte!
eBay en Marktplaats hebben alleen hun eigen belang veilig te stellen, namelijk het verdienen van zoveel mogelijk geld cq share holder value. Voor klanten aan wie eBay veel verdient heeft eBay het zogenaamde VeRo programma in het leven geroepen. Een verklaring dat iemand (jij) het merkenrecht overtreedt is genoeg voor het verwijderen van je aanbiedingen.
Hieraan is alleen iets te doen als u via een advocaat een procedure start. Reken dan op hoge kosten.
Ik heb mij voordat ik begon te verkopen verdiept in de import en export regels bij de KvK. Nu is het inderdaad zo dat je als handelaar geen goederen buiten de EEG mag halen om het verder te verkopen als de houder van het merk zich er daartegen verzet en dat is hier duidelijk het geval. Maar als de goederen in de EEG terecht komen dan zitten ze in het vrije verkeer dus als ik ze inkoop bij een geautoriseerde verkoper in de EEG (Engeland) dan mag ik ze wel verder verkopen daar heeft de houder niets meer over te zeggen, hoe graag hij dat dan wel wilt. Dit is de informatie afkomstig van de KvK en gebaseerd op het Benelux verdrag.
Ik heb intussen ook al een mail gehad van Ebay. nl en hoe verassend, ze beroepen zich op het Vero programma en zeggen niet de expertise in huis te hebben. Voor mij is dit exit Ebay omdat ik wel in mijn recht staat, maar Ebay heeft daar gewoon lak aan. Het heeft geen zin om iets op te bouwen wat vervolgens in 1 klik wordt verwijderd. Nu begrijp ik waarom veel Ebay verkopers weg zijn gegaan en een eigen website hebben opgericht.
Ik denk trouwens dat dit alleen maar tegen Ebay werkt door haar eigen beleid gaan juist degene van wie zij veel verdienen weg. Wat blijft er dan nog over?
Parallelimport en Europees recht: ingewikkeld.
Wie denkt een slaatje te kunnen slaan door zelf te gaan importeren en doorverkopen komt vaak bedrogen uit.
Voor goed uitleg lees onderstaand artikel eens zou ik zeggen.
de vero-ugg page beschrijft dan ook...
UGG Australia strictly controls the design, manufacture, distribution and advertising of its products to ensure the highest level of quality. UGG® products are sold through a network of select retailers and licensees, and UGG Australia does not authorize any of its dealers to sell on eBay.
Blijkbaar mag je van ugg dus geen uggs verkopen op ebay
Ugg Australia zal je even moeten mailen met je probleem, die hadden ooit afspraken met ebay dat hunzelf verkopers (powersellers) aanwijzen wie ze wel of niet mogen aanbieden op ebay.
Onder de retail/adviesprijs verkopen zijn ze ook niet blij mee.
Ja en dat is nou precies het probleem ik verkoop wel echte uggs en absoluut geen neppe rotzooi. Ik maak zelf alle foto's van de uggs. Ik houd ook rekeing mee met de import en haal bijna alles uit Engeland ivm vrije verkeer van handel. Ik snap niet dat ik in overtreding ben. Ze mogen van mijn part al mijn uggs opkopen om te controleren of ze nep zijn, maar nu zeggen ze dat al op voorhand zonder maar ook naar de uggs gekeken te hebben, lekker is dat.
Grappig ik wou net mijn eigen topic openen hier omdat ik met hetzelfde probleem zit op Ebay. Ik heb de artikelen die ik verkoop eerlijk en officieel ingekocht bij een geautoriseerde dealer in Amerika en Engeland. Nu heeft Ebay al mijn advertenties verwijderd en zich beroept op het Vero programma. Ik heb al een mail terug geschreven maar wonderlijk genoeg geen antwoord. Ik ben ook nog eens een week beperkt in mijn account, ik kan geen advertenties meer plaatsen. Echt belachelijk en ook alleen maar omdat ik het wat goedkoper aanbied, maar het is logisch dat mensen op Ebay en Marktplaats dingen goedkoper verwachten en niet de winkel prijs. Ik heb ook geen pand en personeel dus kan het wel voor wat minder. Maar wat doe je eraan volgens mij helemaal niets. Ik heb het echt helemaal gehad. Ik ga maar een poging wagen om Ebay com te mailen met dit probleem. Als iemand nog suggesties heeft......graag!!!!
Probeert u de rollen eens om te draaien en dan kijken of ze dan ook zo consequent zijn! doen ze er dan niets aan heeft u uw antwoordt en kunt u eventueel gratis juridisch advies vragen bij het juridisch loket.