annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vekopersbescherming?

Ik heb  begin januari 2014 een pakket naar Italië gestuurd.  Ik heb hiervoor netjes het adres gebruikt dat koper aangeeft in Ebay. Na drie weken zie ik op de track/trace-infomatie dat het pakket nog niet is aangekomen. Ik neem vervolgens contact op met koper die bevestigt dat het pakket niet is aangekomen, maar mij vervolgens verwijt dat ik het verkeerde adres heb gebruikt. Zijn Ebay-adres is correct maar door werk/vakantie in het buitenland kan hij niet aanwezig zijn om het pakket aan te nemen. Hij verzoekt mij het pakket naar een ander adres te sturen. Dat is natuuurlijk op zich al belachelijk maar goed, ik probeer dit te doen maar stuit op het volgende probleem.

 

Ik neem contact op met Post NL en hoor dat het pakket is zoekgeraakt. Post NL. gaat onderzoek doen dat maximaal drie (!) maanden duurt. Ondertussen doet koper (terecht) een claim bij Paypal om het transactiebedrag te blokkeren. Echter... na een week wordt die claim opgeschaald en eist koper zijn geld terug. Die claim wordt toegekend door PayPal omdat het PayPal-adres overeenkomt met het adres dat koper mijn pas nadat het pakket was zoekgeraakt, heeft verstrekt.. Ondanks mijn verweer dat ik op het moment van verzending niet over dat alternatieve adres beschikte en alleen het correcte en bevestigde adres van Ebay van koper heb gebruikt, houdt PayPal voet bij stuk en weigert verder iedere beroepsmogelijkheid.

 

Nog vreemder wordt de zaak als uit zeer recente Informatie van Post NL blijkt dat het pakket wel degelijk is afgeleverd en ik lever daar bewijs voor aan aan PayPal. Paypal houdt ondanks de claim voet bij stuk en geeft koper zijn geld terug.  Koper levert mij een fout adres, ik doe alles goed, en ben alles kwijt.. Nu is dus de situatie ontstaan dat ik én mijn geld kwijt ben én de koper beweert het pakket niet te hebben gehad terwijl het bewijs vooralsnog anders uitwijst.  Vreemd genoeg geeft koper mij ineens ndat dat hij zijn geld heeft teruggekregen én volgens Post.NL het pakket zou moeten hebben gehad, positieve feedback.. dat geeft mij een onbestemde gevoel dat hier iets niet klopt....

 

Belangrijkste vraag is dus: wat doe je als het Ebay-adres anders is dan het PayPal-adres terwijl je daar niet van op de hoogte bent. Koper verschaft je een (in zijn ogen tijdelijk onbruikbaar) adres en claimt dan later dat de fout bij verkoper ligt en vraagt zijn geld terug. Koper krijgt zowel het pakket als zijn geld terug terwijl de verkoper alle bewijzen van het tegendeel in handen heeft. Daar gaat je mooie 100% reputatie met altijd eerlijke en zuivere handel op ebay.  Dit is toch wel heel zuur en vreemd nietwaar? Kopersbescherming is mooi maar hoe zit het in dit soort gevallen met Verkopersbescherming???

Geaccepteerde oplossingen (0)

Antwoorden (2)

Antwoorden (2)

Stuur altijd naar het adres die bij paypal is vermeld. Hier zal immers ook een claim worden geopend.

Dit is een voorbeeld van het gratis winkelen concept.

Verkopersbescherming is een virtuele entiteit.

 

11. Beleid inzake bescherming van verkopers

11.1 Wat is PayPal Verkopersbescherming?

Wij vergoeden een zeker bedrag voor claims en terugboekingen als klanten de betreffende eis baseren op de volgende redenen:

  1. Er wordt een terugboeking geëist wegens een 'niet-geautoriseerde betaling';

  2. Er wordt een terugboeking geëist of claim ingediend wegens een 'niet-ontvangen object';

waarbij PayPal van u bewijs ontvangst dat het object is verzonden of bezorgd overeenkomstig de onderstaande vereisten, conform de verdere bepalingen in deze artikel 11 (inclusief, zonder beperking de voorwaarden in artikel 11.6).

