annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

MOET ik me aanmelden voor Betaaldiensten van Ebay?

Ik vind geen antwoord op deze vraag. Wat gebeurt er als ik me niet aanmeld voor 10 juli 2021?

 

Alvast bedankt

 

Hele onderwerp weergeven

Hallo lieve mensen,

 

ik ben de laatste week eens in de aankomende veranderingen gedoken.

Hieronder stat een lap tekst, volgens mij komen de meeste dingen die mensen zich afvragen wel voorbij.

 

Ik heb zelf de afgelopen 10-12 jaar allerlei veranderingen en voornemens voorbij zien komen en geleerd dat wat voor een onrust of verwarring er kan zijn, het beste is: relaxen.

En je een beetje goed voorbereiden. En accepteren dat je het beleid van zo'n groot bedrijf niet gaat veranderen, die varen een koers die niet om kopers of  verkopers gaat, maar om zichzelf en dat doen alle bedrijven. Daar is ook niet zo veel  mis mee, bedrijven zoeken naar extra winst, dat is van alle tijden.

Maar Amerikaanse bedrijven vallen wel vaak op, die doen dat met de botte bijl, die communiceren niet, die doen gewoon en proberen te dwingen en te dreigen.

 

Kom je meteen bij de vraag van vandaag, en de afgelopen weken: als je als verkoper akkoord gaat met ebay pay, is dat ook jou enige systeem. Je kunt geen betaling meer krijgen via pp of wat dan ook.

Ik zie daar veel verwarring over, maar het zit zo: kopers kunnen juist meer betaalplatforms gebruiken en kunnen ook gewoon PP blijven gebruiken.

verkopers nog meer 1: ebay pay. Is dat verplicht? Ja, volgens de info  van ebay wel, nogmaals: je moet wel ff de tijd nemen om er een paar uur in te duiken, maar dan vallen de puzzelstukjes wel op zijn plek en ja: in 2021 moet , ja moet, iedere verkoper overstappen op ebay pay.

 

Is dat legaal? Wss niet. Aan de verkoopkant komt namelijk iets als dwang kijken, dwang om de eigen ebay betaalmethode te gebruiken  en dat riekt naar behoorlijk strafbaar gedrag, maar op zijn minst heel discutabel gedrag. 

Maakt ebay dat wat uit? Waarschijnlijk ook niet. Tis niet de eerste keer dat ebay ter discussie staat en dat heeft ze nooit kunnen schelen en nu dus ook niet.

Als je overstapt op ebay pay, als verkoper, kun je niet meer terug: dan ben je akkoord gegaan en houdt het ook op.

Er staat heel veel info op ebay, maar je moet soms heel goed zoeken.

Het is ook meestal niet duidelijk van welke datum sommige info is. Dat maakt het ook lastig.

 

De vragen en opmerkingen die ik voorbij zie komen zijn  niet nieuw, ik zou jullie willen adviseren : kijk even op het forum, want vrijwel alles is al over dit thema gezegd. Ook in België en Duitsland. Dat kan een hoop onzekerheid schelen.

En met alle veranderingen die ikzelf, maar ook mijn  familie die spullen koopt en verkoopt op ebay, zijn tegengekomen hebben wij de frustraties etc allemaal gevoeld, 10 jaar geleden al, maar het helpt toch niet. 

Goede voorbereiding wel.

 

Ik ben ook best wel verbaasd dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het allemaal niet duurder wordt of zelfs goedkoper. Sommige berichten zijn zo onwerkelijk, dat je bijna denkt dat ebay personeel zelf onzinberichten plaatst om net te doen alsof er niks aan de hand is, sommige berichten zijn zo onwerkelijk, zo onjuist of naïef, tsjonge jonge.

 

Mensen die denken dat ze paypalkosten uitsparen, maar snappen niet dat de ebay pay kosten toch echt veel hoger gaan uitvallen voor verkopers en dus ook voor kopers. Zo hoog , dat marge artikelen geen zin meer hebben.

 

Denk aan items met een prijs van dubbeltjes en losse Euro's, zoals kaarten, munten, postzegels, singletjes, cassettebandjes, Pokémon spullen, verzin het maar: die handel is voor de meesten niet meer te doen .

En dat is ook de bedoeling: ebay wil af van de kleine items en de zolderopruimingen, ze willen meer exclusiviteit, dat is al lang gelden door een topman bekend gemaakt.

 

Kijk, voorheen betaalde je je ebay commissie over verkoop en je had courtages van 5-10%

Nu gaat dat verhoogd worden naar 11%. 

Maar niet alleen over je verkoop, ook over alles wat daarbij  komt. Over de verzendkosten, over de btw ( dat is tegen de wet) en vage kosten, waarvan ebay niet specificeert wat dat dan kan zijn.

 

Voorbeeld:

ik verkoop een bandrecorderband voor 5 euro. Dat is leuk, na aftrek van PP, ebay, de aanschaf, verpakken, printen etc, hou je toch bijv 2 Euro over en dat gaat natuurlijk weer in de hobby zitten.

Zo blijft verzamelen leuk en een beetje betaalbaar. Ook op je 78e, zoals in  mijn geval.

