annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Waarom is verzenden vanuit Belgie zo duur?

Ik zie soms leuke kleding in Belgie, maar stuit altijd op de vaak hoge verzendkosten terwijl vanuit Duitsland het veel goedkoper kan.

Vanuit belgie vraagt men makkelijk € 28,50 aan verzenden.

Dan moet er een gouden randje om zitten 😛

ligt dit aan de verkoper, of is het echt zo duur?

Hele onderwerp weergeven

Ik verzend regelmatig pakketten via de Belgische post, dit vooral internationaal (Groot-Brittanië, Duitsland, Verenigde Staten, Japan, ...).  Daarbij erger ik mij al geruime tijd aan de hoge verzendkosten en het feit dat er in België geen betrouwbare en betaalbare alternatieven zijn (DHL, UPS, GLS, ...) tenzij je heel veel pakketten per maand verstuurt.

Ik neem als voorbeeld een pakketje van 450 gram.  Als ik dit naar Nederland stuur kost dit 12,45 euro (Bpack world light 350g-1kg) + 4,90 euro aantekenport.

Zonder aantekenport heb je geen trackingnummer en dus ook geen enkel bewijs dat je uberhaupt iets verstuurd hebt.  Ik heb vooral in Groot-Brittanië al verschillende keren meegemaakt dat kopers meldden dat ze hun pakket niet ontvangen hadden.  Bij gebrek aan bewijs zit er dan niets anders op dan de koopprijs terug te betalen of het pakket opnieuw op te sturen.  Vandaar dat ik alleen nog aangetekend verzend.

Zo komen we op een totaal tarief van 17,35 euro, waarop ik als zakelijke verkoper nog eens 21% BTW zou moeten heffen wat de verzendkosten op een waanzinnige 20,99 euro brengt.

Als we datzelfde pakketje vanuit Duitsland naar Nederland sturen dan kost dat 5,50 euro (großbrief international + optie einschreiben) en ik ben niet zeker dat de Duitsers BTW moeten heffen op hun verzendkosten.

Via internetmarke.de kan je je pakketten eenvoudig via je computer frankeren waarna je ze gewoon afgeeft in een postkantoor.  Een keer per maand ontvang je een overzichtelijke factuur.  Hier in België kan dat niet, hier kan je staan aanschuiven aan het loket en achteraf alle kassabonnetjes van de Post inplakken met Pritt voor de boekhouder.  De Bpost heeft weliswaar tarieven voor bedrijven vanaf een bepaald aantal pakketten per maand, waarbij je ook via je computer on-line kan frankeren zoals in Duitsland.  Ik heb daar ooit een offerte voor aangevraagd, maar voor onze pakketten bleek dat uiteindelijk nog duurder uit te komen... en blijf ik als "particulier" verzenden.

Het kan nog straffer, als ik datzelfde pakketje van 450g aangetekend van Leuven naar Gent stuur, dan kost dat 7,20 euro (Bpack secur).  Datzelfde pakketje van pakweg München naar Gent sturen kost 5,50 euro, begrijpe wie kan...

Als kers op de taart is er nog het verschil tussen de statuten voor kleine ondernemingen binnen Europa.  Kleine ondernemingen dienen hun klanten namelijk geen BTW aan te rekenen (en kunnen hem ook niet aftrekken).  In België kan dat voor een jaaromzet tot 5.580 euro, in Duitsland is dat gespreid over twee jaar tot 57.500 euro.  Nu aan 5.580 euro zit je heel snel en dat in combinatie met de hoge verzendkosten maakt dat concurrentie met het buitenland nagenoeg onmogelijk is.

Een vraag stellen