- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 20-06-2021 12:56
Hallo,
ik voel de frustratie dwars door je tekst heen, heel herkenbaar. Ik heb zelf sinds kort ook een paar posts geplaats over de veranderingen die plaatsvinden.
ik raakte vroeger ook gefrustreerd, want iedere ebay verandering gaat in de regel ten koste van de ruimte en rechten die verkopers hebben. Meestal gaan de kosten voor verkopers ook omhoog.
Ebay zegt steeds hetzelfde: wij doen dit voor een zo goed mogelijke ebay ervaring.
dat betekent in gewoon Nederlands dat het om de knikkers gaat, voor ebay, niet voor jou of mij.
Persoonlijk vind ik de plaatsingskosten nog niet het grote probleem, maar vooral de fors stijgende verkoopkosten. Ik denk dat heel veel margehandelaren zich niet realiseren dat er sowieso ongeveer 10% aan stijging op komt, voor ons verkopers.
Nou heb ik een winkel, gewoon vanwege de kostenreductie aangegaan. Daarmee was je nog geen ondernemer. Maar ik merk dat ebay recentelijk naar verkopers vooral praat alsof ze bedrijven zijn.
Mijnn zoon en schoondochter hebben ook een ebay account en hebben dezelfde doorgeslagen hoarder achtige hobbies, dus die moeten ook spullen kwijt.
Menig liefhebber/verzamelaar zal het herkennen.
Zj verkopen zonder ebay winkel en toch worden zij ook benaderd met 3- 4 berichten per week dat ze nu moeten omschakelen op ebay pay anders gaat het hun bedrijf schaden. Bedrijf..... hmmm....
Dat zegt wel al wat over hoe ebay waarschijnlijk gewoon niet meer zit te wachten op particuliere verkoop, bovendien heeft een topman van ebay al jaren geleden gezegd, dat hij het liefst een online Christies zou willen zien, zonder al die goedkope bulk spullen, tsja. Of dat verstandig is en of het daar leuker van wordt, kwee nie.
Kijk, er is ook zoveel kritiek over het beroerde verzendgedoe. Als je je advertentie maakt, gaat ebay er nog steeds van uit dat verzendkosten hetzelfde zijn voor de hele eu, zelfs die kritiek heeft ze nooit geraakt en het verschil... zoek je maar uit. Bij de 1 betaal je terug en bij de ander leg jezelf bij. (Overigens kan dat straks niet meer, want ebay wil aale betaaltouwtjes in handen hebben.)
Mijn punt:de echte kosten van een 2 kilo pakket n aar België is echt anders dan naar Litouwen, maar dat heeft ebay nooit iets kunnen schelen. Net als het Brexit gedoe: op heel veel plekken op ebay is de UK nog steeds EU lid.
Een2 kilo pakketje kostte op z'n duurst 60 euro ongeveer, zo'n half jaar geleden maar dat kon je niet opvoeren. NEt als steun naar verkopers die de hele wereld moeten blijven uitleggen dat economyverzending nu soms niet mogelijk is, of duurder en hoe dat komt. Ooit ergens het woord corona of brexit, met duidelijk uitleg en steun gezien op de site?
Kijk, ebay is een bedrijf dat er is voor ebay en zolang het leuk genoeg is, rijden we mee met de ebaytrein en als het te duur wordt of te veel gedoe en frustratie, stappen we gewoon uit en gaan we ergens naar toe.
De boomingjaren zijn al lang achter ons, maar er is nog steeds genoeg te sprokkelen. Voor kopers en verkopers.
Overigens is het geen toeval dat je nauwelijk kritiek op ebay kunt vinden, dat is onderdeel van het contract met google. Het is ook niet de bedoeling dat je overal een miljoen klachten tegenkomt. Dat wordt gefilterd. gebeurt bij meer bedrijven. Daar wordt ook goed voor betaald door ebay.
Wat ik gekker vind, is dat er nooit een alternatief voor ebay is gekomen. Je zou toch zeggen dat er 1 partij geweest zou zijn, die na de booming succesjaren van ebay, maar ook 10 jaar gemopper, zelf een site is begonnen.
Niet dus. Concurrentie is overal vrij, maar op internet blijkbaar niet.
Is ook best gek.
Catawiki , Amazon, het is allemaal toch niet helemaal vergelijkbaar.
Overigens zulen we ook naar een systeem toegaan dat je, net als in de VS, voor iedere verkoop meteen moet aftikken, waarschijnlijk 2x: een EU verkooptax en een NL verkooptax.
Zal de standaard gaan worden, denk ik, voor particulier of profi, dat gaat niks meer uit maken.
Ik zou zeggen: relax en wacht gewoon af, wat de ebay mensen bedenken, gaat toch wel gebeuren.
Richt je op het plezier, dat is er hopelijk nog genoeg en succes,
Rita