11.2 PayPal Verkopersbescherming is beschikbaar voor

  1. Verkopers met een geregistreerde PayPal-rekening in Nederland die PayPal-betalingen ontvangen van kopers die een in aanmerking komende aankoop doen via eBay (wereldwijd en overal waar PayPal wordt geaccepteerd); en
  2. Verkopers met een geregistreerde PayPal-rekening in Nederland die PayPal-betalingen ontvangen van kopers die in aanmerking komende aankopen doen buiten eBay.

De PayPal Verkopersbescherming is niet van toepassing op claims en terugboekingen voor objecten van het type Sterk afwijkend van de omschrijving of voor objecten die u persoonlijk aflevert of die persoonlijk worden afgehaald.

11.3 Hoeveel zekerheid biedt de PayPal Verkopersbescherming?

PayPal betaalt het volledige bedrag terug van een in aanmerking komende betaling bij claims of eisen tot terugboeking zonder daarbij de terugboekingskosten, indien van toepassing, in rekening te brengen.

De PayPal Verkopersbescherming tegen terugboekingen wegens ongeautoriseerde betalingen is van toepassing, tenzij gedurende de afgelopen 30 dagen:

  1. het totale aantal claims (NOO en/of SAVO) en terugboekingen jegens uw PayPal-rekening gelijk was aan of meer was dan 1% van het totale volume aan ontvangen betalingen.

    EN
  2. gelijk was aan of meer was dan 100 claims (NOO en/of SAVO) en terugboekingen.

Als u de hierboven vermelde drempel overschrijdt, wordt uw recht op PayPal Verkopersbescherming ten minste 90 dagen opgeschort en geldt sectie 11.5.

Na een dergelijke periode van 90 dagen kunt u alleen weer in aanmerking komen voor PayPal Verkopersbescherming als uw PayPal-rekening gedurende een periode van 90 dagen aan de volgende voorwaarden voldoet:

  1. het totale aantal claims (NOO en/of SAVO) en terugboekingen jegens uw PayPal-rekening is minder dan 1% van het totale volume aan ontvangen betalingen

    EN
  2. het totale aantal claims (NOO en/of SAVO) en terugboekingen jegens uw PayPal-rekening is minder dan 300.

U ontvangt een e-mail van PayPal als uw aanspraak doet op PayPal Verkopersbescherming tegen ongeautoriseerde betalingen en deze aanspraak wordt afgewezen op basis van de bovengenoemde vereisten of als u weer in aanmerking kunt komen voor PayPal Verkopersbescherming.

11.4 Wat gebeurt er als een koper een claim indient of terugboeking eist?

PayPal plaatst een tijdelijke blokkering op het geld op uw rekening ter grootte van het volledige bedrag van de claim of terugboeking. Raadpleeg artikel 10.1.d voor meer informatie over de procedure voor tijdelijk vastgehouden betalingen.

11.5 Als de betaling niet onder de PayPal Verkopersbescherming valt, wordt het bedrag van uw rekening geboekt en wordt de betaling aan de koper terugbetaald. Bovendien bent u dan aansprakelijk voor de terugboekingskosten die PayPal eventueel in rekening brengt.

11.6 Vereisten om in aanmerking te komen

Wat zijn de vereisten om in aanmerking te komen voor PayPal Verkopersbescherming?

Als u gedurende een aaneengesloten periode van 6 maanden ten minste éénmaal meer dan € 100.000 per maand op uw PayPal-rekening heeft ontvangen en/of als u toeslagen in rekening brengt voor het gebruik van PayPal (als het conform voor u toepasselijke wetgeving is toegestaan toeslagen in rekening te brengen), komt u niet in aanmerking voor PayPal Verkopersbescherming en is artikel 11.5 op u van toepassing, tenzij anderszins PayPal en u iets anders overeengekomen zijn. PayPal beoordeelt in de maanden oktober en april van elk kalenderjaar telkens opnieuw of u in aanmerking komt voor Verkopersbescherming.

