Volgens mij ligt het percentage invoerrechten gewoon vast. Elk artikel heeft  een goederencode met een bijbehorend percentage invoerrechten. Natuurlijk is er wel eens discussie over de aard*** van de goederen  of de (opgegeven) waarde. Import uit sommige landen is nog vrij van invoerrechten; er moet dan wel een CvO = Certificaat van Oorsprong bij de zending zitten.

***Concreet: zo moest ik ooit bij de douane verschijnen, omdat er discussie was over een artikel; viel het onder speelgoed of onder loepen. 

Ik heb geen ervaring met het GSP van Ebay, maar krijg wel de indruk, dat er veel onduidelijkheden zijn. In heb EBAY dan ook om opheldering gevraagd.

Verder lijkt het erop, dat Ebay een contract met de genoemde Pitney Bowes heeft gesloten, hetgeen beide partijen natuurlijk financieel gewin oplevert. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar wel duidelijk moet zijn waarvoor vooraf betaald wordt. Om in Ebay-termen te blijven: het lijkt erop, dat niet volgens de opgave/afbeelding/het genoemde bedrag geleverd wordt en daarvoor kan bij Ebay een claim ingediend worden.

Ik wacht nog op een exacte opgave van Ebay, maar het begint erop te lijken, dat de batterij van de rekenmachine leeg is. Ik kan deze opgave dan eens leggen, naast die van andere expediteurs, die overigens ook allelei kostenposten opgeven, zoals: Afhandelingskosten, loodsfaciliteiten, administratiekosten, Overhaal / Splitsingkosten.