Update: na het bekende kastje-naar-de-muur verhaal, het in eerste instantie niet reageren op e-mails en het leek alsof ik in de situatie moest berusten heeft uiteindelijk een 'patrolman' in Plattsburgh (de vestigingsplaats van m'n oplichter) gereageerd op m'n oproep en is bereid gevonden m'n zaak nader te onderzoeken. Hij is zelf ook ooit slachtoffer geworden van een oplichter via eBay voor een bedrag van $ 1400. Het maximaal bij PayPal verzekerde bedrag ($ 900) heeft hij via PayPal teruggekregen. De rest - toch nog $ 500 - heeft z'n credit card maatschappij alsnog bij PayPal teruggehaald (wat hem de woede op de hals heeft gehaald van de laatste). Hij heeft geen aangifte gedaan bij de autoriteiten omdat hij al z'n geld terug heeft weten te krijgen. Zijn fraudeur - schuldig bevonden aan 31 gevallen van 'wire fraud' is uiteindelijk gepakt en veroordeeld tot 3 jaar cel plus het betalen van een 'victim impact fine' aan al z'n slachtoffers. Iedere 6 maanden krijgt hij nog een cheque van $ 29 toegestuurd totdat de gehele boete is betaald.... 🙂 

De agent heeft eBay en PayPal verzocht de NAW-gegevens van de fraudeur 'wiens naam niet genoemd mag worden' te verstrekken om hem internetfraude ten laste te leggen. Volgens mij hebben alleen advocaten, artsen en journalisten zwijgplicht/beroepsgeheim en prevaleert persoonsbescherming boven andere zaken (uitzonderingen daargelaten). Mij benieuwen hoe eBay en PayPal hiermee omgaan! Wordt vervolgd....