Om in aanmerking te komen voor PayPal Verkopersbescherming, dient u aan alle onderstaande vereisten te voldoen:

  1. U moet de in sectie 11.3 vermelde vereisten met betrekking tot uw PayPal-rekening in acht nemen.
  2. Het aangeschafte object moet een fysiek, materieel goed zijn.
  3. PayPal moet op de pagina Transactiedetails van uw rekening hebben aangegeven dat de transactie in aanmerking komt voor PayPal Verkopersbescherming.
  4. Als de transactie op deze pagina wordt vermeld als in aanmerking komend, is bescherming van toepassing bij claims van ongeautoriseerde betalingen en niet-ontvangen objecten.
  5. U stuurt het object dan naar het verzendadres dat op de pagina 'Transactiedetails' is vermeld. Als het object persoonlijk wordt geleverd of als de verkoper het object naar een ander adres stuurt (bijvoorbeeld wanneer de koper u vraagt het object naar een ander adres te sturen dat een 'werkadres' of een 'cadeau-adres' is), komt u volgens de voorwaarden van de PayPal Verkopersbescherming niet in aanmerking voor schadeloosstelling.
  6. U komt op de pagina 'Transactiedetails' door in te loggen op uw PayPal-rekening, daar 'Geschiedenis' te selecteren en vervolgens 'Details' te selecteren voor de transactie.
  7. Volg de hieronder beschreven vereisten voor verzending.
  8. U moet één enkelvoudige betaling voor de aankoop accepteren van één PayPal-rekening. (deelbetalingen en/of betalingen in termijnen zijn uitgesloten).
  9. U dient te reageren op verzoeken van PayPal om documentatie en overige informatie die PayPal redelijkerwijs kan opvragen om de kwestie binnen een redelijk tijdsbestek te onderzoeken.

11.7 Wat zijn de vereisten voor verzending?


Type verzending Bescherming in geval van ongeautoriseerde betalingen
Bescherming in geval van niet-ontvangen objecten

Binnenlands/internationaalBewijs van verzendingBewijs van levering

Als de betaling geldt voor vooraf bestelde of op maat gemaakte goederen, is verzending vereist binnen het tijdsbestek dat vermeld is bij de eBay-aanbieding of, in het geval van transacties buiten eBay, in het verzendbeleid of een andere specificatie op de webwinkelsite.

11.8 Wat is 'Bewijs van verzending'?

Online of fysieke documentatie van een verzendbedrijf, bestaande uit onderstaande informatie:

  1. een status 'verzonden' (of gelijkwaardig) plus de datum van verzending,
  2. het adres van de ontvanger met daarbij minimaal de stad of postcode (of internationaal gelijkwaardige code),
  3. officiële aanvaarding door het verzendbedrijf (bijvoorbeeld een poststempel, ontvangstbewijs of online volginformatie;echter: indien u bewijs van levering heeft, is bewijs van verzending niet nodig.

11.9 Wat is 'Bewijs van levering'?

Online documentatie van een verzendbedrijf, bestaande uit onderstaande informatie:

  1. een status 'geleverd' (of gelijkwaardig) plus de datum van levering,
  2. het adres van de ontvanger met daarbij minimaal de stad of postcode (of internationaal gelijkwaardige code),  

11.10 Wat zijn voorbeelden van objecten/transacties/situaties die niet in aanmerking komen voor verkopersbescherming?

  1. niet-tastbare objecten, licenties voor digitale inhoud en diensten,
  2. objecten die u persoonlijk aflevert of die persoonlijk worden opgehaald,
  3. Transacties die u via Zong en Virtual Terminal heeft uitgevoerd (indien beschikbaar)
  4. claims en terugboekingen voor objecten van het type Sterk afwijkend van de omschrijving.
  5. Objecten die op eBay via rubrieksadvertenties of buiten eBay via een advertentiewebsite zijn gekocht
  6. Geschillen die rechtstreeks bij PayPal worden ingediend bij het Online Actiecentrum volgens artikel 13 van deze Overeenkomst.
Een vraag stellen
Berichten met de meeste kudos