 

Dat was leuk, wat gebeurt er nu:

van die 5 Euro gaat 11 % aan commissie af, dat is 55 cent, dat gaat nog prima. Maar, stel nu, die band wordt gekocht door een Brit, Aziaat, wie dan ook buiten de EU. Dan gaan de verzendkosten aantikken. Dat is zo boven de 20 Euro, laten we zeggen 25 Euro gemiddeld voor een pakje tot 2 kilo, buiten de EU.

Nu komt het:

11 % over 25 Euro verzendkosten is 2, 75.

Die kosten had je niet, alleen op ebay dot com.

 

vandaar dat je nu, in België en Duitsland, de eerste verhalen ziet van wat dat allemaal gaat kosten.

En daar begint nu de uittocht, wij zijn eigenlijk laat.

Ebay doet net alsof alle verkopers in de rij staan om zich aan te melden, het echte verhaal is dat het aantal aanbiedingen met de dag omlaag valt, als een baksteen, omdat mensen zich gaan realiseren dat bij heel producten je niets meer overhoudt, maar er geld op toelegt, ook jullie.

 

Dan zijn er nog wel een paar dingen:

Mocht er gelazer komen door of omtrent iets dat je verkocht hebt, zijn alle risico's voor de verkoper.

Dus: als iemand een rechtszaak gaat aanspannen omdat je auteursrechten hebt overtreden, bijv., zijn alle kosten voor jou. Dat kan snel oplopen, als je met goede moed een doosje met cassettebandjes te koop aanbiedt, of tweedehands games, kunst ga zo maar door. 

Het wordt echt heel tricky als je een apparaat hebt verkocht , waar iets mee mis gaat, bijv brand.

In Duitsland blijf je daar 12 maanden  verantwoordelijk voor, dat is daar de wet.

In andere landen, is het ook weer anders.

Als iemand een zaak aanspant tegen ebay, betaal je als  verkoper alle kosten.

Je kunt dus als verkoper, op Amerikaanse wijze, voor het leven failliet gaan, als je met alle goede bedoelingen, opa's super 8 projector verkoopt en daar gaat iets mee mis.

 

Klinkt als filmscenario's, maar dit is the American way of life, en gaat nu ook voor alle verkopers op ebay gelden, wereldwijd.

 

De lijst van uitgesloten en beperkte items wordt langer en langer. Ik heb zelf, door mijn ruime ervaring met tape media, wel eens gestolen waar gevonden op ebay. Die was uit een kluis gestolen van EMI. Ik heb toen zowel ebay als emi daarover getipt, want "doe wat u niet wilt dat u geschiedt, een ander niet".

Waarmee ik wil zegge: uitsluitingen zijn normaal en zeker als het gaat om criminaliteit, maar de lijst die ebay nu hanteert, is niet meer te bevatten.

 

Bijv. auteursrechtelijk materiaal, mag alleen door de auteursrechthebbende verkocht worden.

Geen tweedehands games meer dus, geen tape, geen vinyl, geen boeken, geen kunst, geen posters, tenzij de auteursrechten van jou zijn, of dat je een licentie gekregen hebt.

dat soort teksten bestaan al lang, maar het lijkt er toch op dat ebay steeds meer dit soort beperking wil gaan opleggen. 

 

Er gaat veel op ons afkomen als verkopers, maar ook als kopers, het wordt niet makkelijker en het wordt duurder, flink duurder.

 

Als je dat accepteert en je bent over  je eerste verontwaardiging heen, moet je gaan kijken of er nog een manier is om iets over te houden voor de moeite van je handel en je hobby of bedrijfsvoering. 

Soms moet je out of the box gaan denken. Ik verkoop nog maar weinig losse items, meer bundels en dan sta je niet zo kwetsbaar als de totale kosten per deal verdubbelen.

Zo blijf je ook interessant voor een deel van de potentiële kopers.

 

Voorbeeld: 1 cassettebandje verkoopt nauwelijks, een setje van 10 dezelfde wel. Verzenden is vaak even duur, dus die verzendkosten gaan dan niet omhoog. De commissie daarover ook niet, je verdeelt het over 10 items en zo kun je toch nog wat overhouden.

 

Let alsjeblieft ook even op de veranderingen in advertentieduur en plaatsingskosten. Ik las gisteren nog een verhaal van een Belg die handelt in postzegels, die had nietsvermoedend zijn advertenties verlengd. Volgens de nieuwe voorwaarden, die hij niet goed gelezen had. Gevolg: een paar honderd Euro aan kosten per week extra. Totaal onverwacht.

 

Ik heb inmiddels ook een NL handelaar een noodkreet zien plaatsen die , sind hij ebay pay heeft geaccepteerd, dubbele kosten heeft en er nu de stekker uitrekt, want hier moet dus vanaf nu iedere week geld bij.

Die is dus meteen gestopt.

 

Let een beetje op, wat je accepteert, als verkoper desnoods maar even proefdraaien met een bescheiden aantal advertenties, om weinig risico te lopen en let alsjeblieft op als je gewend bent om honderden of duizenden items te verkopen per jaar. Je moet er niet aan denken als je ineens geld moet bijleggen, dat je niet hebt.

 

Ik wens jullie veel wijsheid en succes.

 

groetjes,
Rita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een vraag stellen